Allard Kalff vindt het logisch dat Sergio Pérez blijft en wijst op het feit dat het team alle data en informatie heeft om het besluit te rechtvaardigen. Ondanks dat sommigen vonden dat het geen Red Bull Racing-achtige keuze was, denkt Kalff dat ze de aanpak betreffende het wisselen van rijders misschien hebben veranderd. Eerder garandeerde een wissel bij Red Bull ook niet altijd succesvolle resultaten. Naar zijn idee kan Red Bull zich beter focussen op de strategieën en de auto, en die tip geeft hij ook aan McLaren mee.
Kalff gaf een aantal weken geleden tijdens het Viaplay-programma In de Slipstream al aan dat het voor Red Bull alleen maar logisch is om Pérez te behouden. Als Red Bull wel een rijderswissel door zou voeren in de zomerstop, moet de rijder die in dat zitje komt direct op snelheid zijn en direct betere prestaties leveren dan de Mexicaan. Het kan voor nog meer chaos zorgen dan nu al het geval is. Hoe dan ook hadden velen verwacht dat Red Bull tijdens de vergadering op de maandag na de Grand Prix van België zou besluiten dat Pérez na de zomerstop geen Red Bull-coureur meer zou zijn. De Oostenrijkse renstal bevestigde dat Pérez gewoon onderdeel van Red Bull blijft.
'Bij Red Bull hebben ze jarenlang rijderswissels doorgevoerd. Ricciardo ging weg, Gasly kwam. Gasly ging, Albon kwam. Albon ging, Pérez kwam', steekt Kalff van wal in gesprek met F1Maximaal.nl. Daarom vond Giedo van de Garde de keuze om Pérez te behouden niet helemaal 'Red Bull-achtig'. Kalff ziet het anders. 'De auto ging toen goed, helemaal fantastisch. En nu gaat die auto niet en moet Pérez opeens weg. Misschien hebben ze wel geleerd bij Red Bull dat het wegsturen van rijders niet de oplossing is', wijst hij aan. 'Het wegsturen van Nyck de Vries heeft ook helemaal niets gebracht. Dus misschien hebben ze daar eens het idee van: laten we die auto maar beter maken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dan is het toch te verdedigen dat ze Pérez laten zitten?'
Kalff verwijst naar de rijderswissel die Red Bull vorig jaar heeft doorgevoerd bij zusterteam Visa Cash App RB, in 2023 nog AlphaTauri. De Vries werd na elf races ontslagen en Daniel Ricciardo nam zijn zitje over, die vervolgens ook niet de topresultaten leverde die Red Bull zocht. Hetzelfde kan gebeuren als Red Bull besluit om Pérez te vervangen. 'Van mij hoeven ze die Pérez niet te laten zitten', vervolgt Kalff. 'Dat interesseert me niet. Dat moeten ze allemaal zelf weten. Maar als al die mensen al die data hebben van al die rijders, en ze weten hoe slecht de auto is, dan is het toch te verdedigen dat ze Pérez laten zitten?' stelt Kalff.
'Of ben ik nou gek? Maar als ik dat zeg, dan krijg je mensen die zich allemaal heel serieus bezighouden met F1 in Nederland die beginnen te schreeuwen: waar slaat dat op? Maar dit is het verhaal. Kijk nou gewoon naar wat het verhaal is', zegt de analist. Volgens Kalff heeft het boek nog meer hoofdstukken dan die over Pérez. 'Wat je ook kan concluderen, is dat ze nu geen auto meer hebben die oppermachtig is', vervolgt hij. 'En dat het met die briljante strategieën dus ook wel meevalt.' Dat gaf Kalff laatst ook al aan, hij kreeg een déjà vu naar de tijd dat Mercedes zo oppermachtig was, maar toen ze onder druk kwam te staan ging het allemaal mis. Hij ziet min of meer hetzelfde gebeuren bij Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kalff merkte op: 'In Spa deden ze eigenlijk hetzelfde'
'Ik vind dat Red Bull al twee races de plank compleet misslaat', gaat Kalff verder. 'Ze haalden Max in Hongarije op het verkeerde moment binnen voor de tweede stop. De eerste keer misschien ook, maar de tweede zeker. Hij had veel langer door kunnen rijden, zodat hij gebruik kon maken van die nieuwe banden, of ze hadden hem eerder binnen moeten halen zodat hij zijn positie op de baan kon verdedigen. Dat hebben ze allebei niet gedaan. In Spa hebben ze eigenlijk hetzelfde gedaan', analyseert Kalff. 'Ze hadden hem misschien à la Hülkenberg in ronde zeven of acht binnen kunnen halen. Ik weet dat alle algoritmes zeggen dat het onzin is wat ik zeg, maar Russell is helemaal niet gestopt.'
George Russell stelde in België zelf voor om voor eenstopper te gaan, omdat de banden zo goed aanvoelden. Het toonde aan dat het wel mogelijk was, alhoewel hij na afloop werd gediskwalificeerd omdat zijn auto te licht was. 'En dan nog een klein dingetje, wat ik niet handig vond, is dat je weet dat Pérez door Russell ingehaald gaat worden, dan moet je in ieder geval ervoor zorgen dat Russell geen DRS krijgt op het moment dat Max eraan voorbij zou kunnen gaan. Dat is niet handig. Dan denk ik: jullie worden zo geroemd voor je strategie, maar het valt wel mee, vooral onder druk', aldus de analist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren is te veel bezig met Verstappen
Waar het ook regelmatig mis is gegaan met de strategie, is bij McLaren. Al meerdere keren heeft de Britse renstal de kansen op de zege weggegooid, gewoon door verkeerde beslissingen te nemen aan de pitmuur. 'Ik begrijp dat echt niet', zegt Kalff. 'Die mensen zitten daar, zijn daar dag en nacht mee bezig. Dat je dat zó fout kan doen. Nou ja, ik begrijp het ook weer wel, want zij zitten met die algoritmes', gaat hij verder.
'Maar zo ingewikkeld is het niet. Bij McLaren, als je kijkt naar Hongarije, daar doen ze mee om de zege, en over de radio maken ze zich alleen druk om Verstappen die erachter rijdt. Waar maak je je nou druk om? Je vecht toch met de mensen die voor je rijden? Ze zijn zo bang voor Verstappen. Ook op Spa. Iedereen is bang voor Verstappen. Ik denk dan: doe nou eens waar je goed in bent. Als ik dat in racecontrol kan verzinnen, moet je dat aan de pitmuur toch helemaal zien? Dan moet je dat nog eerder zien dan ik, vind ik.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties