De Grand Prix van Bahrein heeft veel teweeggebracht in de Formule 1-wereld. De seizoenopener van 2021 bevestigde dat Red Bull Racing dit jaar misschien wel de sterkste bolide van het veld heeft, terwijl het gevecht in de slotfase tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton de lippen ook aardig los heeft gemaakt. De Oostenrijkse renstal kwam dus als bovenliggende partij uit de winterstop, maar zijn ze wel terecht aan deze voorsprong gekomen? Dit en meer is te vinden in de allernieuwste aflevering van Off-Track.
'Als je ziet hoe de Red Bull-dominantie tot stand is gekomen, voelt het wel allemaal heel kunstmatig en gemaakt', is redacteur Maurits Kappetijn van mening. 'Ik heb het gevoel dat de FIA en de FOM er echt alles aan hebben gedaan om de regelgeving zo te kneden dat Red Bull eindelijk eens voor Mercedes staat. We weten allemaal dat Red Bull al jarenlang bouwt op het hoge rake-concept, een totaal ander concept dan Mercedes', voegt hij daaraan toe.
De nieuwe reglementen vergden significante aanpassingen aan de vloer van de Formule 1-bolides van 2021. Er moest geknipt worden in de zijkant van de vloer, wat met name de prestaties beïnvloed heeft van de teams die met een lage rake, een lage hellingshoek onder de auto, rijden. 'De FIA verkoopt het alsof dit nodig was om de banden te redden maar ik weet niet of Red Bull zo wel zou moeten willen winnen. Eigenlijk zijn ze in deze positie gebracht door de FOM en de FIA.'
'De Honda-motor is gewaagd aan de Mercedes-motor'
F1Maximaal-redacteur Marnik Kok is het hier niet per definitie mee eens: 'Maar dat probeert de FIA toch eens in de zoveel jaar probeert te doen? Ze proberen geregeld wat anders op aerodynamisch vlak, op motorisch vlak, ze proberen de sport altijd spannender te maken. Ze willen niet dat jarenlang één team voorop rijdt. Tuurlijk proberen ze alles naar elkaar toe te brengen, dat is ook belangrijk voor de sport als business zijnde.'
'Heeft Red Bull hier nu het meeste voordeel van? Ja, natuurlijk, maar dat moet om het spannend te maken. Het is niet alleen de high rake en het aerodynamische vlak waarop Red Bull nu wint. Op de lange rechte stukken waren in Bahrein Lando Norris, met een Mercedes-motor dus, en Pierre Gasly, met de Honda-motor het snelste. Dat bewijst ook maar weer dat de Honda-motor op de lange rechte stukken gewaagd is aan de Mercedes-krachtbron. Dat hebben de FOM en de FIA dan weer niet gefikst', stelt Kok.
Off-Track #2 met alle inzichten na de Grand Prix van Bahrein
Hoe je het ook wendt of keert, de ingreep van de FIA heeft verregaande gevolgen voor de Formule 1-grid. Aan welke kant van de discussie staan jullie? Laat je reactie achter in een comment en praat mee!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties