Windsor waarschuwt Red Bull: 'De prestaties van Pérez laten dat zien' Formule 1
Formule 1

Windsor waarschuwt Red Bull: 'De prestaties van Pérez laten dat zien'

Windsor waarschuwt Red Bull: 'De prestaties van Pérez laten dat zien'

De race op Silverstone had veel in petto. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton ging er vandoor met de overwinning, Nico Hülkenberg wist als zesde te eindigen, en het team van McLaren veroverde wederom een podiumplaats. Voor het team van Ferrari verliep de race in Engeland niet helemaal zonder slag of stoot. Carlos Sainz wist als vijfde te eindigen in de SF-24, maar Charles Leclerc had zijn weekend niet. De Monegask kwam niet verder dan een veertiende plaats.

Sinds het team van Ferrari updates meebracht naar de race van Imola, heeft het team steeds meer moeite om het op te nemen tegen concurrenten Red Bull Racing en McLaren. Wie dat wel lukt is het Duitse Mercedes bij wie de raceweekenden lange tijd niet van een leien dakje verliepen. De tegenvallende prestaties van Ferrari houden de racewereld bezig, al helemaal nu het Italiaanse team liet weten weer last te hebben van gehobbel nadat de vloer van de auto was aangepast. In de podcast van Cameron F1 buigt ook F1-journalist Peter Windsor zich over de kwestie. Hij komt met een verrassende constatering.

Het keerpunt in Imola

Aan Windsor wordt gevraagd hoe hij denkt dat de tegenvallende resultaten van Ferrari verklaard kunnen worden. 'Het gedoe met de vloer is een mysterie voor iedereen. Niet alleen voor degenen buiten het team, maar ook voor de mensen die de vloer hebben ontworpen. Tijdens de winter heeft Ferrari best goed werk gedaan door een beetje van hun topsnelheid weg te nemen en downforce toe te voegen. Daarmee gaven ze zichzelf een sweet spot waarmee er goed in de auto viel te rijden, de onderstuur beheerst kon worden en ze niet al te veel rondetijd verloren', begint de Brit.

In Imola kwam het Italiaanse team met een pakket aan upgrades. 'In Imola werden er meer upgrades op de auto toegepast en dat was het keerpunt. Die upgrades hebben niet positief uitgepakt. Ze hebben een klein beetje topsnelheid gewonnen, maar dat zorgde er wel voor dat ze hun sweet spot kwijt zijn geraakt. Nu verkeren ze zich in een positie waarin ze constant op de rand van de competitieve topsnelheid moeten presteren. In Silverstone leidde dat tot een crisis, omdat er zo veel medium hogesnelheidsbochten zijn. Het was heel moeilijk om een topsnelheid te behouden en in te schatten hoeveel downforce de auto moest hebben.'

Waarschuwing voor Red Bull

Volgens Windsor is Ferrari niet het enige team dat tegen dit probleem aanloopt. 'Ze zitten in hetzelfde schuitje als waar Mercedes vorig jaar rond deze tijd in zat. Ze weten het een ronde lang goed te doen en daarna verschijnen er een paar eigenaardigheden. Kleine eigenaardigheden die de kop opsteken doordat het team constant op de rand van de prestaties opereert.' De journalist waarschuwt dat er nog een team is dat zich zorgen moet gaan maken hierover.

'Ik moet zeggen dat Red Bull Racing ook niet heel ver van die rand af zit. Bij Red Bull is er altijd een grote sweet spot geweest. Het is alleen wel zo dat de prestaties van Pérez een veel beter beeld geven van hoe dicht Red Bull momenteel bij die rand zit', waarschuwt Windsor. 'Het is heel moeilijk voor het team om de auto perfect te maken en Pérez bevestigt dat momenteel. Zelfs Verstappen had het aan het begin van de race enorm moeilijk doordat hij niet genoeg grip had om zelfverzekerd te zijn en te doen met de auto wat hij normaal doet.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws