Red Bull Racing-teambaas Christian Horner vond de keuze van George Russell en Mercedes om voor een eenstopper te gaan in België een ambitieuze keuze, want niemand had voorafgaand aan de race verwacht dat dat mogelijk was geweest. Hij vond immers ook bizar dat de verhoudingen van het voorveld gedurende het weekend zo schommelden, want Mercedes was op vrijdag nog nergens.
Mercedes begon slecht aan het weekend op Spa-Francorchamps nadat ze in de eerste en tweede vrije training niet konden tippen aan de tijden van Max Verstappen en de McLarens. Uit de long runs was in de eerste instantie op te maken dat de Duitse renstal op zondag niet mee zou doen om de zege, maar de racedag zelf liet een compleet ander beeld zien. Lewis Hamilton mocht, na de motorstraf van Verstappen, vanaf P3 starten, en Russell vanaf P6. Mercedes hoopte op een podium, maar kreeg veel meer nadat Russell voorstelde om een eenstopper te doen.
Het plan werkte, maar na afloop werd de auto 1,5 kilogram te licht bevonden. Daardoor werd Russell gediskwalificeerd. 'Ik geloof niet dat George met de verwachting de race inging om maar één stop te maken', zegt Horner, geciteerd door Formel1.de. 'Ik feliciteer hem en Mercedes dat het in ieder geval is gelukt, want ik denk dat zelfs zij op een bepaald moment dachten dat het niet zou werken', gaat de Brit verder. Alle gegevens op vrijdag wezen echter op veel graining en hoge bandenslijtage. 'Het was eigenlijk, of het nu door de temperatuur kwam of wat dan ook, precies het tegenovergestelde op zondag, waarbij de eenstopper de race won.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen had kunnen winnen
Ondanks de matige racesimulaties van Mercedes waren de twee rijders erg sterk op zondag. Zonder een diskwalificatie was het een dubbelzege geweest voor de Zilverpijlen. 'Ik denk niet dat iemand in zijn raceplan had voorspeld dat een eenstopper mogelijk was, of dat de simulatie dat voor de race hadden voorspeld', gaat Horner verder. Ook bandenleverancier Pirelli verbaasde zich over de keuze van Mercedes. Hoe dan ook levert Horner felicitaties aan het adres van de Duitse renstal, maar hij geeft ook aan dat Verstappen voorlopig geen andere motorstraf hoeft te incasseren.
'En we hebben nooit echt vrije baan gehad tijdens de race', wijst de teambaas aan. Hij benadrukt dat Verstappen vastzat in vuile lucht van andere auto's, inclusief die van Russell, waar hij een tijdje achter zat. 'Je kon zien dat er op zondag niet veel inhaalacties plaatsvonden', vervolgt Horner. Dat had onder andere te maken met de ingekorte DRS-zone op Kemmel Straight, en dat speelde volgens Horner een belangrijke rol. 'Dat maakte inhalen erg moeilijk. Als we vanaf pole waren gestart, was de zege mogelijk. Maar we hebben de motorstraf nu gehad, en dat brengt ons in een betere positie na de zomerstop.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties