Windsor kijkt hoofdschuddend toe: 'Het is daar een beetje een zooitje' Interviews
Interviews

Windsor kijkt hoofdschuddend toe: 'Het is daar een beetje een zooitje'

Windsor kijkt hoofdschuddend toe: 'Het is daar een beetje een zooitje'

In een exclusief interview met F1Maximaal heeft analist en voormalig teammanager Peter Windsor zich uitgesproken over de situatie bij Alpine. Het Franse team eindigde in 2023 nog op de zesde plek bij de constructeurs, maar staat in 2024 op een laatste plek na twee weekenden. Windsor wijst aan waar het verkeerd is gegaan bij het team van autofabrikant Renault.

Bij Alpine is het de laatste jaren een flinke leegloop geweest. Teamadviseur Alain Prost, coureurs Fernando Alonso en Oscar Piastri, teambaas Otmar Szafnauer, sportief directeur Alan Permane, CEO Laurent Rossi, en Chief Technical Officer Pat Fry vertrokken de afgelopen jaren al, en sinds de seizoenstart kunnen ook technisch directeur Matt Harman, Head of Aerodynamics Dirk de Beer, en adviseur Bob Bell aan dat lijstje toegevoegd worden.

Leegloop veelzeggend

Windsor geeft aan dat het niet verrassend is dat Alpine terug is gevallen naar de achterkant van de grid. 'Als je geweldige mensen in het team hebt, zoals Alan Permane (voormalig sportief directeur, red.), Nick Chester (voormalig technisch directeur, red.), en alle anderen die vertrokken zijn, dan moet je je afvragen waarom die mensen vertrekken. Als Alan Permane vertrekt, weet je dat er iets flink verkeerd is, want hij zat daar al eeuwen', zegt Windsor over de 57-jarige Brit, die van 1989 tot 2023 werkzaam was bij het team uit Enstone, en inmiddels actief is voor Visa Cash App RB als technisch directeur. 'Daar levert hij nu ook goed werk.'

In 2023 eindigden Pierre Gasly en Esteban Ocon allebei nog op het podium, terwijl ze in 2024 nog niet door Q1 wisten te komen. 'Dit soort mensen ga je natuurlijk missen, en dit is dan ook geen makkelijke periode voor Alpine. Ze hebben twee goede coureurs, die het maximale uit de auto zullen halen, en zorgen dat er nog een redelijke rondetijd neergezet wordt, maar het is duidelijk dat ze hard moeten werken nu', zegt Windsor.

Voor een dubbeltje op de laatste startrij

Szafnauer, die afgelopen zomer bij Alpine vertrok, gaf in een interview met Windsor aan dat Alpine meer dan tien miljoen onder het budgetplafond bleef in zijn tijd bij het team. 'Er zijn waarschijnlijk nog een paar teams die niet het volledige beschikbare budget gebruiken', meent Windsor. 'Ik kan me moeilijk voorstellen dat Haas dat nu haalt. Bij Williams misschien ook niet, maar dat weet ik niet zeker. De rest gebruikt waarschijnlijk wel het maximaal toegestane budget. Het is een beetje een zooitje bij Alpine, niet?' aldus de 71-jarige.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor kijkt hoofdschuddend toe: 'Het is daar een beetje een zooitje'
Alpine heeft voor twee Franse coureurs gekozen.

Renault had ondanks het lage budget grote ambities, en wilde dus voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Dat bleek in Bahrein de laatste rij te zijn. 'Renault deed het goed in de Formule 1 toen ze alleen de motoren leverden, en het team in Engeland gewoon de rest van het werk liet doen op de manier waarop het dat graag deed. Ze hebben het nu echter omgetoverd tot een heel Frans team. Ik bedoel daarmee niks slechts tegenover de Fransen, maar ik begrijp gewoon niet waarom ze dat gedaan hebben, terwijl er mensen werkten die wisten hoe ze wereldkampioenschappen konden winnen. Nu gaan ze geen titels winnen in ieder geval.'

Windsor gaat in op rol van Gasly

Windsor had hierbij vooral gerekend op meer inbreng van Gasly. 'Het verbaast me ook wel dat iemand met de status van Pierre Gasly er niet in geslaagd is om ze van gedachten te doen veranderen, en ervoor te zorgen dat ze logische keuzes maken, want Pierre zit al lang genoeg in dit wereldje, en heeft met Red Bull Racing samengewerkt, en weet hoe een raceteam moet functioneren, en waardoor een raceteam wel of niet werkt. Dat is dus wel verrassend, vind ik. Ik kan alleen maar aannemen dat hij die macht dus niet heeft, en dat hij puur en alleen de coureur is, die komt opdagen en zijn werk doen, maar het is een beetje sneu om te zien wat daar nu gebeurt. Ik hoop dat ze het nog opgelost krijgen.'

Alpine liet gouden duo schieten

In 2021 beschikte Alpine nog over Alonso én Piastri. Omdat Ocon al een nieuw langdurig contract had gekregen, moest de teamleiding tussen beide coureurs kiezen. De keuze viel op een éénjarig contract voor Alonso, die daarmee geen genoegen nam en vertrok. Tegen de tijd dat het team Piastri wilde vastleggen, was ook de Australiër vertrokken. 'Het valt een beetje te vergelijken met de situatie bij Mercedes, al zouden Ocon en Piastri een goed team gevormd hebben', vindt Windsor, die daarmee doelt op het ongenoegen bij Lewis Hamilton over zijn contractduur bij Mercedes. De Brit tekende daarna dan ook een contract bij Ferrari.

Windsor denkt dat de boel nog te redden viel nadat Alonso vertrok. 'Het probleem was natuurlijk dat ze het contract van Piastri niet goed op orde hadden, en zijn management (onder leiding van oud-coureur Mark Webber, red.) zorgde ervoor dat hij naar McLaren kon gaan. Als je iemand in de racerij vraagt welk team beter is, zal diegene McLaren altijd boven Alpine verkiezen, maar Piastri was een jonge coureur, die op het punt stond om te debuteren, en misschien na dat jaar een promotie had kunnen maken naar een groter en beter team.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor kijkt hoofdschuddend toe: 'Het is daar een beetje een zooitje'
Piastri pakte zijn koffer en verhuisde naar McLaren.

Maakte Piastri wel de juiste keuze?

Windsor betwijfelt echter of het wel zo verstandig was van Webber om Piastri naar McLaren over te hevelen. 'Voor een rookie was Alpine geen verkeerd team, net zoals Fernando Alonso voor Minardi debuteerde, of zoals Charles Leclerc voor Sauber debuteerde. Natuurlijk is McLaren een beter team, maar als hij bij Alpine was gebleven had hij Ocon misschien verslagen, en zijn talent kunnen laten zien, en dan had hij ook snel een stap omhoog kunnen zetten, als zich een kans voor had gedaan.'

'We weten nu dat die kans zich voor zou hebben gedaan met het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari', stipt Windsor aan. 'Als hij bij Alpine was gebleven, had hij nu de volgende Mercedes-coureur kunnen zijn. Die kans is echter vervlogen, omdat hij voor McLaren gekozen heeft, en daar zal hij de komende jaren dan ook blijven, vermoed ik.' Piastri tekende afgelopen seizoen een nieuw contract bij McLaren, dat aan het einde van 2026 afloopt.

Volgens Windsor trad het echte verval in bij het vertrek van teambaas Szafnauer. 'Het was zonde dat ze Otmar (Szafnauer, red.) lieten gaan, want hij leverde heel goed werk in het aantrekken van mensen van Mercedes en Red Bull. Toen Otmar vertrok, denk ik dat veel goede engineers het vertrouwen ook kwijtraakten, en dat je dat terugziet in de andere engineers die daarna vertrokken. Veel goede mensen zijn vertrokken bij Alpine, en dat is nooit goed. Het lijkt een beetje op de FIA: daar vertrekken nu ook veel goede mensen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws