Update III | Wolff blij met uitkomst inflatiecorrectie: 'Niemand is echt blij, dus dat is goed' Formule 1
Formule 1

Update III | Wolff blij met uitkomst inflatiecorrectie: 'Niemand is echt blij, dus dat is goed'

Update III | Wolff blij met uitkomst inflatiecorrectie: 'Niemand is echt blij, dus dat is goed'

De FIA lijkt een oplossing gevonden te hebben voor de aanhoudende klachten rondom de gevolgen van inflatie voor Formule 1-teams. Met name Red Bull Racing-teambaas Christian Horner liet zich de afgelopen weken geregeld uit over het feit dat diverse bedrijfsprocessen steeds duurder worden. Hij stelde dat de teams in problemen zouden komen wanneer er niet gecompenseerd wordt voor de hoge globale prijsstijging.

De FIA hoorde het verhaal van de Red Bull-topman aan en overweegt volgens Auto, Motor und Sport een oplossing. Zo is het bereid om de teams allemaal de compenseren voor de prijsstijgingen, maar wordt dit gecompenseerde bedrag aan het einde van het jaar afgehaald van het prijzengeld. Zo gaan de teams er dus niet op vooruit, maar staat het ze wel toe om min of meer absoluut gebruik te maken van die 140 miljoen dollar (132 miljoen euro, red.), ook na inflatie.

Volgens het Duitse medium was Red Bull niet het enige team dat de FIA om hulp vroeg. Ook Mercedes, Ferrari, McLaren, AlphaTauri en Aston Martin klopten al aan bij het motorsportorgaan om aan te geven dat de huidige financiële situatie niet houdbaar was. Horner verwacht voor het Verenigd Koninkrijk een recordprijsstijging van 11 procent dit jaar.

Waarom de FIA nog niet ingegrepen heeft

Voldoende reden om de teams wat meer financiële vrijheid te bieden, zou je denken, maar volgens de reglementen van de FIA niet. In deze reglementen staat namelijk dat er alleen gecompenseerd kan worden voor inflatie wanneer deze over de G7-landen in september van het voorgaande jaar meer dan drie procent is. In september 2021 was dit gemiddelde 2,9 procent, deels vanwege de lage inflatie in Japan. Zodoende weigerde de FIA reglementair in te grijpen.

Inmiddels is het gemiddelde 6,2 procent, wat betekent dat er voor 2023 sowieso actie ondernomen gaat worden. Diverse teams willen echter ook in 2022 al veranderingen zien onder het mom force majeure, invloeden van buitenaf die buiten de macht liggen van betrokken partijen. De hoge inflatie valt hier technisch gezien zeker onder.

De oplossing

De oplossing van de FIA is nu om alle teams te compenseren voor de inflatie middels het prijzengeld. Er wordt gesproken van drie miljoen dollar (2,84 miljoen euro, red.) of drie procent van het budgetplafond van 140 miljoen, wat neerkomt op 4,2 miljoen dollar (3,98 miljoen euro, red.) per team. Dit geld kan dan uitgegeven worden zonder dat het onder het budgetplafond valt.

Alpine, Alfa Romeo, Williams en Haas waren in eerste instantie tegen een compensatie voor inflatie, maar kunnen met de voorgestelde oplossing leven. De reden hiervoor is dat zij relatief minder prijzengeld krijgen, en dus ook relatief minder prijzengeld verliezen wanneer dit geld gebruikt wordt om de teams van te compenseren. De teams die hier het zwaarst door getroffen zullen worden zijn de teams aan de top van de grid.

Zo biedt het de teams die niet aan dat budgetplafond zitten dus een relatief voordeel ten opzichte van de grotere spelers. Onder meer Günther Steiner heeft aangegeven daarom vrede te hebben met deze oplossing. Wel moet Formule 1-CEO Stefano Domenicali nog overgehaald worden, maar het lijkt er voorlopig op dat er een oplossing gevonden is voor het inflatieprobleem waar alle teams mee kunnen leven.

Update 14.50u (08/07) | FIA willigt verzoek Red Bull in: 3,1 procent inflatiecompensatie

Na weken aan lobbyen en discussiëren is het dan eindelijk zover: de FIA heeft ingegrepen betreffende het budgetplafond en de zorgen rondom wereldwijde inflatie. Christian Horner heeft al diverse keren aangegeven dat het budgetplafond omhoog moest om te compenseren voor de torenhoge inflatie waar de teams mee te maken hebben, en de FIA heeft geluisterd.

Tijdens topoverleg in Oostenrijk heeft men een knoop doorgehakt rondom het vraagstuk. De FIA acht het redelijk om het verzoek van onder meer Red Bull in te willigen, en heeft besloten dat er 3,1 procent bovenop het budgetplafond komt dat de teams kunnen gebruiken om te compenseren voor de hoge wereldwijde inflatie. Dit is circa 4 miljoen dollar, wat ongeveer 3,95 miljoen euro is volgens de huidige wisselkoers.

Update II 19.40u (08/07) | Horner: 'Correctie voor inflatie is niet groot genoeg'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner vindt dat de inflatiecorrectie die in Oostenrijk door de FIA ingevoerd werd niet groot genoeg is. Men kwam tot de overeenkomst om de teams 3,1 procent meer budget te geven om te compenseren voor de toenemende mate van inflatie wereldwijd. Volgens Horner is die 3,1 procent niet voldoende voor de topteams om het probleem volledig weg te werken.

'Is het voldoende? Niet als je het vergelijkt met de inflatie waar we vandaag de dag mee te maken hebben', aldus de teambaas in gesprek met Autosport. 'Voor ons is het niet genoeg en voor de kleinere teams is het te veel. Het is dus een compromis. Uiteindelijk zijn we tot een consensus gekomen', benadrukt hij.

Horner gaf eerder dit jaar al aan dat zonder inflatiecorrectie het niet meer te realiseren was voor Red Bull om onder het budgetplafond te blijven. Het Britse medium vroeg hem of dit met de doorgevoerde correctie wel mogelijk was. 'We gaan er alles aan doen', suggereerde de Engelsman.

Update III 10.50u (10/07) | Wolff blij met uitkomst inflatiecorrectie: 'Niemand is echt blij, dus dat is goed'

Toto Wolff en Mattia Binotto zijn blij dat er eindelijk een beslissing is genomen omtrent de inflatiecorrectie. De teams hebben de afgelopen maanden veel gesproken over het onderwerp, maar er werd nooit een keuze gemaakt door de FIA. Deze is er nu wel, maar deze stelt niet iedereen tevreden. Volgens Wolff is niemand blij met de compromis die is gevonden.

'De vorige keer hebben we heel veel gepraat zonder iets te beslissen, dus het is goed dat er nu in ieder geval een besluit is genomen', wordt Binotto geciteerd door Motorsport.com. Wolff sluit zich aan bij deze mening, maar hij is ontevreden met het besluit. 'Voor de grote teams is het te weinig en voor de kleine teams is het te veel. We hebben te maken met de inflatie, de hoge energieprijzen en vrachtkosten. Niemand is echt blij met het besluit, maar dat is juist weer een goede uitkomst.'

Krijg 1,83 keer je inzet terug als Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk wint!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws