Nu Mercedes duidelijk een opmars heeft gemaakt en in de afgelopen maand drie races heeft gewonnen, beginnen de fantasieën van sommige analisten en journalisten al op hol te slaan. Men vraagt zich af: is een nieuwe titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull Racing mogelijk? Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt het zeker te vroeg om dat al te kunnen stellen, al helemaal nu McLaren het ook erg goed doet. Hij is echter wel optimistisch.
Mercedes heeft de stijgende lijn de laatste tijd zeker te pakken. In Oostenrijk won Russell, in Silverstone won Hamilton en in België won Hamilton opnieuw. Sommigen worden al enthousiast en denken aan een nieuwe titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes, maar daar wil Wolff nog niet aan denken. 'Ik denk dat we met beide benen op de grond moeten blijven staan', zegt Wolff tegenover Motorsport.com. 'Je ziet dat er een positieve trend is, bij sommige andere teams een negatieve trend.'
Hoewel Red Bull al vier races niet heeft gewonnen, wil dat volgens de Mercedes-teambaas niet zeggen dat de Oostenrijkse renstal in een vormdip zit. 'We moeten niet op de zaken vooruitlopen en bedenken hoe de tweede seizoenshelft zal verlopen', klinkt Wolff nuchter. 'Ik denk dat het een zware strijd wordt, en er vier teams zijn die alles geven. Ik denk dat we voorzichtig optimistisch kunnen zijn, maar we moeten het nog steeds bewijzen. Er zijn nog tien races te gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wolff verklaart vrijdag-pace van Mercedes in België
De Zilverpijlen introduceerden in België een vernieuwde vloer die de performance van de W15 moest verbeteren. Het weekend begon lastig voor de heren van de Duitse renstal, die zagen dat ze de concurrentie niet konden bijbenen. Na een teleurstellende openingsdag besloot het team de vloer te verwijderen en een oudere specificatie onder de auto te monteren, en dat bleek een goede keuze. Russell en Hamilton boekten aanvankelijk een dubbelzege, maar Russell werd na afloop gediskwalificeerd omdat zijn auto onder het minimumgewicht zat.
Mercedes zag eerder dat de upgrades die ze introduceerden erg goed aansloegen, en dus zorgde de beslissing om niet verder te gaan met de nieuwe vloer in België voor vrees dat er een probleem was. Andere teams, zoals Ferrari, Red Bull en Aston Martin zagen dat het minder ging nadat de updates niet leverden wat van ze werd verwacht. Mercedes is ervan overtuigd dat dat niet het geval zal zijn. Wolff denkt dat de problemen op vrijdag met iets anders te maken hadden. 'We hebben drastische veranderingen doorgevoerd om wat performance te winnen, maar het lag niet aan de vloer', zegt Wolff.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mercedes neemt de vloer mee naar Zandvoort
Wolff denkt dat de problemen op vrijdag op Spa-Francorchamps meer te maken hadden met mechanische aspecten van hoe de auto werd ingesteld om de middensector van het circuit goed door te komen. In Zandvoort neemt Mercedes de vloer weer mee. 'Het zal interessant zijn om te zien hoe de zaken correleren als we alles in Zandvoort weer op de auto zetten', gaat de Oostenrijker verder. 'Dan kunnen we zeker weten of het het mechanische deel is dat we dachten, of dat er enkele aerodynamische en mechanische interacties plaatsvonden die niet werkten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties