Toto Wolff heeft gereageerd op het concept dat Red Bull Racing introduceerde tijdens de presentatie van de RB20 en de testdagen van Bahrein. Sommige onderdelen zijn zichtbaar anders, maar de Mercedes-teambaas geeft aan dat juist de niet zichtbare delen voor meer performance zorgen. Ondanks dat Wolff de stap van Red Bull moedig vindt, verwacht hij wel dat de Oostenrijkse renstal een duidelijk voordeel zag in de simulaties.
Tijdens de presentatie van de RB20 hadden de meeste mensen een duidelijke evolutie van de RB19 verwacht. Een paar dagen eerder werd het echter al duidelijk dat Red Bull met wat innovatie concepten zou komen. Op het circuit van Silverstone verreden Max Verstappen en Sergio Pérez een shakedown voor de Oostenrijkse renstal, en toen vielen vooral de sidepods van de RB20 op. Red Bull leek duidelijk geïnspireerd te zijn door de concepten die eerder op de Mercedes-bolide zaten.
Bij de Duitse renstal is het ook opgevallen dat de W13 en de W14 als inspiratie golden voor de RB20. Er wordt zelfs gesuggereerd dat Red Bull het zeropod-concept, dat bij Mercedes niet succesvol was, over zou nemen. 'Er zijn wel een paar dingen die ze hebben overgenomen van onze auto', geeft Wolff toe bij ORF. 'Niet alleen de sidepods, maar natuurlijk hadden we ook onze engine cover. Die hebben wij destijds The Great Wall genoemd. Het is esthetisch gezien misschien niet mooi, maar de oplossing is wel logisch.'
Red Bull wist tijdens de testdagen indruk te maken. Toen werd er al snel gewezen naar de nieuwe concepten op de RB20, maar Wolff weet dat het anders zit. 'De echte performance komt door de vloer. Dit zijn grondeffectauto's, waarbij het ook gaat om de neerwaartse druk en de mechanische handlingskenmerken. Op dat gebied zijn ze de afgelopen jaren heel sterk geweest, en er zullen waarschijnlijk verdere ontwikkeling zijn geweest op dat gebied. Ik verwacht alleen niet zo'n radicale verandering als bij het bodywork.'
Wolff verwacht dat Red Bull huiswerk goed gedaan heeft
Waar Red Bull vriend en vijand wist te verbazen met de nieuwe concepten kan Wolff het ergens wel begrijpen. De Mercedes-teambaas verwacht ook dat de regerend wereldkampioen zijn huiswerk goed heeft gedaan. 'Het is een moedige stap, want als ze conservatief te werk waren gegaan, zouden ze een echt goede auto verder hebben ontwikkeld. De data zullen je altijd leiden in de ontwikkeling, en de gegevens zullen waarschijnlijk hebben aangetoond dat deze nieuwe ontwikkelingen aanzienlijk meer neerwaartse druk met zich meebrengen. Anders zou Red Bull het niet hebben gedaan', aldus Wolff.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties