Hoewel Red Bull Racing de reputatie heeft dat het ongelofelijk harde beslissingen kan nemen als het op coureurs aankomt, heeft de constructeurskampioen slechts twaalf coureurs in dienst gehad in haar twintigjarige bestaan. De helft van dat dozijn deelde mooie anekdotes en speciale herinneringen bij een speciale editie van de Talking Bull-podcast: Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Sergio Pérez, David Coulthard, Mark Webber, en Christian Klien.
De overige zes Red Bull-coureurs zijn Alexander Albon, Pierre Gasly, Daniil Kvyat, Sebastian Vettel, Vitantonio Liuzzi en Robert Doornbos. De aanwezige zes coureurs zijn echter al goed voor 97 Grand Prix-zeges, waarvan het gros op naam van Verstappen staat. De zes coureurs werden gevraagd naar hun hoogtepunten bij Red Bull Racing, waarbij zesvoudig Grand Prix-winnaar Pérez het bal opende. 'Alles is een hoogtepunt geweest', geeft Pérez aan, nadat hij in een RB4 in actie was gekomen op het Goodwood Festival of Speed.
De Mexicaan spreekt vooral over een unieke ervaring. 'Ik wil niet één moment uitkiezen. Alle ervaringen met het team - the highs and lows - hebben we samen meegemaakt. Wat Red Bull uniek maakt, is dat ze altijd alles geven op persoonlijk en professioneel niveau. Dit merk je in de gehele organisatie. Dat is voor mij het meest indrukwekkend aan de Red Bull-cultuur. Daar heb ik van genoten, en heb ik nergens anders gevonden', aldus de coureur die de meeste races als teamgenoot van Verstappen afwerkte.
Coulthard geniet van de crashes
Coulthard stookt de boel graag nog een beetje op. 'Ik denk dan aan incidenten waarbij het team tegenslagen kende. Dan denk ik bijvoorbeeld eraan dat Daniel Max van achteren raakte in Bakoe, en ik denk aan de crash van Mark (Webber, red.) en Seb (Vettel, red.) in Turkije, en ook eraan dat Checo (Pérez, red.) in Miami net de achterkant van Max miste. Kun je je voorstellen wat dit voor gedoe had opgeleverd?!' lacht Coulthard. 'Is dat nou je hoogtepunt?' lacht Pérez.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik ben ook wel eens met een teamgenoot gecrasht, dus ik weet hoe erg dat is', reageert Coulthard. 'Dat zijn momenten waarop je tegenslagen moet verwerken. Ik weet nog dat Mark in Valencia door de lucht vloog. Ik gaf toen commentaar, en je weet niet of iemand op dat moment overlijdt. Hij klom de auto uit en was in orde. Op dat soort momenten denk je: gelukkig was ik dat niet. Dat soort momenten blijven je bij', aldus Coulthard.
Verstappen als hoogtepunt
Op serieuzere toon vervolgt Coulthard: 'Toen Max zijn eerste titel pakte, had het twee kanten op kunnen gaan. Mensen vragen er nu nog altijd naar', deelt de Schot, die niet over zijn eigen carrière spreekt bij de hoogtepunten van Red Bull. 'Ik zei destijds dat Max en Lewis de titel allebei verdienden dat jaar, omdat ze echt een klasse apart waren. Uiteindelijk kon er maar eentje winnen, en Max had niet meer kunnen doen dan wat hij deed. Toen hij in die hairpin voor de actie ging, schrok ik. Ik dacht aan het einde van het rechte stuk aan een actie, maar Max denkt niet zoals normale mensen denken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hij zat veel te ver achter Lewis Hamilton, maar hij slaagde toch met zijn inhaalactie', zegt de oud-coureur, die daarmee benadrukt dat Verstappen er in de slotronde nog hard voor moest vechten, en dat de overwinning na de Safety Car verre van een zekerheid was. 'Wij dachten in het commentaarhokje nog: ze gaan crashen! Dat gebeurde niet, en hij pakte zijn eerste wereldtitel', zegt Coulthard vol ontzag. 'Er zijn zoveel geweldige momenten geweest.'
Red Bull-coureurs douchen samen
Webber deelde het desbetreffende commentaarhokje met Coulthard. 'Hoe kan ik hier nog overheen gaan?' vraagt de Australiër zich af, die vervolgens toch een dappere poging waagt. 'Toen ik van Williams naar Red Bull kwam, hadden we een douche in de hospitality unit. Dat was heel gaaf, maar we hadden er maar eentje, dus DC (David Coulthard, red.) en ik moesten samen douchen', lacht Webber, waarop Coulthard inhaakt: 'Ik waste de achterkant, Mark de voorkant.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Beide mannen waren in 2007 en 2008 teamgenoten. 'Onze schema's waren identiek, dus we hadden op hetzelfde moment douche-tijd. In de twintig jaar dat het team bestaat, was het samen douchen toch wel het meest speciaal', zegt Webber met een strak gezicht. 'Mark is een harige man', aldus Coulthard. 'Hij droogt vanzelf op. Hij schudt een beetje en hij is droog', deelt de Schot. 'David is juist goed verzorgd', meldt Webber over zijn voormalige teamgenoot.
Vervolgens is de beurt aan Christian Klien, de enige van het stel die nooit een race won. 'Ik moet nu mijn Oostenrijkse hoed opzetten. Ik was al in 2004 bij het team, toen het nog Jaguar heette', zegt Klien. 'Het was echt een Brits team, en de meeste mensen bleven ook in 2005. Het was nog altijd het team uit Milton Keynes, maar dat een Oostenrijks bedrijf, Red Bull, de eigenaar van het team was met mij als Oostenrijkse coureur daarbij was heel speciaal, als ik daarop terugkijk. Ik ben daar erg trots op. Oostenrijk is een heel klein land, maar het is al heel lang een heel succesvol team - twee teams zelfs. Dat maakt me heel trots.'
Ricciardo dankt Marko
Daniel Ricciardo reed van 2014 tot en met 2018 voor het hoofdteam van Red Bull. 'Het is best lastig. Er zijn zoveel hoogtepunten. Ik kwam echt als juniorcoureur door de opstapklassen en had al sinds jonge leeftijd die steun van Red Bull. Ik had ook Helmut Marko, die me pushte, en alles uit mij probeerde te halen', aldus Ricciardo. 'Dat betekende ook hele vroege telefoontjes. Als je een telefoontje van Helmut mist, en je terugbelt, zeg je nooit dat je net uit bed komt. Dan zeg je: Oh, ik heb net een trainingssessie van twee uur achter de rug. Hij belde vroeg genoeg, dat je nog in bed lag, maar dat kon je beter niet zeggen tegen hem. Het was altijd wat eng, maar het helpt als juniorcoureur enorm om dat mee te maken. Als ik er nu op terugkijk, had ik het niet anders gewild.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na 2013 ging Webber met pensioen, en werd landgenoot Ricciardo als vervanger opgetrommeld. 'Toen ik in 2014 mijn eerste race had voor Red Bull in Melbourne, was de cirkel nog niet rond, maar op een bepaalde manier ook wel, want we waren daar samen gekomen, en ik had hun hulp en harde coaching daarvoor te danken. Het was ook mijn thuisrace, en als Red Bull-coureur was dat een heel speciaal moment voor me', vertelt de 35-jarige, die in zijn debuutrace voor Red Bull knap tweede eindigde, maar vervolgens gediskwalificeerd werd. 'De sport is vaak individueel als coureur, maar vaak besef je dan ook dat er heel veel mensen nodig zijn om dat punt te bereiken. Ik besefte op dat moment dat ik het niet alleen gedaan had, en dat iedereen zijn steentje had bijgedragen.'
Verstappen over zijn tweede familie
Ten slotte is Verstappen aan de beurt, veruit de jongste coureur van het stel, maar ook de succesvolste. 'Mijn eerste raceoverwinning met het team, en het eerste kampioenschap', zo benoemt Verstappen zijn twee voor de hand liggende hoogtepunten. 'Bij mijn eerste overwinning had ik net promotie gemaakt naar het hoofdteam. Sommige mensen vroegen zich toen nog af of dat toen wel de juiste move was. Gelukkig ging dat weekend heel goed, dus ik was daar heel erg blij mee. Helmut was toen natuurlijk ook heel blij met zijn beslissing om me naar het hoofdteam te halen.'
'De eerste titel samen was heel emotioneel, vooral na zo'n jaar', zegt de Limburger over zijn tweede hoogtepunt. 'Dat was een heel erg zwaar en moeilijk jaar voor iedereen. Dat soort momenten zal ik nooit vergeten. Daarnaast ook de relatie die ik met het team heb: het voelt aan als een tweede familie, en ik kan echt mezelf zijn, en dat is ook heel erg belangrijk.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het voelt nu wel wat anders aan', vertelt Verstappen desgevraagd. 'Ik was achttien toen ik naar Red Bull overstapte. Ik ben nu wat ouder, en hopelijk ook wat volwassener. Het is geweldig. Er zijn zoveel mensen die er al die tijd bij zijn geweest, maar ook veel nieuwe mensen, die later bij het team kwamen. Het is geweldig om met hen allemaal samen te kunnen werken.'
'Dat ligt aan de regels', reageert Verstappen als hem gevraagd wordt of hij denkt dat ooit nog iemand zijn record als jongste racewinnaar zal aanscherpen. 'Daarna veranderden ze de regels, en moest je minimaal achttien zijn. Nu zijn ze daar wat flexibeler in. Ik geef eigenlijk niks om die records. Als ik later op het strand zit en gin-tonics drink, boeit me dat niet meer', lacht Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties