In 1950 werd in Silverstone de eerste Grand Prix verreden die meetelde voor het officiële Formule 1-wereldkampioenschap. Nu, 73 jaar later, staat het Britse Grand Prix-weekend weer op het punt van beginnen, waarbij Max Verstappen en Red Bull Racing een goede kans hebben om een bijzonder record te evenaren. In een interview met F1Maximaal blikt journalist Joe Saward vooruit op het aankomende weekend.
Red Bull Racing heeft de afgelopen tien Grands Prix gewonnen, waaronder de eerste negen van het huidige seizoen. Als Verstappen, of teamgenoot Sergio Pérez, wint in Silverstone, evenaart Red Bull de recordreeks van elf overwinningen van McLaren in 1988, met Ayrton Senna en Alain Prost als coureurs. Saward schat de kans op een evenaring van dat record heel hoog in: 'Ik denk dat we weer hetzelfde gaan zien als bij de andere races dit jaar.'
Ongelukken en pechgevallen als grootste gevaren voor Verstappen
Vooral in de races is het verschil dit jaar erg groot, al zijn er natuurlijk altijd verrassingen mogelijk. 'De Ferrari kan wel in de buurt komen in de kwalificatie, maar in de race hebben ze geen schijn van kans. In een normale wereld zal Max Verstappen winnen, maar het gaat niet altijd zoals je verwacht. Er kan iets verkeerd gaan, je kan een technisch probleem krijgen, of betrokken raken bij een crash. Er kan dus van alles gebeuren, maar normaal gesproken wint Verstappen', meent de Brit.
De Grand Prix leverde vorig jaar in ieder geval een verrassende winnaar op: Carlos Sainz. De Spanjaard won zijn vooralsnog enige race in de Formule 1, nadat de schade aan de RB18 van Verstappen een spannende strijd voor de zege opleverde tussen de beide Ferrari-coureurs, Pérez, en thuisrijder Lewis Hamilton. Daarnaast hebben we in Silverstone door de jaren heen zware ongelukken gezien. Vorig jaar maakte Zhou Guanyu een enorme klapper mee na een startongeluk met George Russell, en in 2021 kwamen titelrivalen Hamilton en Verstappen met elkaar in aanraking. Een tijdje eerder, in 1999, brak Michael Schumacher zijn been op het Engelse circuit.
Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf na de Grand Prix van Canada nog aan dat hij met zijn team kans hoopt te maken op de zege in Silverstone, aangezien het circuit wat weg heeft van het circuit bij het Spaanse Barcelona, waar Mercedes sterk presteerde, en het team brengt ook dit weekend weer een flinke upgrade mee. Op de vraag of Mercedes kans op de zege heeft, is Saward duidelijk: 'Nee. Op Red Bull na heeft iedereen het lastig. Niemand komt zelfs maar in de buurt van Red Bull, want als het nodig is, kan Max nog net even dat beetje meer geven. Ik geloof niet dat hij voluit gaat in die auto. Volgens mij heeft hij nog wat achter de hand. Je zag wel dat hij aan het einde van de race nog de tijd had om even de pitstraat in te komen voor de snelste ronde. Het is gewoon een totaal dominante auto. Iedere week horen we weer dat de concurrentie het gat nu gaat dichten. Dat is jammer, want ze dichten het gat helemaal niet. Zo werkt het nu eenmaal niet.'
Lees ook
Wolff ziet het weer zitten en hoopt op overwinning in Engeland: 'Onze nieuwe auto doet het goed'
Driestrijd om P2 blijft onvoorspelbaar
Aston Martin, Ferrari, en Mercedes zullen zichzelf dus tevreden moeten blijven stellen met het oppikken van de resterende podiumplekken achter Verstappen en Red Bull. We zien het hele seizoen al dat de drie achtervolgende teams elkaar afwisselen als best of the rest. 'Het komt echt op de upgrades aan, en de vraag is dan wie de upgrades gaat blijven introduceren. Diep van binnen weten de ingenieurs namelijk wel dat ze Red Bull nooit meer gaan inhalen. Er komt dus een punt waarop je besluit om je inhaalpoging te staken. Dat zou het logische zijn om te doen, het is alleen de vraag wanneer dat gebeurt.'
Lewis Hamilton haalde het al aan in een veelbesproken interview: het is moeilijk voor de concurrentie om het gat te dichten op Red Bull, waarbij de budgetlimiet het dominante team in de kaart speelt. 'Ze moeten zich ook allemaal druk maken om het budgetplafond, dat is nog een ander probleem', kaart Saward aan. 'Als het puur een kwestie van geld was, dan zou Ferrari doorontwikkelen, omdat ze dat geld kunnen uitgeven, maar met het budgetplafond moeten ze voorzichtig zijn. Op een bepaald moment ontwikkelen ze de auto dus niet meer. Als je het gat probeert te dichten, is er sprake van een ontwerpproces. Als het gat gedicht is, gaat het om ontwikkelen. Je introduceert om de twee weken wat kleine nieuwe dingen, maar iedereen doet dat. De onderlinge verschillen blijven dus redelijk gelijk. De ene week neemt het ene team wat meer mee, en de volgende week is het een ander team, maar geen van de achtervolgende teams kan een echt goede auto krijgen vanuit hun startpunt.'
Williams kan uitblinken op bloedsnel Silverstone
Van alle circuits waar de Formule 1 de afgelopen jaren in actie is gekomen, ligt de gemiddelde snelheid alleen in Monza en Jeddah hoger dan in Silverstone, en dat kan kansen bieden aan outsiders, zeker aangezien bepaalde teams het lastig hebben met langzame bochten, en die zijn er in Silverstone niet veel. 'Als je op zoek bent naar een verrassing, dan denk ik dat Williams het hier heel goed gaat doen', meent Saward. 'Williams presteert heel sterk op snelle circuits, dat hebben we al verschillende keren gezien. Monza vorig jaar was daar een goed voorbeeld van', zo verwijst Saward naar het weekend waar Nyck de Vries zijn debuut maakte voor het Britse team. 'Ik verwacht dus dat ze het ook goed doen op Silverstone, want dat is de natuur van het circuit. Ze zijn minder goed in de langzamere bochten.'
Dat de vorm per team zo varieert dit seizoen komt volgens Saward vooral ook omdat de teams, op eentje na, enorm aan elkaar gewaagd zijn. Het wordt daardoor extra belangrijk om goed te presteren op circuits die bij de auto passen. 'Verder is het heel erg lastig om te zeggen wie het goed gaan doen, omdat je al vijf plekken kan verliezen als je met je ogen knippert. Het heeft nog nooit zo dicht bij elkaar gelegen in de Formule 1. Het is ongelofelijk hoeveel verschil een tiende in de kwalificatie soms kan opleveren, dat kan het verschil zijn tussen doorgaan naar Q2 of niet. Het enige team dat die spanning niet heeft is Red Bull', ziet Saward. 'Verder zit iedereen bij elkaar in de buurt, in de kwalificatie in ieder geval.'
We hebben de afgelopen maanden regelmatig gezien dat er vijf verschillende teams terug te vinden zijn op de eerste vijf plekken in de kwalificatie. 'In de race is het weer heel anders, want sommige teams vallen gewoon weg', voegt de Engelsman toe. 'Haas doet het niet goed in de races, en ik heb geen idee wat er met Alfa Romeo aan de hand is. Soms zijn ze snel, en soms zijn ze in geen velden of wegen te bekennen. Alle teams kunnen bepaalde dingen bereiken, maar het hangt van de omstandigheden af. Het valt dus haast niet te voorspellen, omdat je geen idee hebt wat er gaat gebeuren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties