De race van Verstappen | Lambiase is gemopper gewend: 'Fijn dat je alleen goed nieuws hebt, Max' Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Lambiase is gemopper gewend: 'Fijn dat je alleen goed nieuws hebt, Max'

De race van Verstappen | Lambiase is gemopper gewend: 'Fijn dat je alleen goed nieuws hebt, Max'

In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappens race in Australië duurde echter maar een handjevol rondes, hij viel uit vanwege een probleem met de remklauw rechtsachter. De drievoudig wereldkampioen verliet Melbourne echter nog steeds als leider in het kampioenschap.

Het weekend van Red Bull Racing in Australië verliep niet vlekkeloos na balansproblemen tijdens de vrije trainingen, de kwalificatie en een remklauw die niet functioneerde zoals hij moest functioneren. De kampioensformatie wist uiteindelijk 'slechts' tien punten te pakken door de P5 van Sergio Pérez. Verstappen klaagde tijdens de sessies op vrijdag en zaterdag al dat de RB20 niet helemaal in het gareel liep, hij had dan ook last van een ondersturende auto. Al met al een weekend om te vergeten voor de Nederlander, die na afloop een rustige uitleg gaf bij de media en alvast uitkeek naar de Grand Prix van Japan.

'Zit hij een fucking kop koffie te drinken of zo?'

Verstappen was vroeg in de eerste vrije training al op de baan te vinden en ervoer na een paar rondjes wat problemen, maar echter niet met de auto zelf. 'Ik hoor je niet zo goed, Max', zei race-ingenieur Gianpiero Lambiase over de boordradio. Verstappen gaf vervolgens antwoord, maar hij was opnieuw niet te verstaan. 'Ja, ik voel niet waar mijn microfoon zit. Dit is echt een shit microfoon', mopperde de 26-jarige, die toen wel verstaanbaar was. 'Oké, maar kom je naar binnen voor een aanpassing aan de voorvleugel?' vroeg Lambiase. 'Ja, drie of vier clicks', zei Verstappen. De Limburger kwam even door de pitstraat om langs zijn team te rijden voor een snelle aanpassing, daarna ging hij weer verder. Het was druk op de baan, bijna alle coureurs waren namelijk op het asfalt te vinden.

Na het eerste kwartier was Charles Leclerc het snelst, hij had een ronde geklokt van 1:19,337 op de zachte band. Verstappen reed ook op de zachte band op dat moment, maar zijn vliegende ronde was vier tienden langzamer dan die van Leclerc. Pérez schoot even later naar de eerste tijd, hij was een tiende sneller dan Leclerc. 'Hoe gaat het met de banden, Max?' vroeg Lambiase. 'Uhh, de banden zijn wel oké', reageerde Verstappen. 'We gaan voor een cool down en dan nog een pushronde', zei de ingenieur, die hem door de auto's heen navigeerde die ook aan het afkoelen waren. Ondertussen had hij wat schade aan de vloer opgelopen, wat betekende dat hij vervolgens best wel lang in de pitstraat stond. Lando Norris was na het eerste half uur naar de eerste tijd geschoten.

Tekst gaat verder onder de foto.

max verstappen red bull 2024 australie vrijdag
Verstappen kende een lastig begin van het weekend in Melbourne. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Op de zachte band vervolgde Verstappen zijn sessie nadat hij een tijdje in de pitbox had gestaan. Na een snelle ronde kwam de Limburger erachter dat de banden niet lang meer mee konden. 'De banden zijn fucked', gaf hij aan. 'Kom maar binnen, Max. We doen een live pitstop', zei Lambiase, waarna de pitcrew een pitstop simuleerde, en daarna werd de RB20 de garage weer ingeduwd. Hij kreeg daarna even geen kans meer om zijn tijd te verbeteren en om het gedrag van de RB20 op het Albert Park Circuit verder te verkennen, Alexander Albon crashte hard in de laatste twintig minuten, waardoor de sessie werd geneutraliseerd.

Toen de baan in de laatste paar minuten weer schoon was en Albons auto van het circuit was getild werd het dus druk op de baan. 'De auto heeft veel te veel onderstuur in bocht zes', zei Verstappen. 'Nog wat clicks ook graag op de voorvleugel.' De Red Bull-coureur wilde nog graag het meeste van zijn training maken, maar het werd hem niet gegund. Een Sauber reed hem in de weg. 'Kom op, man!', riep Verstappen, waarna wat scheldwoorden volgden. Aan het einde was het nog even tijd om de startprocedure te oefenen. Het ging volgens Verstappen niet snel genoeg. 'Ik denk dat diegene voor de Mercedes een fucking kop koffie zit te drinken', zei de Nederlander. 'Ik denk dat hij daarvan af moet blijven', antwoordde Lambiase.

RB20 had heropvoeding nodig: 'Nog steeds veel onderstuur'

In de tweede vrije training liet Verstappen op zich wachten, het duurde zeker twintig minuten voordat de coureur met startnummer 1 op de baan verscheen. Ditmaal startte hij zijn eerste rondes op de mediumband. 'Wil je nog een aanpassing aan de tools?' vroeg Lambiase. 'Ja, misschien een beetje', antwoordde de drievoudig wereldkampioen. De ingenieur hield Verstappen ondertussen op de hoogte van iedereen die in de buurt van hem zat, terwijl Verstappen een goed moment zocht om een snelle ronde in te zetten. De Aston Martin-coureurs stonden op dat moment op P1 en P2, Pérez stond vierde, de heren van Ferrari waren bezig met een verbetering.

Tekst gaat verder onder de foto.

max verstappen red bull 2024 australie vrijdag
De RB20 had flink wat heropvoeding nodig tijdens de kwalificatie. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

De balans zat er nog steeds niet helemaal lekker in voor Verstappen. 'Ik had teveel onderstuur in de laatste sector, de rest is best wel goed', zei Verstappen. Dat was in ieder geval positief, nu moest er nog gewerkt worden aan sector drie. Het laatste gedeelte van Albert Park bestaat uit een aantal langzame bochten, en daar moest Red Bull dus nog wat meer uit zien te halen. De Nederlander ging na het voltooien van een aantal rondes weer naar binnen voor een korte stop, waarna hij zijn sessie voortzette op de gele banden. 'Ik heb nog steeds best veel onderstuur', zei hij. 'En alweer is linksvoor gestorven', vervolgde de 26-jarige. Met nog tien minuten op de klok ging Verstappen weer naar binnen, om in de slotfase nog heel even voor een ronde naar buiten te komen. Het leek erop dat ze nog wat werk te doen hadden voor de kwalificatiedag.

'Fijn dat je alleen maar goed nieuws hebt, Max'

In de derde vrije training zag het er al een stuk beter uit voor Red Bull. Verstappen had dan ook niet zoveel om over te klagen op de boordradio's. Na de drie sessies was het echter wel duidelijk dat Ferrari de meeste tegenstand zou gaan bieden tijdens de kwalificatie later op zaterdag. Verstappen finishte VT3 op twintig duizendsten van Leclerc, en daarachter stond Sainz, die 57 duizendsten langzamer was dan Verstappen. De asfalttemperaturen gingen in de paar uur tussen VT3 en de kwalificatie aardig omhoog, waardoor Red Bull het opnieuw moeilijk kreeg. 'Ik heb zoveel onderstuur, echt', zei Verstappen. 'Heb je een aanpassing nodig?' vroeg Lambiase. 'Op z'n minst drie clicks', zei de Nederlander.

Verstappen had op dat moment wel de voorlopig snelste tijd in handen, maar het duurde niet lang voordat de Ferrari-heren snellere tijden lieten noteren. Sainz en Leclerc waren zo'n twee tienden sneller dan Verstappen, die het niet veel later opnieuw ging proberen. Op de onboardbeelden was te zien dat de Limburger het niet zo makkelijk had met de auto als we in de eerste twee races zagen. Hij pakte een paarse eerste sector, maar die laatste sector was weer niet goed. 'Sainz is momenteel P1 op en 16,7. Jij bent momenteel P4 op een 17,2', informeerde Lambiase. 'De auto onderstuurt nog steeds veel', zei Verstappen. 'En mijn voorbanden zien er ook fantastisch uit', vervolgde hij cynisch. 'Fijn dat je alleen maar goed nieuws hebt, Max, dank je', antwoordde Lambiase. Verstappen sloot Q1 af als derde, met slechts 88 duizendsten verschil op Sainz. Vanzelfsprekend was hij niet tevreden.

Tekst gaat verder onder de foto.

max verstappen rbr gpaustralie 2024
Lambiase en Verstappen hadden genoeg overleg op de boordradio tijdens de kwalificatie. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

'Dat was best een goede ronde'

Met nog wat kopzorgen begon Verstappen aan Q2 en wist sterk te openen met een 1:16,387, een ronde die bijna drie tienden sneller was dan die van Sainz op P2. 'Een update over de balans, Max?' vroeg Lambiase. 'In de eerste sector nog steeds onderstuur, en die laatste sector weer', zei Verstappen. Er kwam een aantal auto's langs waardoor het even duurde voordat Lambiase antwoord gaf. Er was dus wat gedaan aan de RB20 waardoor het beter voelde dan in Q1, maar het was nog steeds niet optimaal. 'Geen aanpassingen aan de flap, dan?' vroeg Lambiase, waarop Verstappen aangaf dat dat inderdaad niet hoefde. Verstappens tijd werd pas in de laatste vijf minuten aangescherpt, toen dook Sainz er met twee tienden onderdoor.

De 26-jarige stond op dat moment echter alweer in de garage om zich voor te bereiden op Q3. Op dat moment was het nog heel onzeker of het Verstappen wel zou lukken om de poleposition te pakken. Naast Sainz oogde ook Leclerc sterk, en het gat tussen Red Bull en Ferrari was in Q2 zo'n twee tienden. In Q3 viel het echter allemaal samen voor de Oostenrijkse renstal, en Verstappen toverde een ronde uit de hoge hoed die bijna drie tienden sneller was dan die van Sainz. 'Hoe zit het nu met de balans?' vroeg Lambiase. 'Ik ben hier wel blij mee', antwoordde Verstappen. 'Blokkeer je nog aan de voorkant?' ging Lambiase verder. 'Niet zoveel meer, alleen nog in de laatste sector', zei de Nederlander. 'Wil je nog een shift dan?' vroeg de ingenieur. 'Ja, maar echt een heel kleintje.'

De ronde die hij als eerst reed in Q3 was dus goed genoeg voor de voorlopige poleposition, dus was het aan Verstappen om nog zo'n ronde te rijden in de slotfase van Q3. Het werd spannend, want Sainz aasde ook op de poleposition. De twee oud-teamgenoten wisselden de snelste sectortijden uit, maar Verstappen was uiteindelijk de snelste coureur. Ondanks de moeizame start van de kwalificatie wist hij toch de poleposition te pakken. 'Lekker gedaan, Max. Dat is pole', zei Lambiase. 'Dat was best een goede ronde, om eerlijk te zijn', zei Verstappen. 'Dat waren twee heel goede rondes, Max', klonk Red Bull-teambaas Christian Horner op de boordradio.

Tekst gaat verder onder de foto.

max verstappen kwalificatie gpaustralie redbullracing
Onverwachts de poleposition voor Verstappen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Waar rook is, is vuur: 'Mijn rem!'

Na een lastige kwalificatiesessie mocht Verstappen de Grand Prix van Australië dus als eerste aanvangen, maar vroeg in de race ervoer hij al problemen. In de tweede ronde blokkeerde hij waardoor Sainz dichterbij kon komen en hem te pakken kreeg. 'Ik verloor de auto net, heel vreemd', gaf de drievoudig wereldkampioen aan. Verstappen probeerde te herstellen en zich op te lijnen om de Spanjaard terug te pakken, maar dat lukte niet. Als snel was duidelijk waarom. 'Fucking hell, de auto voelt zo los aan', zei Verstappen toen hij niet aan kon haken bij Sainz. De rem rechtsachter begon inmiddels flink te roken. 'Eh, ik heb rook! Blauwe rook!' zei Verstappen.

'Vuur, nu vuur. Mijn rem', vervolgde de Nederlander. 'Mijn remmen zijn weg.' Het was duidelijk dat het game over was voor Verstappen. 'Ik kan niet remmen nu', zei hij toen hij de pitstraat in reed. 'Mag ik eruit?' vroeg Verstappen nadat hij stilstond voor de Red Bull-garage. 'Yep, doe de auto maar uit', aldus Lambiase. Zo kwam er vroegtijdig een einde aan Verstappens race down under, maar hij verliet Melbourne nog steeds als de leider in het kampioenschap. Leclerc staat inmiddels tweede, het gat tussen beiden is vier punten. Over twee weken zal het F1-circus neerstrijken in Japan, en daar kijkt Verstappen ongetwijfeld al naar uit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws