Olav Mol weet te vertellen dat de motor van Max Verstappen is vervangen door een scheurtje. Dat hebben de monteurs na de kwalificatie ontdekt. Volgens Mol zou dat ervoor gezorgd hebben dat Verstappen niet optimaal in zijn auto zat.
'Er is inderdaad een nieuwe motor in gestoken', zegt Mol in de uitzending van Ziggo Sport. 'Dat betekent dat de motor die vrijdag getest werd en goed bevonden werd, dat uiteindelijk toch niet was. Ik weet inmiddels wat het is. Het heeft te maken met één van de bevestigingspunten van de motor aan het chassis.'
'Dat zou de problemen van vrijdag kunnen verklaren'
Mol gaat wat dieper in op het probleem: 'Er zitten zes bouten, daar zit 'ie mee vast. Bij één van die bouten aan de kant van de motor hebben ze een scheurtje ontdekt. Toen dacht ik meteen, dat zou ook kunnen verklaren waarom die vrijdag zei van we hebben een probleem, maar we krijgen het niet opgelost. De auto antwoordt niet.'
Het gaat om hele kleine verschillen, legt Mol uit. 'Als dat net ietsjes lossig zit, al is het maar een fractie, dan kan dat in dit hele chassis een onbalans brengen. Als dat scheurtje aan de motorkant groter wordt, dan lijkt het probleem aan het chassiskant opgelost.'
'Dat onderdeel kunnen ze zonder straf vervangen'
'Maar goed, die motor is eruit', vervolgt Mol. 'Dat onderdeel kunnen ze eventueel zonder straf vervangen, dus die motor hoeft niet uit de pool weg te zijn. De derde die er nu in zit, zit nog in de pool, dus geen gridstraffen', sluit de commentator af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties