De race van Verstappen | Lambiase schreeuwde nog net niet van de stress: 'Nú, nú naar binnen!' Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Lambiase schreeuwde nog net niet van de stress: 'Nú, nú naar binnen!'

De race van Verstappen | Lambiase schreeuwde nog net niet van de stress: 'Nú, nú naar binnen!'

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Red Bull Racing kwam niet zo dominant uit de startblokken als in 2024, maar Verstappen wist zijn resultaat zoals altijd te maximaliseren. Na Melbourne is de kop eraf.

Verstappen was na vrijdag niet tevreden met zijn bolide, en liet tegenover de media weten dat hij niet verwachtte mee te doen voor de top drie op zowel zaterdag als zondag. Red Bull wist het in de nacht van vrijdag op zaterdag om te keren en Verstappen op zaterdagmiddag alsnog een auto te geven waarmee hij wél de top drie in kon rijden. Hij pakte de derde startplek tijdens de kwalificatie en kon op zondag dus aansluiten achter de twee McLarens.

De start van de Grand Prix werd een klein beetje uitgesteld vanwege een glijer van Isack Hadjar, die onder natte omstandigheden de muur inging. Een kwartier later kon het veld wel van start gaan. Verstappen verschalkte Oscar Piastri in de eerste bochtenreeks, maar zag Lando Norris aan de horizon verdwijnen. Al snel trok de Brit een gaatje, maar de eerste safetycar van de race, voor Jack Doohan, bracht hen weer dichter bij elkaar.

'De safetycar is ingezet, Max', zei ingenieur Gianpiero Lambiase. Verstappen ging direct al van zijn gas af toen hij het bord naast de baan zag. 'Je moet buiten blijven', voegde Lambiase eraan toe. 'Doohan had een ongeluk tussen bocht vijf en zes', luidde extra informatie. Het duurde wel even voordat de auto van Doohan van de baan was getakeld en voordat alle carbonsplinters opgeveegd waren. 'Houd rechts aan, de auto van Doohan staat links.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen gp australie 2025 1 rb21 1 regen start lando norris oscar piastri 15
Verstappen in de achtervolging in Melbourne.

Safetycar duurt lang: 'Belachelijk'

Tegelijkertijd moesten de circuitofficials zich ook bezig houden met de auto van Carlos Sainz. Hij was in de laatste bocht van de baan gegleden en stond ook in de muur. 'De safetycar gaat daarom door de pitstraat, dus volg hem. Blijf je banden goed opwarmen', ging Lambiase verder. 'Yep, okay', klonk het antwoord van Verstappen. 'We zijn op dit moment 25 tot 30 graden verwijderd van de optimale temperatuur. Het is erg glad, dus wees voorzichtig', zei de ingenieur.

Verstappen had wel weer zin om te racen, maar zag dat de auto van Sainz nog steeds niet weggehaald was. 'Waarom komt niemand die auto ophalen? Belachelijk', zei de viervoudig wereldkampioen. 'We hebben wel een bergingsvoertuig op de baan in bocht 14, dus ik denk dat je nog een keer door de pitstraat moet', reageerde Lambiase. Een paar ronden later was het nog steeds niet groen.

Red Bull besloot Liam Lawson wel naar binnen te halen, maar Verstappen bleef uiteraard buiten. 'Gedachten over de omstandigheden?' vroeg Lambiase na nog een paar rondjes achter de safetycar. 'Prima voor de intermediates, het wordt langzaam droog', antwoordde Verstappen. 'De temperaturen van de banden stijgen ook, dus blijf zo doorgaan', zei Lambiase. Na zes ronden achter de safetycar werd de groene vlag eindelijk gezwaaid en werd de race voortgezet.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Lambiase schreeuwde nog net niet van de stress: 'Nú, nú naar binnen!'
Bernd Mayländer draaide overuren tijdens de race in Melbourne

FIA laat op zich wachten met de DRS

Norris leidde het veld met Verstappen vlak achter zich, maar de Nederlander zag al gauw dat de McLaren-bolide te snel was. Binnen een paar ronden wist Norris een seconde voorsprong op te bouwen. Nadat zijn banden nog wat verder opwarmden, wist Verstappen zich toch weer te melden in de spiegels van zijn rivaal. In ronde negen was het verschil nog maar drie tienden. Piastri zat er op 1,4 seconden achter. DRS was op dat moment nog niet vrijgegeven vanwege de omstandigheden.

Verstappen vond echter dat het tijd werd dat die wel ingeschakeld kon worden, het was naar zijn idee droog genoeg. 'We kunnen nu wel DRS gebruiken', zei hij. 'Ja, we hebben ernaar gevraagd', liet Lambiase weten. Hij zat nu nog binnen een seconde van Norris, en kon iets meer snelheid goed gebruiken om de druk op te voeren of een inhaalactie in te zetten. Op Albert Park inhalen is echter zo makkelijk niet.

Het eiste ook veel van de banden. De intermediates gingen immers al een tijdje mee, en de baan begon steeds meer op te drogen. 'Probeer ze een beetje te koelen, Max. We zijn nu voorbij de piek van de performance van de banden', waarschuwde Lambiase. Verstappens banden begonnen tevens te oververhitten, waardoor hij tijd begon te verliezen ten opzichte van Norris. De Brit had inmiddels weer een voorsprong van meer dan een seconde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli lando norris max verstappen mclaren red bull racing gp australie zondag 2025
Norris verdween voor de rest van de race bijna uit het zicht.

Verstappens banden waren 'naar de klote'

Ondertussen was Piastri weer dichterbij gekropen. 'Het gat is zes tienden achter je. We krijgen over vijf minuten waarschijnlijk wat regen', hield Lambiase hem op de hoogte. Verstappen had zichtbaar moeite met de banden, wat uitmondde in een foutje, waardoor hij bijna het grind inging. Hij wist zijn auto op tijd recht te krijgen om de bocht nog enigszins te halen. Piastri ging aan hem voorbij. 'Mijn banden zijn naar de klote', zei Verstappen.

'Het gat achter je is tien seconden, dus blijf buiten', reageerde de ingenieur. 'Als het gaat regenen, moet ik wel naar binnen voor nieuwe banden', zei Verstappen. 'Houd in gedachten dat we dan baanposities zouden verliezen. Max, we verwachten dat het weer opklaart in tien minuten, als je dat kunt volhouden', antwoordde Lambiase. Daarna zou de Nederlander over kunnen stappen naar slicks. Hij begon wel erg veel tijd te verliezen. De McLarens waren uit het zicht.

'Nog één a twee ronden van lichte regen, daarna moet het droog zijn', zei Lambiase. Verstappen lag op dat moment zo'n zestien seconden achter Norris en Piastri. Hij kreeg de kans om onder de safetycar te stoppen in ronde 34. Fernando Alonso was er hard afgegaan in bocht 7. 'Alonso staat in de muur daar links', zei Lambiase. 'Kunnen we nieuwe banden halen of niet?' vroeg Verstappen. 'Ja', luidde het antwoord. 'Denk je dat dat beter is? Slicks zijn nog niet mogelijk', reageerde Verstappen.

Verstappen en Lambiase strategisch te werk

'De droge lijn is nog niet goed genoeg. Op deze manier ga je crashen', voegde de Limburger eraan toe. 'Maar als er regen valt, dan heb ik een probleem.' Zijn intermediates zaten er al meer dan dertig rondjes onder en waren behoorlijk versleten. 'Begrepen, Max. Beide auto's (de McLarens, red.), hebben slicks eronder nu', liet Lambiase weten. Het zette Verstappen aan het denken. 'Oké, eh... Fucking hell. Oké, laten we het doen, de slicks, fuck it', besloot de viervoudig wereldkampioen.

Lambiase liet hem vervolgens weten dat hij naar binnen kon komen voor slicks. Door zijn pitstop reden de McLarens weer aan kop. Met een verse set mediums ging Verstappen de baan weer op. 'Vóór het einde van de race kan het nog een keer gaan regenen', zei Lambiase alvast. 'Over vijftien tot twintig minuten zelfs. Het zou de baan nat kunnen maken', vertelde de ingenieur, die daarmee uitlegde hoeveel regen er op de radar stond op dat moment.

'Oké. Zet alle banden maar klaar', zei Verstappen. 'Laten we verstandig zijn, vooral terwijl je bezig bent met het opwarmen van de banden', zei Lambiase. 'Waar denk je dat de regen als eerste zal vallen?' vroeg Verstappen, die wilde horen in welke bocht hij goed moet opletten als het weer zou regenen. 'Dat wordt start-finish en bocht 1', informeerde Lambiase. De regen viel wellicht zelfs eerder dan verwacht. 'Er kunnen wat druppels komen in bochten dertien en veertien, Max.'

Waterballet opnieuw van start

'Ja, het wordt hier aardig donker', zei Verstappen, die de dreigende lucht kon zien vanuit de auto. De safetycar reed ondertussen nog steeds op de baan, en de achterblijvers moesten er nog langs. Lambiase meldde op dat moment dat er nog negen ronden te gaan waren. 'We verwachten zo een heftigere, korte regenbui waardoor je mogelijk terug moet schakelen naar de inters', vervolgde de ingenieur. 'Waarom mogen de achterblijvers er nog niet langs?' vroeg Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb21 red bull racing australie 2025 122
De safetycars duurden wel erg lang tijdens de race.

'We kregen net het bericht dat ze mogen inhalen', zei Lambiase. Niet veel later zaten de auto's nog steeds tussen hem en de McLarens. 'Dus, deze auto's blijven hier, of wat?' vroeg Verstappen. 'De safetycar gaat zo naar binnen, dus dat is correct. Ze moeten je direct erlangs laten', zei Lambiase. 'Er zullen zo nog zestien racerondes zijn.' Voordat de safetycar echt naar binnen ging waren de achterblijvers al weg.

Norris leidde de herstart opnieuw. Kort daarna kwam het met bakken uit de hemel vallen. Hij zag Norris en Piastri door het grind gaan, waarna Piastri in het gras belandde en Norris direct de pitstraat indook. Verstappen reed een ronde door. 'Ik moet de volgende ronde binnenkomen, dus let goed op!' zei de Nederlander. 'Komt goed, Max, doe voorzichtig, doe voorzichtig', zei Lambiase, die de rustige toon in zijn stem een klein beetje verloor.

Regen veroorzaakt stress: 'Blijf buiten!'

'Het is hier nog droog', zei Verstappen die halverwege de baan was op dat moment. 'Hoe is het verderop?' vroeg hij. 'Het is nat in bochten 11, 12 en 13', zei Lambiase. 'Dus pas goed op aan het einde van de ronde.' Verstappen wilde weten of hij binnen moest komen voor een pitstop. 'Laat ons weten wat je denkt, Max! We moeten het weten voor bocht 13!' zei Lambiase, die nu duidelijk zweethandjes begon te krijgen achter de pitmuur.

Verstappen was halverwege de zin van zijn ingenieur al aan het praten: 'Het is nog droog tot hier, oké, oké!' reageerde hij. 'Hier is het heel nat, en best glad.' Lambiase wilde niet dat Verstappen zou crashen, en benadrukte opnieuw dat Verstappen voorzichtig moest zijn. 'Je eerste sectoren waren erg sterk. Blijf buiten, Max', zei de ingenieur daarna. 'Ik kan de weerradar niet zien, dus je moet me laten weten wat er nog aan zit te komen.'

Een paar bochten verder begon het cruciaal te worden. 'De regen is hier nu ook, dus we moeten een beslissing maken', zei Verstappen. De Nederlander hield de pitmuur bijna per bocht op de hoogte van de situatie op de baan. 'In de eerste sector ben je nog steeds sneller dan Norris, in de tweede ook en in de derde slechts een klein beetje langzamer. Blijf buiten, we laten het je weten', zei Lambiase, die keek naar de tijden van Norris op de intermediates.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen podium 1 australie 2025 1
Verstappen pakte uiteindelijk P2 in Australië.

Lambiase schreeuwde nog net niet

Aan het einde van die ronde kwam Verstappen uiteindelijk wel naar binnen. 'Box, box, nú!' riep Lambiase. Verstappen verloor de auto bijna in de pitstraat, maar het lukte hem om te herstellen en een snelle pitstop te maken. Hij sloot daardoor weer achter Norris aan. De safetycar was op dat moment nog steeds buiten. Verstappen twijfelde aan de strategie van zijn team. 'Het was toch wel duidelijk op de radar dat de regen op de hele baan zou vallen, om een ronde eerder te stoppen?' zei hij.

Aan de andere kant van de lijn bleef het stil. De safetycar zou ook nog wel even duren, want meer auto's waren van de baan gegleden. Ook teamgenoot Lawson stond in de muur. Het was te glad voor zijn slicks. Er waren uiteindelijk nog een handjevol racerondes over, waarin Verstappen de druk op Norris flink wist op te voeren. Het lukte hem niet om een inhaalactie in te zetten. Na een incidentrijke race kwam de viervoudig wereldkampioen als tweede over de streep.

'Nice hustle, Max', complimenteerde Lambiase. 'Goed gedaan vandaag', voegde hij eraan toe. 'Ja, ik denk dat dat eerlijk gezegd een zeer goed resultaat voor ons is.' Ondertussen reed hij langs Norris, naar wie hij zwaaide en feliciteerde met zijn overwinning. 'Goed gereden, Max', klonk de stem van teambaas Christian Horner. 'Je kwam dichtbij aan het einde, dus goed gedaan. Als we een ronde eerder waren gestopt, hadden we er niets mee gewonnen. Maar het was de gok waard.'

Verstappen had gehoopt dat de regen wat langer aan zou houden. 'Al was dit geen slechte dag. We deden het goed, we hielden de auto op de baan en hebben goede punten gescoord', zei hij. 'Op elke andere baan waar inhalen wel mogelijk is, had je de kans om te winnen, denk ik', zei Lambiase vervolgens. 'Je kan het ook zo bekijken: we hebben achttien punten meer gescoord dan vorig jaar hier!' het leverde gelach op van zijn ingenieur. 'Dat is absoluut waar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws