De wintertests in Bahrein zijn inmiddels alweer een tijdje achter de rug en de teams zijn nu klaar om aan de start te verschijnen van alweer een nieuw seizoen Formule 1. Waar het ene team uit de startblokken schoot, leken andere teams toch wat meer moeite te hebben. Jan Lammers deelt met F1Maximaal zijn mening na de testdagen en wat deze zullen betekenen voor het aanstaande seizoen, waarin Max Verstappen en Red Bull Racing voor de titel willen strijden.
Het eerste opvallende feit uit de testdagen was natuurlijk dat Mercedes met grote problemen leek te kampen. De betrouwbaarheid van de versnellingsbak leken bij het hoofdteam en klantenteam Aston Martin een euvel en de stabiliteit van de W12 van Mercedes zelf leek ook niet op orde te zijn, gezien Lewis Hamilton twee keer spinde en moeite had met de auto in een rechte lijn houden.
Volgens Lammers heeft dat wellicht te maken met het volgende: 'Je hebt in de eerste plaats een verandering in de reglementen en ook met de banden. Als je dan die resultaten ziet, komt bij mij de vraag naar boven of Mercedes in het verleden goed was, omdat ze de aerodynamica rond de achterkant misschien wel perfect voor elkaar hadden. Dan zou nu, door die reglementswijziging, die hele sterke achterkant in één keer weg zijn.'
Komt reglementswijziging beter uit voor Red Bull?
Lammers gaat verder: 'Als je op hetzelfde moment Red Bull neemt en zij op dat gebied het net niet goed voor elkaar hadden en door deze reglementswijziging alles perfect uitkomt, dan zou je daardoor die shift kunnen krijgen tussen Red Bull en Mercedes.' Daarmee verwijst Lammers naar het feit dat Red Bull juist wel goed leek te gaan tijdens de testdagen op de punten waarmee Mercedes juist moeite mee had.
Zo was de RB16B van Max Verstappen en Sergio Pérez erg stabiel en ook erg snel. De Nederlander was namelijk snelste op twee van de drie testdagen en zijn Mexicaanse teamgenoot leek ook weinig tijd nodig te hebben met zijn nieuwe auto. 'Het zijn geen onoplosbare dingen, maar als je met die aerodynamica iets niet helemaal opgelost krijgt, dan moet je met de mechanische dingen, de vering, demping, het differentieel en de wielstanden, iets gaan proberen op te lossen wat in essentie wellicht een aerodynamisch probleem is', vervolgt Lammers.
'Een voordeel daarentegen is dat als je het aerodynamisch héél goed voor elkaar hebt, dan creëert dat weer wat vrijheden op het mechanische gebied. Als je dan veel downforce hebt, kan je de vering en demping veel nauwkeuriger afstellen. Kortom, bij Red Bull lijkt de reglementswijziging goed op zijn plaats te vallen, maar goed, we hebben het wel over Mercedes. Die gaan er gewoon vol bij zitten', vervolgt de sportief directeur van Circuit Zandvoort.
Lammers verwacht intense strijd achter Mercedes en Red Bull
Lammers verwacht in 2021 wederom een top twee van Mercedes en Red Bull en dan is het de vraag wie de posities daarachter zullen vullen. Hij verwacht een intense strijd om de titel best of the rest: 'Ik verwacht van McLaren heel veel. Bij Ferrari vraag ik me dan af of zij gaan strijden voor de top zes of om straks goed mee te kunnen doen om in de top tien te blijven, want Alpine ziet er goed uit en AlphaTauri ziet er ook goed uit.'
'Als je dan ook nog McLaren hebt, heb je al gewoon tien plaatsen waar hard om gevochten gaat worden. Ferrari lijkt motorisch wel een stapje gemaakt te hebben, gelukkig, maar dat kan ook resulteren in een Alfa Romeo dat een bedreiging zal vormen voor Ferrari. Ik verwacht ook nog wel dat Williams zich vaker in de top twaalf kan mengen tijdens de kwalificatie', stelt hij. Niet alleen aan de top van de grid zouden de teams dus aan elkaar gewaagd kunnen zijn.
En Aston Martin?
Een naam die we daar niet tussen horen, is die van Aston Martin. Zoals al eerder vermeld, leken ook zij problemen te hebben met de Mercedes-versnellingsbak en snelle rondes tijdens de wintertests zaten er ook niet echt in voor het Britse team. Desondanks is Lammers is optimistisch en verwacht dat die problemen snel worden opgelost: 'Dat mag je Aston Martin wel toevertrouwen (dat de problemen worden opgelost, red.).'
'In het verleden zijn ze altijd al erg goed geweest, eerst met minimale middelen en nu met de komst van Lawrence Stroll al helemaal. Daarnaast hebben ze vorig jaar ook gewoon een heel goed seizoen laten zien, dus ik verwacht wel gewoon dat zij een serieuze speler zullen zijn in die top tien. Dat baseer ik wel meer op een stukje vertrouwen in de expertise van het team. Ik denk dan ook wel dat Sebastian Vettel straks zijn draai zal vinden.'
Een spannend 2021-seizoen
Verder is Lammers over het algemeen erg positief na de wintertests. Zo zijn de verschillen tussen de teams volgens hem kleiner geworden: 'Het hele veld lijkt wel dichterbij elkaar gekomen te zijn, op uitzondering van Haas dan. Zoals ik al zei, Aston Martin heeft momenteel een tijdelijk probleem, maar Haas zal het hele jaar een probleem te hebben. Verder lijkt iedereen een gezonde stap vooruit gemaakt te hebben, maar om exact te kunnen zien hoeveel stappen en of het genoeg is, moeten we nog zien.'
'Bij Red Bull ziet het er beter uit dan ooit tevoren, maar we weten niet waar Mercedes nog naartoe gaat. Hun race pace zag er wel goed uit en tijdens de race worden de punten verdeeld. Daarnaast kan je van een long run meer zien, dan van die kortere stints, want je kan niet een race rijden met een lege tank. Wat dat betreft ziet Mercedes er goed uit, maar wat ik dus zeg: het hele veld lijkt meer bij elkaar gekomen te zijn en dat kan voor een mooie variatie zorgen tijdens de races. Het ziet er veelbelovend uit', concludeert hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties