Toto Wolff durft nog niet te zeggen hoe Mercedes ervoor staat voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Duitse renstal was met Lewis Hamilton uitstekend onderweg tijdens de race op Silverstone, maar de Red Bull Ring kent andere karakteristieken dan de baan in Engeland. Daarnaast was de teambaas van Mercedes aanwezig bij de vergadering tussen de teambazen en de bestuursorganen van de Formule 1. Wolff is niet volledig blij met de uitkomst.
De omstandigheden in Spielberg zorgen voorlopig voor wat problemen. 'Ik denk dat het wat winderiger is dan normaal, en de temperaturen zijn ook best interessant', vertelt Wolff bij Sky Sports. 'Ik denk dat het wel oké ging. We hebben wat geëxperimenteerd met de afstellingen. We moeten het in ons achterhoofd houden dat de rondetijden hier heel erg kort zijn.' De experimenten van Mercedes hebben niet altijd gewerkt. 'Het was nu geen catastrofe, maar er zitten wat dingen op de auto van George (Russell, red.) die ook op de auto van Lewis komen.'
Daarnaast was het de vraag of de auto van Mercedes weer zou gaan stuiteren op de Red Bull Ring. Op Silverstone ging het goed vanwege het strakke asfalt. 'Het was qua stuiteren nu ook niet zo erg. We zitten er nu echt wel bovenop. Ik zou niet weten wat er gebeurt als we weer teruggaan naar Baku, het zou waarschijnlijk hetzelfde zijn als een paar weken geleden.' Toch weet het team dat er wat moet veranderen. 'We hebben geen snelle auto over één ronde, maar in de race hebben we wel een goede bolide.
Had Hamilton kunnen winnen?
In Groot-Brittannië had Hamilton een kans op de overwinning. Na een late safety car begon het gevecht met Charles Leclerc en Sergio Pérez, maar waren de coureurs van respectievelijk Ferrari en Red Bull Racing wat sneller. 'Ik denk dat we de race absoluut hadden kunnen winnen. We deden het goed op de mediums en we waren de auto's vooraan aan het inhalen. Op de softs kwam Lewis in het gevecht met Leclerc en Pérez. Als hij dicht bij Sainz had kunnen blijven, dan had het nog gekund, maar het is wat het is.'
F1-teambazen in gesprek met FIA en FOM
Voordat de eerste vrije training onderweg was, waren de teambazen in de Formule 1 met elkaar in gesprek. Onder andere de budgetlimiet kwam ter sprake. 'De reglementen stellen dat wanneer de inflatie boven de drie procent komt, dan moet je een aanpassing doen.' Wolff was altijd al een voorstander van een inflatiecorrectie, en die komt er ook. 'Alleen een deel van de inflatie zal worden gedekt, maar niet de vracht- en energiekosten.'
Ook de flexibele vloeren en de technische richtlijnen werden besproken tijdens de vergadering. Vanaf de Grand Prix van België worden de richtlijnen gehandhaafd. Wolff weet welke teams met doorbuigende vloeren rijden, maar hij houdt zijn lippen op elkaar. 'Ik kan bij de andere teams niet onder de vloeren kijken. We letten wel naar onze concurrenten, en we hadden gehoopt dat het eerder zou worden gehandhaafd. Vanaf Spa gaan we het niet meer zien', aldus de Mercedes-teambaas.
Krijg 1,83 keer je inzet terug als Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk wint!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties