'Woorden van Tost bevatten kern van waarheid: op deze vlakken komt AlphaTauri tekort' Formule 1
Formule 1

'Woorden van Tost bevatten kern van waarheid: op deze vlakken komt AlphaTauri tekort'

'Woorden van Tost bevatten kern van waarheid: op deze vlakken komt AlphaTauri tekort'

AlphaTauri-teambaas Franz Tost gaf na de teleurstellende start van AlphaTauri aan dat hij zijn engineers niet meer vertrouwde. De beloofde rondetijden bleken geen werkelijkheid te zijn, en het team kampte met een lastige auto in de eerste drie races van het seizoen. Waar komt dat door en waar verliest AlphaTauri veel? De Nederlandse tak van Motorsport.com weet daar een antwoord op.

Na de eerste drie wedstrijden van het 2023-seizoen heeft de Italiaanse renstal slechts één punt kunnen behalen, en dat ook nog in de chaotische Grand Prix van Australië. Daarbij hebben velen vraagtekens gezet of AlphaTauri dat ook op eigen kracht had gekund. Tost was duidelijk teleurgesteld door de tegenvallend prestaties van zijn team en verkondigde met een harde uitspraak zijn engineers niet meer te vertrouwen. Alles wat de bolide nodig had om een goede rondetijd te kunnen rijden, leek de AT04 niet te hebben.

Technisch directeur Jody Egginton zag het echter nog niet zo somber is als de Oostenrijker aan het roer van het team. Volgens Egginton heeft AlphaTauri wel degelijk een stap gezet, maar niet zo'n grote stap die eigenlijk was vereist. De Brit geeft aan dat de huidige bolide van de renstal nog geen eindproduct is en dat er dus nog wel verbeteringen in de pijplijn zitten. Gedurende de start van het seizoen heeft AlphaTauri de zwaktepunten van de auto goed in kaart kunnen brengen. Ook de vlakken waarop het team nog tekort komt is bekend.

'Langzame bochten de 'bottleneck' voor AlphaTauri'

De Italiaanse renstal komt vooral tekort in langzame bochten. In Bahrein verloren Yuki Tsunoda en Nyck de Vries in de twee langzaamste bochten best veel tijd tijdens de kwalificatie. Terwijl de race een ander beeld kan geven, beredeneert de Nederlandse tak van Motorsport.com dat de kwalificatie de meest waardevolle informatie kan bieden, omdat de auto's dan op hun lichtst en snelst zijn. Bij het aanremmen van bocht drie zat Tsunoda nog wel op min of meer dezelfde tijden als Haas en Williams, maar daarna is het te merken dat de AlphaTauri veel langzamer is.

Daardoor lag de AT04 bij het uitkomen van bocht tien zo'n drie tienden achter Haas. Die gegevens sluiten aan bij het verwachtingspatroon van Tsunoda voorafgaand aan het seizoen. Gedurende de wintertests in Bahrein gaf de Japanner al aan dat de langzame bochten vooral een pijnpunt zouden zijn voor de AlphaTauri-bolide, en dat bleek dus ook daadwerkelijk zo te zijn. Door de achterstand in de langzame bochten verliezen de AlphaTauri-coureurs veel tijd, al helemaal tijdens de kwalificaties.

'Ook drag en topsnelheid niet je van het'

Niet alleen AlphaTauri verliest tijd in langzame bochten, ook Williams heeft dat probleem. Echter kent de Britse renstal een sterk voordeel van de topsnelheid. Dat was in 2022 al zichtbaar, en met name in Monza. Daar debuteerde De Vries in de Williams-bolide van Alexander Albon. Williams kon daar competitief meekomen omdat er relatief weinig drag was. Dit was in Australië ook zichtbaar toen Albon goede sectortijden liet zien en over het algemeen goed presteerde. Dat is bij AlphaTauri niet zozeer het geval, legt de Nederlandse tak van Motorsport.com uit.

In Jeddah kwamen Tsunoda en De Vries snelheid op de rechte stukken tekort. Ten opzichte van Haas verloor AlphaTauri zo'n acht kilometer per uur. Elk team reed in Jeddah met weinig downforce, dus dat zegt iets over de drag die de AT04 heeft. De auto van het zusterteam Red Bull Racing is daarentegen heel efficiënt in het reguleren van downforceniveaus, maar AlphaTauri loopt vast op de luchtweerstand die de bolide van nature lijkt te hebben. Dat was ook te zien in Melbourne. Daar introduceerde AlphaTauri een nieuwe vloer waarmee ze hoopten meer downforce te genereren aan de achterkant, waardoor de auto stabieler moet zijn in langzame bochten.

'Nieuwe vloer min of meer een succes'

In de kwalificatie van De Vries, die voor het eerst Q2 haalde, was te zien dat AlphaTauri sneller was in de langzame delen van bocht één en twee, en in bocht drie. De Nederlandse tak van Motorsport.com heeft echter ontdekt dat Tsunoda, die met een oude vloer reed, ook sneller was dan Haas en Williams in de langzame bochten. In het gedeelte dat vol gas was, tussen bocht zes en negen, verloor AlphaTauri het meest. 'Dat onderstreept dat de AT04 weinig drag heeft, en het zegt iets over de afstelling. Het verlies in de langzame bochten en het grotere verlies op de rechte stukken wijzen erop dat AlphaTauri in Melbourne met meer downforce heeft gereden.'

De gevonden kracht in de langzame bochten kan niet helemaal worden toegeschreven aan de nieuwe vloer. Het venster waarin AlphaTauri aanpassingen kan doen, zonder een ander vlak van de auto ook om te moeten gooien, is dus relatief klein. Dat probleem heeft Red Bull totaal niet. Daarom bevatten de woorden van Tost ook een kern van waarheid. De AT04 kent veel tekortkomingen op meerdere gebieden. Volgens de Nederlandse tak van Motorsport.com is het in ieder geval noodzakelijk om iets te veranderen waardoor de AT04 minder drag heeft.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws