Mike Elliott, Chief Technical Officer bij Mercedes, heeft in een debrief van het team teruggeblikt op het raceweekend in Spa-Francorchamps. Mercedes kwam op zondag niet verder dan een vierde plek voor Lewis Hamilton en een zesde positie voor George Russell, en had daarnaast weer last van het stuiteren waar Mercedes vorig jaar veel last van had. Daarnaast geeft Elliott aan dat Mercedes voorlopig de W14 'gewoon' blijft doorontwikkelen.
Al vroeg in het weekend viel het op dat Hamilton en Russell met geheel verschillende afstellingen reden. Waar Hamilton gebruik maakte van een erg kleine achtervleugel, was die van Russell een stuk groter. 'We gaan elk weekend in nadat we flink wat werk hebben verzet in de simulator', legt Elliott uit. 'Daarbij proberen we de balans van de auto in grote lijnen al goed te zetten. We bepalen dan met hoeveel downforce we willen rijden, en kijken we naar de mechanische en aerodynamische balans, om te zorgen dat we grofweg in het juiste window zitten.'
'De beide coureurs hebben dat programma afgewerkt voor het weekend in Spa. George (Russell, red.) had het gevoel dat de grotere achtervleugel hem meer opties gaf en hem een betere balans in de auto gaf, dus hij koos ervoor om het weekend daarmee te beginnen', verklaart de technische man van Mercedes. 'Normaal gesproken vinden de coureurs elkaar gedurende het weekend ergens in het midden betreffende de afstelling, maar dit weekend verliep erg nat, en er werd niet op een droge baan gereden. Ze waren allebei redelijk blij met hoe de auto zich gedroeg en hielden zich dus aan hun afstelling vast.'
Mercedes gaat op zoek naar oorzaak van bouncing
'We hadden dit weekend absoluut last ervan dat de auto stuiterde', zo wijst Elliott een probleem in België aan. 'Beide coureurs zeiden dat tegen ons, en we zagen het ook in de data. We zagen ook dat een aantal andere auto's stuiterden, en ik denk dat het deels komt door de natuur van het circuit in Spa. Vorig jaar hadden we, net als de meeste teams, enorm veel last van bouncing. Het beïnvloedt absoluut de prestaties van de auto, omdat het invloed erop heeft in hoeverre de coureur in staat is om de maximaal beschikbare grip uit de auto te halen. Het beïnvloedt de balans, en het maakt het lastiger om je rempunten te vinden, dus hier moeten we zeker naar gaan kijken.'
Aangezien Mercedes, niet voor het eerst, nieuwe onderdelen meebracht, is het belangrijk om er zeker van te zijn dat dit het terugkerende stuiterprobleem niet heeft veroorzaakt. 'Het is belangrijk om te bepalen of dit voornamelijk door het circuit of door de afstelling veroorzaakt werd. We moeten goed naar het upgradepakket kijken en zorgen dat we daar het stuiteren niet mee veroorzaakt hebben, maar momenteel denken we dat het vooral met de afstelling en het circuit te maken heeft.'
Balans bleek niet te kloppen
Normaal gesproken presteert Mercedes in de kwalificaties redelijk, maar in de races daarna nog beter. Dat was zowel in Hongarije als in Spa-Francorchamps juist andersom. 'Dat is vrij ongewoon voor ons. Normaal hebben we de degradatie van de banden goed onder controle, en over het algemeen doen we het beter in de race dan in de kwalificatie. Dit weekend veranderde de kwalificatiesnelheid per ronde, aangezien de weersomstandigheden alsmaar veranderden en het circuit opdroogde. Het had hier dus vooral ook veel met de coureurs te maken, en onze beide coureurs leverden uitstekend werk gedurende het weekend', vindt Elliott. 'Qua racesnelheid moet je zorgen dat je balans goed is, en dat was bij ons dit weekend niet het geval, als gevolg van het niet kunnen rijden op een droog circuit in de trainingen. We hadden niet voldoende gelegenheid om de afstelling te finetunen, en dus was onze balans niet helemaal goed.'
Storm aan upgrades bij Mercedes krijgt vervolg
Waar veel teams, zoals ook Red Bull Racing, al gestopt zijn met de ontwikkeling van de huidige auto, en de aandacht hebben verschoven naar de 2024-auto's, wordt er bij Mercedes nog hard aan de W14 gewerkt. 'Aan het begin van de zomerstop kunnen we helemaal niet zoveel doen, dat mag namelijk volgens het reglement niet. We worden gedwongen om twee weken pauze te nemen en niet aan de auto te sleutelen, en voor de meeste teamleden zal dat goed uitkomen. Dit gaat waarschijnlijk helpen in de tweede seizoenshelft, want dan hebben we weer alle energie nodig om zoveel mogelijk upgrades te introduceren. In de tweede helft van het seizoen blijven we pushen, omdat we meer willen leren over deze auto, zodat we dat gedurende de winter kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van de auto van volgend jaar. Daarnaast willen we tweede eindigen in het kampioenschap, dus we blijven upgrades introduceren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties