Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt blikt terug op de Grand Prix van België en denkt dat Red Bull Racing opnieuw een verkeerde keuze heeft gemaakt met de banden. Daarnaast bewees de race op Spa-Francorchamps opnieuw dat Max Verstappen niet meer de snelste auto in handen heeft, ondanks dat hij tijdens de kwalificatie uitblonk. Het lijkt in ieder geval zeker dat de tweede seizoenshelft ontzettend spannend gaat worden.
Verstappen waarschuwde voorafgaand aan de Grand Prix van België al dat het niet makkelijk voor hem ging worden om door het veld te snijden vanaf P11. In de voorgaande jaren hebben we vaker gezien dat Verstappen met een motorpenalty moeiteloos van welke plek dan ook naar P1 kon rijden, maar op Spa werd wederom duidelijk dat de RB20 niet meer de dominante auto van het veld is. Verstappen verpletterde de concurrentie op zaterdag door de poleposition te pakken met zes tienden marge, maar de kwalificatie werd onder natte omstandigheden verreden.
'Het toonde duidelijk aan dat de Red Bull niet meer de beste auto van het veld is', begint Schmidt in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport. 'In de regen waren de omstandigheden natuurlijk ideaal voor Verstappen. Dit is zijn circuit, dit is zijn weer. En de Red Bull had relatief veel downforce. Ze hebben het met minder downforce geprobeerd op vrijdag, maar dat werkte niet zo goed', gaat de Duitser verder. 'Op zaterdag bereikte hij perfectie, en reed hij mijlenver voor op de anderen.' De laatste keer dat Verstappen de snelste tijd klokte in de kwalificatie was in Oostenrijk, toen was hij vier tienden los van de concurrentie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naast lof ook kritiek op Red Bull
Verstappen was na afloop niet helemaal tevreden, want voor de racedag had hij twee nieuwe sets mediums over, en maar een nieuwe set harde banden. Ferrari, McLaren en Mercedes hadden wel twee sets harde banden. Daar baalde hij van, want die extra set harde banden kon wel nuttig zijn. 'Red Bull heeft naar mijn mening weer de verkeerde keuze gemaakt met de banden', stelt Schmidt. 'Ze hebben opnieuw twee mediums bewaard. Alle anderen, zoals McLaren en Mercedes, hadden twee sets harde banden, en die band liep duidelijk beter op zondag', kaart de Duitser aan.
Vanwege de hogere temperaturen op zondag en het level van graining dat de teams op vrijdag al observeerden, was het naar het idee van Schmidt een logische keuze om twee sets harde banden over te houden. Red Bull koos er echter voor om tijdens de trainingen ook een set te gebruiken. 'De mediumband, waarop iedereen begon, zag er aan het begin aardig goed uit, maar dat was alleen zo omdat iedereen aan het managen was aan het begin. Iedereen reed ontzettend langzaam. Je zag daarom dat Alonso ook relatief lang bij de kop van het veld in de buurt bleef.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De harde band was echt de winnende band'
Schmidt vindt het enigszins onbegrijpelijk dat Red Bull er niet voor koos om twee sets harde banden over te houden, want naar zijn idee was het duidelijk dat de harde band de betere band was voor de omstandigheden. 'Bij degenen die in de tweede stint de mediums namen, zoals Pérez en Sainz, wat duidelijk een fout was achteraf bekeken, moesten ze natuurlijk tempo maken of in een goede positie blijven voor de tweede stop. En na zeven à acht ronden waren ze alweer in de pits. De mediumband ging snel achteruit', zegt Schmidt. 'Het liet eigenlijk zien wat men van de banden in het algemeen verwachtte. De harde band was gewoon echt de winnende band.'
Hij verwacht dat het voor Red Bull hoe dan ook moeilijk was geweest om de race te kunnen winnen of het podium te bereiken. 'Het veld zit momenteel zo dicht bij elkaar, het is zowel een zegen als een vloek. Alles zit op het scherpst van de snede. Als je iets verandert, dan kan dat grote gevolgen hebben. Positief en negatief, kijk maar naar Mercedes. Ze doen iets aan de onderkant van de auto en hij stuitert weer. Ik heb daarover ook met Pierre Waché gesproken, en hij stelde dat niemand daar echt immuun voor is. Je moet voorzichtig zijn met wat je wel niet in de windtunnel doet, je moet het op de baan ervaren, en daarom reed Verstappen ook dit test.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties