Max Verstappen zorgde na de kwalificatie al voor enige verbazing door uit te spreken dat hij vooral hoopte dat hij voor titelconcurrent Lando Norris zou finishen. Een dag later is de vrees van Verstappen uitgekomen: Norris haalde Verstappen in met drie ronden te gaan, en Verstappen geeft dan ook aan dat hij kansloos was in dat duel, na een zeer lastige race.
Het komt zelden voor dat Verstappen niet aan de snelheid van teamgenoot Sergio Pérez kan tippen, maar in Bakoe was de Mexicaan in zowel de kwalificatie als de race sneller. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat Verstappen ontevreden uitstapte. 'Voor mij was het heel, heel slecht. Ik had totaal geen snelheid, echt totaal niet', vertelt de Limburger in gesprek met Viaplay. Verstappen pakte bij de start George Russell nog, maar zag de Mercedes-coureur later weer langszij komen.
Hoewel een gebrek aan snelheid het hoofdprobleem was, kon Verstappen ook niet het maximale uit zijn RB20 halen, vanwege het verkeer. 'Ik had op de mediumbanden wat meer last van slijtage, en op de harde banden ging het wel beter, maar ik zat natuurlijk vast achter Alexander Albon en Lando Norris. Toen oververhitten mijn banden en mijn remmen, dus ik moest even een stapje terug doen', zegt de Nederlander, die in de DRS-trein machteloos was, nadat een eerdere inhaalpoging op Norris niet slaagde. Carlos Sainz haalde Norris een ronde voor die poging in, en dichtte zelfs nog het gat op de kopgroep.
Rijden op drie wielen
Verstappen denkt ook dat de uitslag uiteindelijk slechter is dan zijn snelheid. 'Daarna, toen ik terugviel tot achter George Russell, was de snelheid van ons allebei eigenlijk best wel goed, vergeleken met de kop van het veld, maar mijn auto was eigenlijk heel moeilijk te besturen', zo wijst hij het probleem aan. Het verschil met Pérez werd dan ook verklaard doordat Verstappen net wat te ver ging met de afstelling, waar Pérez wel met een goede afstelling de race inging.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het slechte gevoel dat Verstappen op zaterdag had, werd op zondag niet beter. 'Tijdens de kwalificatie merkte ik al dat de dingen die we aan de auto veranderden niet goed uitpakten, en dat was voor mij nog slechter in de race. Ik kon totaal niet remmen, en ik kon ook geen bochten aanvallen. Eén wiel kwam gewoon los van de grond, dus ik kon niet met snelheid door de bocht rollen', laat Verstappen weten, die dus net als eerder dit seizoen met een te stijf afgestelde auto rondreed.
Die afstelling zorgde voor een gebrek aan vertrouwen, een gebrek aan balans, en dus een gebrek aan snelheid. 'In alle langzame bochten stuiterde ik alle kanten op. Het was net een kart. Als je geen contact hebt met het asfalt, heb je ook geen grip', zegt Verstappen over zijn driewieler. 'Daarom ging het voor mijn gevoel voor geen meter. Ik kon er eigenlijk niks mee. Dat is het probleem.'
Verstappen heeft vooral spijt van zijn afstellingskeuzes. 'We hebben wat dingen veranderd aan de afstelling, die deze problemen veel erger maakten. Dat hadden we niet verwacht. Daar betaal je in de race dan de prijs voor', weet de 26-jarige. 'Als je steeds met de wielen loskomt van de grond, kan je ook niet fatsoenlijk remmen, want dan glij je ook veel meer. Deze banden zijn natuurlijk heel gevoelig voor het glijden, want dan wordt de temperatuur natuurlijk hoger, en dan wordt alles een nog groter probleem.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Duel met Norris
Uiteindelijk zag Verstappen concurrent Norris in zijn spiegels weer naderen. De Brit haalde Verstappen één ronde voor de Virtual Safety Car in. 'Ik had totaal geen kans. Alles zat ook tegen in de race, en het liep voor geen meter', baalt Verstappen van de nederlaag tegen Norris. Vanwege inhalen onder de Virtual Safety Car, ná het einde van de race, moet Verstappen zich ook nog melden bij de wedstrijdleiding, al wist hij zelf nog niet waarom. 'Ik heb geen idee.'
Positieve voortekenen
Hoewel Verstappen een zwaar teleurstellend weekend meemaakte, is hij inmiddels wel wat optimistischer over de toekomst, aangezien hij zijn slechte weekend aan een verkeerde afstelling wijt. 'We weten wel waar het aan ligt. Singapore is ook heel hobbelig, dus we moeten erop letten dat we de auto daar beter voor proberen te behoeden, en dat we de auto beter afstellen', zo hoopt hij te kunnen doen wat Pérez in Bakoe liet zien. 'Hier hebben we dingen geprobeerd, die helaas niet goed uitpakten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties