Ook Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, merkt dat de situatie binnen zijn team aanzienlijk veranderde toen Red Bull Racing als het meest dominante team boven kwam drijven. Volgens de Oostenrijker is het echter alsnog van belang dat er niet met vingers wordt gewezen omdat de verantwoordelijkheid voor fouten vaak niet bij mensen binnen het team neer valt te leggen. Wolff trekt daardoor vaker zelf, in ieder geval deels, het boetekleed aan als er problemen ontstaan.
Tijdens de dominante jaren van de Duitse renstal heerste er een duidelijke mentaliteit die veel weg had van de ‘No dickheads’-mentaliteit van het Nieuw-Zeelandse ‘All Black’ nationale rugbyteam. Het bericht is duidelijk: de focus ligt op karakter en onderlinge samenwerking, en talent komt op de tweede plek. Een mentaliteit als deze is makkelijk te onderhouden in tijden van succes, maar als de prestaties tegenvallen wordt de boodschap al snel vergeten. Sinds de start van het seizoen van 2022 zitten Wolff en het Mercedes-team in exact die situatie. Red Bull nam de koploperspositie over, en Mercedes bleef radeloos achter.
Positieve mindset volgens Wolff moeilijker te onderhouden bij lastige omstandigheden
Nog altijd doet Wolff echter zijn uiterste best om nooit een schuldige aan te wijzen en altijd naar het positieve te blijven kijken, benadrukt hij ook tegenover PlanetF1.com. ‘Ik denk dat het een menselijke reactie is om zelf het boetekleed aan te trekken als er iets fout gaat, want dat haalt de druk eraf.’ Ook Wolf moet echter toegeven dat deze aanpak makkelijker vol te houden is als dingen goed gaan. ‘Natuurlijk is het makkelijk om dingen op deze manier aan te pakken als alles goed gaat, maar soms gaat het allemaal gewoon fout, net zoals vorig jaar en op sommige momenten ook dit jaar.’
Volgens de Oostenrijker is het belangrijk om de schuld niet te schuiven op personen of afdelingen, maar om te allen tijde het probleem als schuldige te zien. Wel benadrukt Wolff dat fouten essentieel gezien allemaal bij hem uitkomen. ‘Uiteindelijk is het allemaal mijn fout. Bij een slechte pitstop ligt het niet aan de monteur, maar wel aan ondermaats materiaal of slechte training of andere factoren.’ Logischerwijs zijn dat juist de factoren waar hij zeggenschap over heeft, en waar hij dus het nodige aan kan veranderen. ‘Je kan dus altijd de oorzaak van het probleem vinden. Dan is het aan ons om zo verder te ontwikkelen dat obstakels overwonnen kunnen worden. Zo zijn we begonnen, en die boodschap zijn we blijven volgen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties