Wolff komt terug op mening over taalgebruikregels: 'Je mag erom lachen, maar zo denk ik erover' Formule 1
Formule 1

Wolff komt terug op mening over taalgebruikregels: 'Je mag erom lachen, maar zo denk ik erover'

Wolff komt terug op mening over taalgebruikregels: 'Je mag erom lachen, maar zo denk ik erover'

Mercedes-teambaas Toto Wolff kwam tijdens het raceweekend in Abu Dhabi eind 2024 nog heel stellig over: zijn zoontje leerde schelden van de boordradio's en het taalgebruik van de coureurs. FIA-president Mohammed ben Sulayem had een bondgenoot gevonden in de regels omtrent het vloeken, maar Wolff wil toch nog even terugkomen op zijn mening. Naar zijn idee is de context waarin het scheldwoord wordt geplaatst belangrijk.

Begin januari liet de FIA weten strenger toe te zien op het taalgebruik van de coureurs. Ben Sulayem gaf aan dat ze zelfs overwegen om de boordradio's te schrappen. De coureurs vinden dat het een stap te ver gaat. Ze snappen dat ze net taalgebruik moeten hanteren tijdens officiële persmomenten, maar in the heat of the moment tijdens een gevecht op de baan floept er nog wel eens iets uit. De emotie moet niet uit de sport gehaald worden.

Wolff is het daarmee eens. Hij vindt dat een boordradio, zolang er geen respectloze dingen worden gezegd, niet bestraft moet worden of moet worden geschrapt. 'Voor mij draait het om respect', wordt Wolff geciteerd door Motorsport Week. 'Respect voor je concurrenten, voor de officials, en het niet aanzetten tot iets, of dat nu binnen je team is of richting een tegenstander op de baan', laat Wolff weten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen sergio perez qatar 12123 george russell
Wolff had het over de taalgebruikregels toen Verstappen en Russell met elkaar overhoop lagen.

Context belangrijk

De Oostenrijker vindt dat er 'een groot verschil is tussen het gebruiken van het F-woord in de context van je eigen rijgedrag of uit pure emotie'. 'Ik gebruik het ook als ik geïrriteerd ben, maar wanneer het in de auto wordt gericht op een andere coureur, een official of het team, dan is het iets wat we moeten verbieden', is de Mercedes-teambaas van mening.

'We moeten, in mijn ogen, onderscheid maken tussen die twee situaties. We willen de coureurs en hun emoties niet het zwijgen opleggen. Als we in een persconferentie worden geïnterviewd, dan is dat iets heel anders, maar in de auto, zolang het niet opruiend is en niet respectloos is tegenover iemand anders, zou ik het laten gaan. Zo bekijk ik het.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

toto wolff orf helmut marko abu dhabi 2024 1
Wolff wil niet dat een coureur voor elk scheldwoord een straf krijgt.

F1 'een gentleman's sport

Toen Ben Sulayem tijdens een FIA-bijeenkomst in Madrid uitlegde waarom de regels strenger waren geworden op het gebied van het gedrag van de rijders, herhaalde hij het aspect van de voorbeeldfuncties. Hij wilde niet dat ouders van kinderen gingen denken 'dat de Formule 1 een vuile sport zou zijn'. Wolff kan dat deels begrijpen, maar vond de straf van Max Verstappen in Singapore niet terecht.

Hij snapt wel wat Ben Sulayem bedoelt met de verantwoordelijkheid die de Formule 1 als sport heeft. 'Niemand van ons, en ik ben daar altijd al uitgesproken over geweest, vind het prettig om deze woorden te horen, omdat we een voorbeeldfunctie hebben', vervolgt Wolff. 'En ik denk, daar mag je om lachen, dat we een sport voor gentlemen zijn.'

Wolff bedoelt daarmee dat de Formule 1 een hightech-sport is en dat ze dat ook uit moeten dragen. 'Het is anders dan de meer gangbare sporten. Ik zie het als een teken van verfijning. Niemand zou ooit een official uitschelden, dus ik denk niet dat we dat zouden moeten doen. Dat staat vast, en daarom moet de FIA dat ook beschermen, dat is duidelijk.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws