Had Verstappen de GP van Monaco ook gewonnen als Leclerc wél aan de race begon? Max Verstappen
Max Verstappen

Had Verstappen de GP van Monaco ook gewonnen als Leclerc wél aan de race begon?

Had Verstappen de GP van Monaco ook gewonnen als Leclerc wél aan de race begon?

Als het aan de analisten van Auto, Motor und Sport had gelegen, had Max Verstappen de Grand Prix van Monaco waarschijnlijk niet gewonnen als Charles Leclerc vanaf poleposition was begonnen aan de race. Zo zagen ze dat zijn Ferrari erg zorgvuldig om kon gaan met de banden. Dat was iets wat niet lukte bij Mercedes, tot verbazing van de experts van het Duitse medium.

Leclerc kende de pech dat hij tijdens zijn thuisrace moest toekijken hoe de andere coureurs de volle 78 ronden van de Grand Prix mochten uitrijden. Dankzij een probleem met de linker aandrijfas, veroorzaakt door zijn crash aan het einde van Q3, moest de Monegask zijn race nog voor het begin staken. Daardoor begon Verstappen als het ware vanaf poleposition.

Vanaf de 'eerste' startplek kon de Nederlander onbedreigd naar de overwinning rijden. Carlos Sainz en Lando Norris konden zijn tempo niet bijhouden en Valtteri Bottas viel eveneens uit door een mislukte pitstop. Volgens de Duitse experts was het allerminst zeker dat dat Verstappen de race ook had gewonnen als Leclerc wel een de start van de wedstrijd verscheen.

'Was het Verstappen gelukt? Waarschijnlijk niet. De Ferrari was erg zorgvuldig met haar banden', wordt er verklaart in de analyse. 'Wat Sainz had kunnen doen, was zo lang mogelijk doorrijden, waardoor Red Bull Racing wel aan de bel moest trekken om Verstappen naar binnen te halen. Dan kon Sainz een overcut doen en zo de leiding overnemen. De banden van Verstappen waren dan zo versleten geweest, dat zo'n strategie had kunnen werken.'

Ongebruikelijk probleem bij Mercedes

Hoewel het veel gespeculeer is, klopt het dat een overcut-strategie zeer effectief was in Monte Carlo. Een voorbeeld volgens de analisten was dan ook Lewis Hamilton, die zelfs met het uitvallen van Leclerc en Bottas geen plekken wist te winnen tijdens de pitstops of überhaupt tijdens de race. Niet alleen de strategie liet volgens de experts te wensen over, ook de Mercedes-bolide zelf speelde een rol.

'Hamilton ging als eerste naar binnen en zo begon de pitstopoorlog. Het bandenprobleem van de Zilverpijlen kan dan ook maar in één woord worden omschreven: slijtage. Dit is een ongebruikelijk probleem voor de anders zo bandvriendelijke Mercedes. Het vond echter al haar oorsprong tijdens de trainingssessies. De Mercedes-coureurs klaagden dat ze terughoudend moesten rijden om temperatuur in de banden te houden.'

De analisten vertellen verder: 'Geen grip en geen vertrouwen in de auto is de ergste handicap die je je kunt bedenken in een race waar alles draait om de startpositie. Voor de kwalificatie heeft Mercedes de nodige wijzigingen aangebracht aan het chassis van de W12 en de remkoeling, maar niet zo extreem als Hamilton had gewild.' Hamilton kwam na de pitstops achter Sergio Pérez en Sebastian Vettel te zitten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws