Zijn de onderstuur-problemen van Verstappen in de RB16B chronisch? Formule 1
Formule 1

Zijn de onderstuur-problemen van Verstappen in de RB16B chronisch?

Zijn de onderstuur-problemen van Verstappen in de RB16B chronisch?

Red Bull Racing had ook zonder crash bij de start van de Hongaarse Grand Prix een lastige wedstrijd gehad. Het hele weekend worstelde het team met de afstelling van de auto's van Max Verstappen en Sergio Perez, om op zaterdag uit nood over te stappen op een vleugel met weinig downforce. Wat is er precies misgegaan, en gaan we dit probleem vaker terugzien? Auto, Motor und Sport analyseert het.

Eerst wordt er door redacteur Michael Schmidt, werkzaam voor het Duitse medium, een overzicht gegeven van wat er precies aan de hand was bij het team. De onheil begon tijdens de eerste en tweede vrije training van het weekend al. Schmidt: 'De Red Bull verraste de coureurs tijdens de eerste vrije trainingen. De reden voor de ernstige onderstuur is nooit gevonden. De gebruikelijke oplossingen waren niet voldoende om het probleem recht te trekken.'

'Het evenwichtsprobleem dwong Red Bull tot een maatregel die op de Hungaroring doorgaans alleen genomen wordt uit nood. De ingenieurs besloten voor een achtervleugel te gaan met minder downforce', zo opent de Duitser zijn analyse. Zo'n vleugel kan de balans verbeteren van de auto, maar kost logischerwijs ook neerwaartse druk, wat de snelheid in de bochten weer vermindert. Zodoende moet een dergelijke keuze nauwkeurig afgewogen worden.

Schmidt geeft aan dat deze oplossing de onderstuur inderdaad uit de auto wist te halen, maar dat het uiteindelijk voor alleen maar meer problemen zorgde voor het team uit Milton Keynes: 'Dit compenseerde grotendeels voor de onderstuur, en de achterstand op het rechte stuk werd geëlimineerd, maar downforce is in Hongarije net zo onmisbaar als het is in Monaco. Poleposition was na deze noodoplossing buiten bereik.'

Dat Red Bull voor de dunnere achtervleugel ging, is op zijn minst opvallend te noemen. Al helemaal omdat men in achtervleugel voor dezelfde oplossing koos, en daar het resultaat was dat in de race de RB16B veel meer bandenslijtage kende. Met minder downforce heeft de auto nou eenmaal minder grip in de bochten. Als een coureur daarvoor compenseert met het rubber, leidt dat tot hogere slijtage. Tactisch was Red Bull er machteloos ten opzichte van Mercedes.

Chronisch probleem bij Red Bull?

De vraag is nu of het evenwichtsprobleem iets eenmaligs is, of dat dit vaker voor zal komen. Het is mogelijk dat er aan de achterkant van de auto zoveel downforce geproduceerd wordt dat voor problemen zorgt bij de vooras van de auto, en dat om hiervoor te compenseren de vleugel teveel weerstand produceert, zoals in Barcelona het geval was.

Een andere optie is dat de meest recente aerodynamische aanpassingen van Red Bull simpelweg niet het resultaat geboden hebben dat gehoopt werd. In 2020 overkwam het de Oostenrijkers ook. Daar moesten enkele onderdelen verwijderd worden van de RB16 om vervolgens weer progressie te boeken met de ontwikkeling van de bolide.

Is het eerste scenario het geval dan zal Red Bull op zoek moeten gaan naar een technische oplossing. Daar heeft het team nu een kleine maand voor, dus de kans bestaat dat in België het grootste probleem al verholpen is. Is de tweede optie het probleem dan is het een kwestie van terug naar de tekentafel voor de RB16B en kijken welke verbeteringen voor het negatieve effect zorgen. Met een stap terug komt Red Bull er dan uiteindelijk wellicht alsnog.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws