Coulthard blikt vooruit op Oostenrijk en haalt zijn gelijk: 'Mensen zeiden maar: Red Bull, Red Bull!' Interviews
Interviews

Coulthard blikt vooruit op Oostenrijk en haalt zijn gelijk: 'Mensen zeiden maar: Red Bull, Red Bull!'

Coulthard blikt vooruit op Oostenrijk en haalt zijn gelijk: 'Mensen zeiden maar: Red Bull, Red Bull!'

David Coulthard was in 2005, samen met Christian Klien, de eerste Red Bull Racing-coureur in de geschiedenis van het team. Afgelopen jaar blikte F1Maximaal.nl met Klien vooruit op de race, en dit jaar is Coulthard aan de beurt. De Schot was in zijn tijd een echte specialist op het circuit dat toen nog bekend stond als de A1-Ring. Inmiddels is het circuit in bezit van Red Bull, en Coulthard legt uit wat de Red Bull Ring karakteriseert, en hoe je snel kunt zijn.

'Het circuit in Oostenrijk is een grappig, klein circuit', glimlacht de 53-jarige. 'Het is een circuit waar ik echt van genoot. Ik ben daar vaak op het podium geëindigd, en ik heb daar ook gewonnen.' Coulthard eindigde bij zijn eerste vier deelnames op het circuit dat inmiddels bekend staat als de Red Bull Ring als tweede, waarna hij in 2001 de overwinning greep, voor beide Ferrari-coureurs, die in de slotfase van positie wisselden, waarna beide mannen dit een jaar later op controversiële wijze voor de zege herhaalden.

Remmen en een goede balans

'Het is een baan waarbij je sowieso goed moet zijn bij het remmen, vooral in bocht twee, richting de derde bocht, en de vierde bocht', zo wijst de Schot op de twee rechterknikken bovenop de heuvel in Spielberg. 'Je moet de auto echt de apex van de bocht in laten rollen, en daar kun je veel rondetijd mee winnen, maar dat geldt natuurlijk ook voor de hogesnelheidsbochten. Je hebt daar een goede aerodynamische balans nodig. Het is natuurlijk belangrijk dat je auto instuurt, maar je hebt ook een stabiele achterkant nodig.'

'Eigenlijk heb je dus van alles wel wat nodig van de auto', weet Coulthard, die daarmee aangeeft dat de Red Bull Ring technisch veeleisend en veelzijdig is, ondanks de wat simpel ogende lay-out van het circuit. 'Het is zo'n korte ronde, waardoor de rondetijden dicht bij elkaar in de buurt zitten. De coureurs balanceren dus op het randje. Die kleine marges worden op dat randje gevonden', aldus de dertienvoudig Grand Prix-winnaar.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Coulthard voorspelt spanning in Oostenrijk: 'Mensen zeiden maar: Red Bull, Red Bull!'
David Coulthard pakte vijf van zijn 62 podiums in Oostenrijk.

'Misschien is dat nu met de Pirelli-banden niet meer zo het geval, omdat de banden heel temperatuurgevoelig zijn, maar in het verleden was dit een circuit waar je steeds sneller en sneller werd, naarmate je minder brandstof aan boord had', vervolgt de Schotse oud-coureur. 'Het is zo'n circuit waarbij het gewicht van de auto belangrijk is. Het is een verraderlijk circuit, en het zal spannend worden in de kwalificatie.' Die kans lijkt groot te zijn, aangezien de verschillen in de laatste twee kwalificaties voorin miniem waren.

Coulthard durft dan ook geen favoriet naar voren te schuiven. 'Het is onmogelijk te voorspellen, maar het zal wel heel dicht bij elkaar zitten. Het is een van de kortste ronden op de kalender.' Coulthard beseft wel dat McLaren nagenoeg geen zwakke punten lijkt te hebben. 'Dit weekend (in Spanje, red.) was een goede test. Er zijn geen grote remzones, en het draaide meer om prestaties bij hoge snelheden, en efficiëntie, en ze hadden hier ook de hardere banden. Ik heb dit al aan het begin van het seizoen gezegd, maar dit seizoen is spannender dan we ooit tevoren gezien hebben. Mensen zeiden maar: Red Bull, Red Bull, Red Bull. Kijk nu eens hoe we ervoor staan, en zo zal het ook door blijven gaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws