Volgens Michael Schmidt, Formule 1-expert voor Auto, Motor und Sport, moest Mercedes met een meesterwerk komen om Max Verstappen en Red Bull Racing tijdens de Grand Prix van Bahrein van vorig weekend te verslaan. Dat laat de Duitser weten in zijn vaste column Formula Schmidt. Zo zag de expert hoe Lewis Hamilton door een volgens hem betere strategie toch voor de Nederlander wist te eindigen.
Verstappen was het hele weekend al de snelste en kwalificeerde zichzelf dan ook op poleposition. De eerste positie wist de Limburger lange tijd vast te houden en controleerde tot en met de eerste pitstopronde de race. Zo ging Hamilton eerder naar binnen dan Verstappen om een zogeheten undercut te doen om qua baanpositie voor Verstappen te komen liggen. Red Bull liet tweemaal op zich wachten en verloor zo ook tweemaal de eerste plek.
Daardoor moest Verstappen tot twee keer toe in de achtervolging om zijn concurrent weer in te kunnen halen. Nog voordat de Limburger met een inhaalmanoeuvre voor Hamilton zou komen te liggen na de eerste pitstops, dook de Engelsman wederom de pits in en deed hij wederom een undercut. Weer liet Red Bull op zich wachten en Verstappen moest een tweede keer jagen op Hamilton. En bijna met succes, want in de drieënvijftigste ronde passeerde de 23-jarige de Mercedes-coureur. De plek moest hij toen teruggeven, omdat hij volgens de stewards te ver buiten de baan bleek te zijn geweest tijdens de inhaalactie.
Also read
Analyse | Hoe Verstappen dominant naar pole reed, maar de race verloor aan Hamilton
Schumacher: 'Verstappen was sneller, maar Hamilton was slimmer'
'Deze start geeft ons allemaal hoop'
Schmidt was in ieder geval blij om te zien dat er een ware 'titanenstrijd' op de baan was te zien: 'Deze start geeft ons allemaal hoop. Red Bull slaagde er eindelijk in om aan het begin van het seizoen een competitieve auto op de weg te zetten. Sterker nog: in Bahrein was de RB16B in de kwalificatie vier tienden van een seconde sneller dan de Mercedes W12.'
'Er was een meesterwerk van de titelverdediger nodig om de strijd met Red Bull en Verstappen eens en voor altijd te beëindigen', vervolgt Schmidt zijn verhaal. Hij is lovend over de gekozen strategie van Mercedes om de race te winnen: 'Hamilton haalde alles uit zijn pakket en spaarde de banden waar het kon en waar het moest. Mercedes was Red Bull vervolgens te slim af met de risicovolle strategie. De coureur en de strategen verdienen een applaus.'
Also read
Hamilton bekritiseert Verstappen: 'Hij had mij later moeten inhalen'
Mercedes: 'We wilden Verstappens banden over de klif helpen'
Tsunoda maakt indruk op Schmidt
Ook keek Schmidt naar de strijd op het middenveld die wederom was losgebarsten in de golfstaat Zo is hij onder de indruk van debutant Yuki Tsunoda: 'Hij is een razendsnel groentje, gezegend met overzicht en de kennis om op het juiste moment in te halen. De Japanner toonde zijn talent tijdens de race. Hij zal de beste Japanse coureur in de geschiedenis van de Formule 1 zijn.'
Schmidt zag ook hoe Ferrari een stap vooruit heeft weten te maken en hoe Aston Martin juist achteruit lijkt te zijn gegaan. Zo wist de Italiaanse renstal rond de top vijf mee te doen en konden hun Britse collega's slechts een tiende plaats bemachtigen. Schmidt: 'Ferrari heeft op alle vlakken een verbetering gemaakt. Aston Martin heeft daarentegen nog een bak werk te doen. De auto genereert niet genoeg downforce en daardoor weer geen grip. Sebastian Vettel blijft ook onverklaarbare fouten maken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties