Mercedes was voor de zomerstop nog het team dat de meeste punten pakte, maar toch staat de Duitse constructeur op een eenzame vierde plek in het kampioenschap voor teams. Dat is te wijten aan een valse start, met name van Lewis Hamilton, en een dip ná de zomerstop. Peter Windsor beoordeelt de prestaties van het team, en daarnaast spreekt hij ook uitgebreid over Red Bull Racing.
Mercedes heeft dit jaar al drie Grands Prix gewonnen, terwijl 2023 nog het eerste seizoen was sinds 2011 waarin de teller op nul bleef staan. Hoewel het seizoen van Mercedes met vallen en opstaan gaat, zijn er meer lichtpunten dan in de afgelopen seizoenen. 'Mercedes heeft veel te lang aan het oude concept vastgehouden, terwijl ze hadden moeten doen wat ze dit jaar doen', zo legt Windsor de vinger op de zere plek. 'De auto, die we nu zien, had al in 2023 moeten racen, en ze hadden daar veel scherper mee moeten zijn. Gezien hun faciliteiten en ervaring, kennis, en data hebben ze heel langzaam gereageerd op wat Red Bull in de afgelopen jaren deed.'
Kritiek van Wolff op Russell
Dat Mercedes op grote achterstand staat, is er mede aan te wijten dat Hamilton aan het begin van het seizoen nauwelijks punten pakte, en zo al snel op zeer grote achterstand stond. De afgelopen maanden is Hamilton juist de Mercedes-coureur met verreweg de beste scores. 'Ik denk dat dit vooral aan de omstandigheden ligt, want ik denk niet dat Lewis echt anders rijdt dan aan het begin van het jaar. Het is alleen zo dat Mercedes nu een wat grotere sweet spot heeft, en er zijn ook wel wat dingen in het voordeel van Lewis uitgevallen', vertelt Windsor in een exclusief interview met F1Maximaal.nl.
Windsor linkt dat vooral aan pech van teamgenoot George Russell. 'In Engeland zagen we bijvoorbeeld een goed voorbeeld, toen George pech had. George heeft wel echt een pechreeks gehad, hè?' zegt Windsor, die Silverstone niet als enige voorbeeld ziet. 'George stond er altijd, want in Silverstone was hij geweldig. In België was hij ook subliem', oordeelt de analist over de race waarin Russell leek te winnen, maar de zege naar zijn teamgenoot zag gaan na een diskwalificatie. 'In de Hongaarse Grand Prix kwam hij zonder brandstof te zitten in Q1, dus als je het in perspectief ziet, is het niet zo dat Hamilton nu veel sterker is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Als het over de teleurstelling in Hongarije gaat, wijst Windsor vooral met de vinger naar teambaas Toto Wolff. 'Ik denk wel dat Toto vrij kritisch is geweest op George, bijvoorbeeld over het feit dat hij zonder brandstof kwam te zitten in Q1 in Hongarije, doordat hij te veel snelle ronden deed, in plaats van af en toe een langzame ronde. Als je het team echter goed managet, en je hebt een Q1-sessie met veranderende omstandigheden, waarbij het circuit steeds sneller wordt, maar er ook nog een buitje kan vallen, moet je altijd aannemen dat je coureur zo lang nodig heeft als nodig is om één snelle ronde te rijden.'
Windsor vindt dat Wolff ervoor had moeten zorgen dat Russell op het bepalende moment niet binnenstond. 'Als dat betekent dat hij vier snelle ronden rijdt, maar halverwege de ronde inhoudt omdat hij een fout heeft gemaakt, dan is dat maar zo. Zelfs als George heeft gezegd dat hij minder brandstof wilde, had het team dit moeten overrulen. Dit is gewoon slecht management voor een coureur als George. Als hij Q2 wel gehaald had, had het weekend natuurlijk heel anders voor hem uitgezien.'
Wheatley wordt gemist
'Teams houden gewoon vaak vast aan één vaste strategie, en passen die strategie dan niet maar aan de omstandigheden aan', weet Windsor uit ervaring. 'Daarom moet je altijd minimaal één persoon in het team hebben, zoals Jonathan Wheatley, die gewoon naar het wolkendek kijkt, en op zijn gevoel afgaat, op basis van een periode van 25 jaar, waarin hij Grands Prix gewonnen heeft, en iemand die niet onder de indruk is van alle data.'
'Red Bull gaat hem missen', voorspelt Windsor. 'Hij is niet onvervangbaar, dat is ook zeker. Er zijn misschien vijf mensen die ik op zijn niveau zou plaatsen, maar ik noem hem als voorbeeld omdat hij naar Sauber gaat, en ik hoop dat hij het daar goed gaat doen.' Wheatley was er vanaf het begin bij, bij Red Bull, maar maakt per 2025 de overstap naar hekkensluiter Sauber, dat per 2026 overgaat in Audi.
Red Bull begaat grote fout
Windsor brengt het verhaal vervolgens weer terug bij Hamilton, die traditioneel vaak sterker presteert na de zomerstop dan voor de zomerstop. 'Bij Hamilton denk ik ook niet dat hij nu beter rijdt dan aan het begin van het seizoen. Natuurlijk moet hij wel zelfvertrouwen opbouwen, en dat is belangrijk, maar of hij echt beter rijdt?' vraagt Windsor zich af. 'Ik denk dat hij gewoon wat meer geniet, maar ik denk dat hij hetzelfde is als aan het begin van het seizoen, net zoals Max Verstappen hetzelfde is toen zijn remmen het begaven in de Grand Prix van Australië.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Pérez is wel een ander verhaal', vindt Windsor, die hier niet vindt dat de Mexicaan nu nog net zo goed presteert als aan het begin van het seizoen. 'Ik denk dat Red Bull een hele grote fout heeft gemaakt, door hem al zó vroeg in 2024 vast te leggen voor 2025, want hij is historisch gezien duidelijk een coureur die er niet goed op reageert als hij net een nieuw contract heeft gekregen met meer geld, want dan gaat hij meer relaxen en voelt hij zich te veel op zijn gemak.'
Hunt ontdekte patroon
Windsor weet dat Pérez niet de enige is, die met dit probleem kampt. 'Dit is iets dat James Hunt voor het eerst besefte, toen hij een commentator was voor de BBC, dat Riccardo Patrese dit ook had', zegt Windsor over de tweede coureur die hij zelf onder zijn hoede had als teamgenoot van Nigel Mansell bij Williams. 'James (Hunt, red.) zei dat Patrese altijd vier slechte races reed nadat hij zijn nieuwe contract getekend had.' Ook Jarno Trulli stond hierom bekend.
'Dit patroon zie je ook bij Pérez terug, dus ik snap niet dat Red Bull hem niet wat langer in het ongewisse heeft gelaten', zo spreekt Windsor zijn onbegrip uit. 'Misschien kon Red Bull zo misschien wat extra sponsorgeld bemachtigen, want ik kan niet inzien waarom ze hem anders al zo snel een nieuw contract gaven. Dat kan niet puur met Pérez te maken gehad hebben, dus ik weet zeker dat het met de sponsoren te maken had.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties