Toto Wolff vindt niet dat het ongebruikelijk voelt om op Red Bull Racing te jagen. Omdat Mercedes in het recente verleden eigenlijk elk jaar met overtuiging de titel won, vormt het 2021-seizoen een scenario waar werknemers wellicht niet bekend mee zijn. De Mercedes-teambaas meldt dat dat wel meevalt en geeft daarnaast een update over de 2022-bolide. Inmiddels zijn de eerste prototypen van de nieuwe generatie F1-auto's te vinden in de windtunnel.
'Dat voelt niet heel vreemd aan', reageert de Oostenrijker tegenover RTL als hem gevraagd wordt naar de inferieure rol waarin Mercedes zich bevindt. 'We wisten dat de afgelopen zeven jaren buitengewoon speciaal waren. We hebben zeven keer de titel gewonnen op rij. Dat is geen enkel ander team gelukt en daar mogen we trots op zijn. Dit is een test. We bevinden ons nu in een positie waarin we de uitdager zijn.' De test gaat men in Brackley maar al te graag aan. Wolff benadrukt dat deze hevige concurrentie het team alleen maar tot het uiterste drijft.
Hoe kan het dat de Mercedes-hegemonie verbroken lijkt in 2021? Volgens Wolff is het vooral een gevolg van de reglementswijziging. De vloer moest eind 2020 hevig aangepast worden om een significante mate van downforce van de auto te halen. 'Die wijzigingen hebben roet in het eten gegooid voor ons. Misschien dat we dit hadden kunnen voorkomen of die inschatting anders hadden kunnen maken, maar het is wat het is. Nu vechten we om de titelstrijd zo lang mogelijk open te houden als we kunnen, terwijl we volgend jaar niet uit het oog verliezen.'
Mercedes houdt hoog met twee ontwikkelingstrajecten
Mercedes moet, net zoals alle andere teams, een 2022-bolide produceren, terwijl de 2021-auto nog op het asfalt staat. Dit houdt in dat de deelnemers van de Formule 1 prioriteiten moeten stellen. 'Er is geen vuistregel voor', benadrukt de teambaas als hem gevraagd wordt wanneer de nadruk op welke auto moet komen te liggen. 'We zijn al enige tijd gestopt met ontwikkelen (van de 2021-bolide, red.).'
'De Silverstone-upgrade hebben we twee maanden geleden al getest in de windtunnel. Of we hiermee de juiste of de verkeerde keuze hebben gemaakt zien we in de toekomst', voegt hij daaraan toe. Daarmee suggereert hij dat dit de laatste update was die Mercedes in 2021 doorvoert, maar Auto, Motor und Sport-redacteur Michael Schmidt wist recent te melden dat er ook nog verbeteringen op de agenda staan voor tijdens het Grand Prix-weekend in Nederland.
2022-bolide in de windtunnel
Tenslotte geeft Wolff een korte update over de ontwikkeling van de 2022-auto. Nu er al een significante hoeveelheid tijd en energie in de auto van volgend jaar gestopt is, kan Mercedes al de windtunnel in. Wolff: 'Het is geen baby meer. Het is nu een kleuter die zijn eerste stappen in de windtunnel aan het zetten is. Daar kunnen we een schatting maken van hoe hoog ons prestatievermogen zal liggen.'
'Tot februari gaan we ontwikkelen, aan het begin van het volgende seizoen staat hij op het asfalt. Tussen nu en het begin van het 2022-seizoen zouden we zomaar nog enkele seconden aan tijd kunnen winnen', concludeert hij. De basis van de auto staat dus al in Brackey, nu is het de vraag of ze laat genoeg stoppen met ontwikkelen om in 2021 te winnen, maar vroeg genoeg om in 2022 ook te vechten voor de titel.
Wil je ook reageren op dit artikel? Registreer je hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties