Wolff neemt de schuld volledig op zich: 'Verkeerde boodschap aan Lewis' Formule 1
Formule 1

Wolff neemt de schuld volledig op zich: 'Verkeerde boodschap aan Lewis'

Wolff neemt de schuld volledig op zich: 'Verkeerde boodschap aan Lewis'

Mercedes-teambaas Toto Wolff neemt de schuld van de miscommunicatie met Lewis Hamilton helemaal op zich. De Britse coureur kreeg tijdens de Grand Prix van Monaco niet op tijd de boodschap door dat hij tijdens de out-lap na zijn pitstop hard moest rijden, om zo een undercut op Max Verstappen te plaatsen. De undercut mislukte, waardoor Mercedes met beide coureurs gewoon eindigde waar het de stratenrace was begonnen.

De Grand Prix van Monaco kende maar weinige actiemomenten, maar één van de momenten waarop het veld toch weer een beetje wakker werd geschud, was toen Mercedes probeerde om een undercut te plaatsen op Verstappen. Hamilton had op P7 het gat tussen hemzelf en Yuki Tsunoda op P8 zo groot gemaakt dat hij een vrije pitstop kon maken. Dat deed de Brit dan ook, om zo te proberen een undercut op Verstappen op P6 te plaatsen. De Nederlander reageerde echter door gelijk in de volgende ronde ook de pits in te duiken, en voorkwam zo dat Hamilton hem kon bedreigen.

Volgens de Mercedes-teambaas ging het uiteindelijk mis, omdat Hamilton niet geïnstrueerd werd om hard te rijden tijdens zijn out-lap. 'Dat was eerst een miscommunicatie tussen ons op de pitmuur die we verkeerd hadden', nam Wolff de schuld op zich, tegenover Motorsport Week. 'Het had een out-lap critical moeten zijn, om zo te proberen een undercut te plaatsen. Maar toen was er een discussie of een out-lap genoeg zou zijn met de nieuwe band en dus was de boodschap die hij kreeg op zijn best verwarrend, maar waarschijnlijk verkeerd. Het had een out-lap critical moeten zijn en de zorg op de achtergrond was dat als we die band in één enkele ronde zouden verpletteren, wat zou er dan later gebeuren? Maar kort samengevat: verkeerde boodschap aan Lewis, dit was de fout van het team', trekt de teambaas het boetekleed aan.

Hamilton reed al enige tijd voorafgaand aan zijn pitstop met een enorme voorsprong op Tsunoda, waardoor ook de vraag werd opgeroepen waarom Mercedes zo lang wachtte. 'We wilden dicht bij Verstappen zijn en dan de undercut doen', vertelde Wolff. 'Maar blijkbaar hebben we de berichtgeving helemaal verkeerd begrepen.' Verstappen kon na zijn vrije pitstop op Hamilton nog wel dichter in de buurt van George Russell op P5 komen, maar kwam ook niet meer aan de Brit voorbij.

'Je eindigt waar je begint in Monaco'

Wolff denk dat er uiteindelijk niet heel veel te doen was betreffende de strategie voor Mercedes op de straten van Monte-Carlo, en dat het daarom niet verrassend is dat zowel Hamilton als Russell op dezelfde plek eindigden als dat ze de race waren begonnen. 'Het had kunnen zijn dat beide auto's hadden kunnen samenwerken en het benodigde gat voor een stop hadden kunnen creëren. Nu is dat natuurlijk eerlijk voor de één en oneerlijk voor de ander, maar ik denk dat dat een spelvariant had kunnen zijn', bedenkt Wolff nog een theoretische manier waarop Mercedes de GP Monaco beter had kunnen aanpakken. 'Op het moment dat de crash (in de openingsronde, red.) gebeurde, was het duidelijk dat we echt op achterstand stonden. Fundamenteel denk ik niet dat je veel kunt veranderen in Monaco. Je eindigt zo'n beetje waar je begint.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws