Afgelopen weekend publiceerde F1Maximaal een analyse naar de pitstoptijden van de verschillende teams en coureurs, waarbij Red Bull Racing het beste presteerde, en Mercedes veel tijd liet liggen. In een tweede deel van de analyse wordt naar het grotere geheel bekeken, waarbij niet alleen de stoptijd, maar de gehele pitstraattijd onder de loep genomen wordt. Daarbij heeft Red Bull als constructeurskampioen een extra voordeel, terwijl Max Verstappen hier wel zijn meerdere moet erkennen in verschillende collega's.
Uit de analyse van de pitstoptijden zelf werd duidelijk dat Red Bull Ferrari en McLaren nog nipt achter zich wist te houden, ondanks dat de laatstgenoemde teams een sterke eindfase van het seizoen kenden. Ferrari gaf gemiddeld genomen een dikke tiende van een seconde toe op Red Bull, terwijl AlphaTauri en McLaren ruim twee tienden toegeven. Mercedes voerde het rechterrijtje aan met een tekort van ruim een halve seconde per pitstop.
Red Bull benut voordeel als constructeurskampioen
In Tabel 1 wordt niet alleen naar de stoptijd gekeken, maar ook naar de totaaltijd: de tijd vanaf het inrijden tot het uitrijden van de pitstraat. Op basis daarvan kan de resttijd bekeken worden. Daarbij voert Red Bull de tabel aan, en dat is niet geheel verrassend te noemen. Als regerend constructeurskampioen staat Red Bull doorgaans vooraan in de pitstraat.
Daar zijn vier uitzonderingen op: in Australië, Canada, en Japan staan de topteams achteraan, met Red Bull dus vlak voor de uitgang van de pitstraat. In Groot-Brittannië staan de topteams in het midden van de pitstraat, omdat de pitstraat in Silverstone lager ligt dan het rechte stuk zelf, en de topteams zijn gepositioneerd op het hogergelegen gedeelte, om zo ervoor te zorgen dat de fans de pitstops beter kunnen zien.
Over het algemeen heeft Red Bull dus de eerste pitbox, waarbij het voordeel is dat de coureurs bij de pitstops in een rechtere lijn kunnen komen aanrijden. Enkel bij het wegrijden hoefden Verstappen en Sergio Pérez rekening te houden met de pitcrew van Ferrari, dat in 2022 als tweede eindigde bij de constructeurs. Coureurs van concurrerende teams moeten bij het stoppen én bij het wegrijden om de pitbox van de buren heen rijden.
Daar staat tegenover dat Red Bull in de kwalificaties een nadeel heeft. Het gebeurt steeds vaker dat de teams hun coureurs op hetzelfde moment naar buiten sturen, en daarbij kan er ook op andere teams gereageerd worden voor een gunstige baanpositie. Als Red Bull Verstappen naar buiten stuurt, duurt het dusdanig lang voordat hij aan het einde van de pitstraat is, dat teams als Haas of Williams nog kunnen reageren en hun coureur voor Verstappen kunnen krijgen. Dit zorgt dan ook regelmatig voor dilemma's: zo stond Verstappen regelmatig minutenlang aan het einde van de pitstraat te wachten om dit te vermijden, terwijl Pérez juist vaak lang afwachtte om koude banden te vermijden en daardoor ook vaker in de problemen kwam.
Mercedes maakt terrein goed op Ferrari
Achter Red Bull valt op dat Mercedes ondanks de minder gunstige positie voor de pitstops maar een paar honderdsten inlevert op Red Bull als er alleen naar de Resttijd gekeken wordt, terwijl de pitstops juist langzamer zijn. Dat kan mogelijk hand in hand gaan, waarbij Lewis Hamilton en George Russell agressiever zijn bij het stoppen op de juiste plek, en daardoor tijd winnen, die vervolgens ingeleverd wordt bij de pitstop zelf, als ze bijvoorbeeld niet op de juiste plek stoppen. Bij Ferrari is het patroon juist omgedraaid. Bij het Italiaanse team zijn de pitstops wel snel, maar is de Resttijd hoog.
Opvallend is dat Williams hier de hekkensluiter is, terwijl het in praktijk als rodelantaarndrager in 2022 wel een gunstige locatie in de pitstraat had. Alexander Albon en Logan Sargeant hadden meestal de laatste garages, waardoor ze vaak makkelijker kunnen wegrijden. Daar staat tegenover dat ze in een kortere pitstraat mogelijk nog niet de maximaal toegestane snelheid hadden behaald voor het einde van de pitstraat.
In Tabel 2 zijn de teams gesorteerd op hun totale tijd in de pitstraat, waarbij duidelijk wordt dat het voordeel van Red Bull veel groter is dan alleen de stoptijd zelf. Bij het verwisselen van de banden is het voordeel op Ferrari slechts een tiende, maar vanaf de ingang tot de uitgang van de pitstraat loopt het verschil op tot een halve seconde, waarbij ook Mercedes dankzij de goede resttijd zich in de subtop meldt.
De onderlinge verschillen tussen concurrenten Ferrari, McLaren, en Mercedes zijn klein te noemen. Het overzicht maakt ook duidelijk dat de prestaties in de pitstraat hand in hand gaan met de prestaties op het circuit zelf, met de vier topteams op de eerste vier plekken, en achterhoedeteams Alfa Romeo, Williams, en Haas als zwakste teams in deze statistiek.
Pérez de koning van de pitstraat
Als we in Tabel 3 de data van de coureurs zelf bekijken, worden de cijfers van Nyck de Vries, Liam Lawson, en Daniel Ricciardo uit het overzicht gehouden. Aangezien deze mannen te weinig pitstops hadden gemaakt voor betrouwbare cijfers, staan er slechts negentien coureurs in de tabel. Van deze negentien coureurs blijkt dat Pérez op alle fronten de snelste coureur in de pitstraat is. De Mexicaan heeft gemiddeld de snelste pitstops, maar weet dat ook nog te combineren met de snelste resttijd in de pitstraat. Daarbij profiteert hij ook van de gunstige locatie van Red Bull in de pitstraat.
Verstappen moet wel zes collega's voor zich dulden als het aankomt op de resttijd, en dus laat de Nederlander nog wel enkele tienden liggen bij het stoppen en het wegrijden, ondanks de gunstige plek van Red Bull. Het kan hierbij wel een rol spelen dat Verstappen niet vaak onder druk stond, en hij op dit soort momenten dus vaak wat meer marge kon nemen bij de pitstops. Vanwege het tijdverlies in de rest van de pitstraat, laat Verstappen bij de totaaltijd gemiddeld 0,241 seconden per pitstop liggen op zijn teamgenoot, waarmee hij ook nog achter voormalig teamgenoot Carlos Sainz moet plaatsnemen.
Waar Pérez, Sainz, en Verstappen strategisch een groot voordeel pakken vanwege hun snelle pitstops, geldt dit niet voor een aantal concurrenten. Achter dit leidende drietal lopen de verschillen namelijk flink op, waarbij onder meer de beide Mercedes-coureurs, Lando Norris, Charles Leclerc, en Fernando Alonso toch behoorlijk wat tijd verliezen. Hekkensluiters Zhou Guanyu en Nico Hülkenberg verliezen gemiddeld wel anderhalve seconde op Pérez.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties