Richting het einde van het 2024-seizoen gebeurde er veel bij de FIA, zoals een ontslagronde voor een aantal hooggeplaatste medewerkers, wat controversiële kwesties betreffende FIA-president Mohammed ben Sulayem en het vervangen van de wedstrijdleider drie races voorafgaand aan de laatste drie races. David Coulthard is er niet zo uitgesproken over als goede vriend Eddie Jordan, maar vindt de gang van zaken ook frustrerend. Het moet beter in 2025.
In de aanloop naar het 2025-seizoen hebben niet alleen de teams veel huiswerk, ook de FIA mag volgens de coureurs nadenken over wat verbeterpunten. De rijders klaagden in 2024 veelal over de inconsistentie van de stewards, partijdigheid hier en daar, en het gebrek aan transparantie vanuit het bestuursorgaan. In een open brief aan de FIA en de president verzocht de coureursvakbond dat de communicatie richting de coureurs duidelijker zou worden en dat er ook meer openheid zou komen over zaken als geldboetes en waar dat geld heengaat.
Jordan, die samen met Coulthard de Formula For Success-podcast heeft, was er helemaal klaar mee nadat de FIA drie races voor het einde van het jaar aankondigde dat wedstrijdleider Niels Wittich zou worden vervangen. Coulthard was iets milder voor de FIA, maar snapt Jordans woede goed. 'Ik weet niet precies meer wat Eddie zei. Hij was boos, dat weet ik nog wel', zegt Coulthard met een lach in een exclusief interview met F1Maximaal.nl. 'Ik las het script voor om hem aan de praat te houden, want hij wordt boos over veel dingen', lacht de Schot daarna.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dus ik weet niet precies meer wat hij zei, maar ik denk dat, wanneer iemand van ons een publieke rol op zich neemt, we openstaan voor kritiek, omdat dat de aard van de zaak is. Niemand is vrijgesteld van kritiek, de FIA-president niet, de teambaas van de winnende constructeur niet, de coureur die het kampioenschap wint niet. Dat is niet hoe het leven werkt', wil de voormalig Red Bull Racing- en McLaren-coureur ten eerste noemen. Jordan was witheet op de FIA en de wedstrijdleiders vanwege de manier waarop ze bepaalde situaties aanpakten in Mexico en Brazilië. 'Deze mensen hebben geen idee wat ze aan het doen zijn!' riep Jordan.
Lees ook
Jordan brandt FIA-wedstrijdleiders af: 'Verstappen zou het antwoord op die vragen zo weten'
Coulthard pleit voor evaluatie van 2024
Coulthard heeft er vooral moeite mee dat de stewards soms zolang doen over het nemen van een beslissing. Sommige incidenten worden dan na de sessie pas bekeken, en dat duurt veel te lang. 'Persoonlijk raak ik gefrustreerd als het lang duurt voordat er beslissingen worden genomen over straffen, ja', zegt Coulthard. 'Ik begrijp dat er een proces is, met juridische zaken en dergelijke, maar we zijn een entertainmentbedrijf. Als je een voetbalwedstrijd verlaat, wil je weten wie er gewonnen heeft. Als je een bokswedstrijd verlaat, kun je niet uit het oog verliezen dat we entertainment zijn', is de Schot van mening.
'We zijn een niet-essentiële sport, en er moet een manier zijn, want waar een wil is, is een weg. De FIA en de teams zouden een systeem moeten bedenken waarmee we, laten we zeggen, sneller beslissingen kunnen nemen. Voor jou, voor mij en de televisie', vervolgt de oud-Red Bull-coureur. 'We verbinden ons aan wat we zeggen of schrijven in onze artikelen, dus je kunt niet wachten. Mensen wachten niet meer tot morgen, het nieuws moet er nu zijn. Daarom denk ik dat er een kleine evaluatie van dit jaar moet komen. Sommige waren naar mijn idee wat te streng (in 2024, red.), zoals voor Lando in Qatar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tien seconden voor Norris in Qatar niet nodig
Tijdens de Grand Prix van Qatar leidde Max Verstappen het veld en reed Lando Norris achter hem. Verstappen had de gele vlaggen voor wat rommel op de baan allang gezien, maar Norris niet. De Brit kreeg uiteindelijk een tiensecondenstraf voor het negeren van dubbel geel. 'Tien seconden lijkt erg streng voor een situatie waarin er duidelijk geen marshals op de baan waren', zegt Coulthard. 'Alleen omdat er dubbele gele vlaggen waren, wordt er een signaal gestuurd dat het een ernstige situatie is. Dat is er om een persoon die is gecrasht of marshals op de baan te beschermen', sluit Coulthard af, die hoopt dat de FIA stappen gaat ondernemen om dergelijke situaties en onduidelijkheid in 2025 te voorkomen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties