Viscaal richt pijlen na test op F2-debuut: 'Maar het hangt af van sponsoren' Interviews
Interviews

Viscaal richt pijlen na test op F2-debuut: 'Maar het hangt af van sponsoren'

Viscaal richt pijlen na test op F2-debuut: 'Maar het hangt af van sponsoren'

Bent Viscaal beleefde in 2020 een memorabel Formule 3-seizoen. Een overdosis pech en coronamaatregelen maakten het jaar vreemd, de prachtige zege op Silverstone en een indrukwekkende inhaaltocht op de Hungaroring waren de absolute hoogtepunten. Voor 2021 richt Viscaal zijn pijlen op een debuut in de Formule 2.

We spreken de 21-jarige Tukker vlak na zijn test in Bahrein, waar hij voor het team van Trident voor het eerst in een Formule 2-auto mocht stappen. ‘Dat was echt fantastisch. Ik bedoel, die bolides zijn natuurlijk een flink stuk sneller vergeleken met wat ik gewend ben in de Formule 3. Het was echt een hele gave ervaring’, zo liet hij weten in een exclusief interview met F1Maximaal.

Viscaal was blij met zijn kans bij Trident, het team dat hem een plekje aanbood voor de test na de laatste Formule 2-race. ‘Ik heb al langer met Trident contact en laatst kwam ter sprake dat ze eigenlijk nog wel een plekje hadden in de post-season test. Die kans heb ik dus met beide handen aangegrepen. Daar hoefde ik geen twee keer over na te denken.’

Al in de eerste ronden op het Bahrain International Circuit merkte Viscaal dat de Formule 2-auto andere koek is. ‘Het verschil zit hem onder andere in de downforce, want de F2-auto is een stuk stabieler op hoge snelheden. Dat merk je echt meteen als je door de bocht gaat. Het grootste merkbare verschil vind ik echter de carbon remschijven, want daardoor kan je op een andere manier aanremmen, waardoor je veel harder de bocht weer uit kan.’

Helaas verliep de testdag bij Trident niet helemaal vlekkeloos door technische problemen en bleef het bij 34 rondjes. ‘Ik heb eigenlijk maar 6 goede ronden kunnen rijden. Op een gegeven moment kregen we problemen met de brandstofcel van de auto en daardoor konden we in de middag niet meer rijden. Ik had alles opgespaard voor de middag, want in de ochtend heb je veel testwerk om te doen en bovendien moet je wennen aan de auto. Voor de banden die we hadden ging de ochtendsessie echt heel goed, dus dat beloofde wat. ‘S middags wilde ik dus echt gaan knallen in die auto, maar dat kon niet. Een teleurstelling, maar het is niet anders. Gelukkig was het team goed te spreken over mijn input.’

2020 een rommelig jaar, maar hoogtepunten blijven hangen

2020 had voor Viscaal veel ups en downs in petto. De auto van MP Motorsport reed niet altijd een goede kwalificatie, maar in de race was Viscaal wel vaak competitief. ‘Ik ben eigenlijk heel erg tevreden met de snelheid die we hebben laten zien in de races’, bevestigt Viscaal. ‘We hadden een goede race pace en konden bijna elke race wel goed naar voren komen. Aan de andere kant leek het wel alsof alles tegen zat wat tegen kon zitten, met ongelukkige rode vlaggen tijdens kwalificaties en andere pechgevallen gedurende wedstrijden. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat onze snelheid in de kwalificatie niet ons sterkste punt was, we moesten dat vaak in de races goedmaken.’

Dat betekent echter niet dat de jonge coureur niet succesvol is geweest in het afgelopen seizoen. Zo belandde hij in Hongarije na de eerste wedstrijd op het podium en won hij de race op Silverstone. Met name de race op de Hungaroring was spectaculair, toen Viscaal teamgenoot Verschoor in de laatste ronde inhaalde voor een plek in de top drie. De tweede race in Hongarije, die een dag later werd verreden, zou Viscaal winnen - ware het niet dat een touché met Igor Fraga zwaar bestraft werd door de wedstrijdleiding.

‘Ik ben heel blij dat ik wel heb laten zien wat ik kan. In 2019 bij HWA (zijn vorige team red.) was dat een stuk lastiger, toen leek het wel alsof ik er helemaal geen goed weekend tussen had zitten’, stelt de inwoner van Albergen. ‘Met name die tweede race in Boedapest was natuurlijk geweldig, in de regen. Ik had daar gewoon moeten winnen, ware het niet dat ik terug werd gezet door de wedstrijdleiding. Na die wedstrijd voelde het natuurlijk gewoon als een overwinning. In die race kon ik het echt laten zien, ik was dominant en reed naar P1 door mensen daadwerkelijk in te halen. Het was echt een heerlijk gevoel. Ik zou wel kunnen wennen aan dat soort races.’

Viscaal maalt niet om gevolgen coronavirus

Ook voor Viscaal was 2020 een heel ander jaar dan 2019. Dat kwam door de overstap naar MP Motorsport, maar ook omdat de raceweekenden er door het coronavirus behoorlijk anders uitzagen. ‘Het was anders dan anders, maar de afwezigheid van de fans had niet heel veel invloed op me, denk ik’, vertelt Viscaal. ‘Wij als racers hebben natuurlijk wel het ‘geluk’ dat dit een televisiesport is. In de auto merk je niet zoveel van mensen op de tribune. Het was wel gek dat ik bijna helemaal alleen de overwinning aan het vieren was toen ik op Silverstone uit de auto kwam. Voor mij was dat het grootste verschil, het was wel even wennen.’

‘Ik woonde bijvoorbeeld op Silverstone tijdens de twee races in Groot-Brittannië’, gaat de coureur verder. ‘Ik had niet echt het idee dat ik een Formule 3-race had gewonnen, of zo. Omdat alles zo lokaal en kleinschalig aanvoelt, voelde mijn overwinning op dat circuit haast als een winstpartij in de Formule 4.’

Toch maakt Bent er totaal geen probleem van dat 2020 anders was dan anders. ‘Ik neem het maar op de koop toe. Je bent langer van huis en sommige dingen waren wel gek, maar ik was allang blij dat we überhaupt konden racen. Al helemaal na zo’n lockdown.’

‘Ik heb helemaal geen tijd om over prestatiedruk na te denken’

In de afgelopen jaren is gebleken dat de Formule 3 vaak een erg competitieve grid kent, met veel talenten uit alle hoeken van de wereld. De druk om te presteren is groot, want in relatief weinig races moeten de jongelingen zoveel mogelijk punten scoren om zich in de schijnwerpers te zetten. Met die druk is Viscaal niet zo bezig, vertelt hij. Wel is er een ander element waar hij naast de baan veel mee bezig moet zijn.

‘Als je eenmaal aan het racen bent, heb je helemaal geen tijd om over die prestatiedruk na te denken’, vertelt Viscaal. Dat is een van de fantastische voordelen van het racen, want je hebt alleen maar tijd voor hard rijden, meer niet. De dingen naast de baan zijn een stuk stressvoller. Neem het rondkrijgen van je budget, bijvoorbeeld. Dat geeft veel meer druk dan de races zelf.’

Het budget voor het komende jaar is dus steeds de grootste prioriteit voor de Nederlander. ‘Je wilt natuurlijk zeker weten dat je het komende seizoen ergens rijdt. In de Formule 1 teken je vaak een meerjarig contract, maar vrijwel alle junioren hebben maar voor een jaar zekerheid. Dat betekent dat je tijdens elk seizoen ook met het jaar erop bezig moet zijn om sponsoren binnen te halen.’

Voor het binnenhalen van sponsoren voor zijn budget heeft Viscaal geheel zijn eigen methode gevonden, zo laat hij weten. ‘Ik ben wat minder van de sociale media. Ik benader partijen graag individueel, door het onderlinge gesprek aan te gaan. Iedereen doet het op z’n eigen manier en ik denk dat dit het beste bij mij past. Iedereen doet er uiteindelijk alles aan, het is een spelletje op zich.’

Desalniettemin blijft Viscaal vrij rustig onder de druk om op tijd investeringen binnen te halen. Dat heeft volgens hemzelf vooral met zijn identiteit te maken. ‘Of ik er allemaal heel nuchter over ben? Dat heeft misschien wel met cultuur te maken’, lacht Viscaal. ‘Wij als Nederlanders kunnen denk ik goed relativeren. Sommige collega’s in de sport hebben wellicht iets meer temperament. Ik heb daar niet zo’n last van. Aan de andere kant heb ik ook gewoon een goed team om me heen die me helpt met het vinden van sponsoren, dat is op dit niveau zeker nodig.’

Viscaal richt vizier op F2, ondanks andere opties

De Formule 2 is het eerstvolgende doel voor Viscaal, na twee jaar ervaring in de Formule 3. De Tukker is klaar voor een nieuwe stap, zo vindt hij zelf. ‘De F2 is wel mijn target nu, ja. Daar zijn mijn pijlen op gericht. Ik wil een stap hogerop. Maar het hangt allemaal af van hoeveel geld je bij elkaar weet te krijgen voor een stoeltje.’

Toch lijken veel coureurs het lastig te vinden om de stap te maken van de Formule 3 naar de Formule 2. Veel rijders kiezen dan ook een uitstapje naar de Japanse Super Formula, bijvoorbeeld. Ondanks de financiële uitdagingen en het vooruitzicht dat er bij het Nederlandse MP Motorsport geen plek lijkt te zijn voor volgend jaar, wijkt Viscaal niet van zijn plan af. ‘Of er een plan B is? Misschien wel, maar op het moment ben ik nog met plan A bezig. Eigenlijk wil ik nu niets liever dan rijden in de Formule 2.’

Door: Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @MausKappetijnF1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws