Net voor de start van de eerste vrije training van het Grand Prix-weekend in Barcelona maakte het team van Alpine bekend dat het Flavio Briatore heeft aangesteld als executive advisor. Ruim vijftien jaar nadat de Italiaan de sport gedwongen verliet naar aanleiding van de beruchte 'Crashgate' keert hij terug om het Franse team te voorzien van advies over onder andere jonge talenten. F1-journalist Peter Windsor zet zo zijn vraagtekens bij de houdbaarheid van de samenwerking.
Briatore is een bekende en beruchte naam in de F1-wereld. De Italiaanse zakenman deed zijn intrede in de sport als manager van het Benetton-team waar Michael Schumacher in 1994 en 1995 onder zijn leiding wereldkampioen werd. In 2000 kwam Briatore aan de leiding te staan van het Renault-team. Aan de grote successen die hij boekte in de sport kwam in 2009 een einde toen hij door de FIA levenslang werd geschorst naar aanleiding van 'Crashgate'. Tijdens de Grand Prix van Singapore van 2008 zou Briatore Renault-coureur Nelson Piquet Junior hebben opgedragen te crashen waardoor er een Safety Car zou komen en Fernando Alonso de race zou winnen. Dit besluit werd in 2010 door de Franse rechtbank ongeldig verklaard waarna de FIA en Briatore overeenkwamen dat de Italiaan vanaf 2013 weer werkzaam zou mogen zijn in de F1.
Onjuiste prioriteiten
In zijn op YouTube gepubliceerde analyse van de vrijdag op het Spaanse circuit neemt Windsor even de tijd om in te gaan op het nieuws van de terugkeer van Briatore. 'Ik mag hem wel, hij is een goede kerel. Hij ging naar dezelfde sportschool als ik. We spraken nooit af, maar ik kon het wel met hem vinden.' Windsor herinnert zich met name een ding van de Italiaan. 'Alles wat hij deed kwam van Bernie Ecclestone en Bruno Michel', zegt hij. Michel is de CEO van de F2 en F3.
De F1-journalist vraagt zich af of Briatore zich wel weer zo makkelijk in de sport zal kunnen voegen. 'Alpine denkt waarschijnlijk dat hij geweldig werk heeft geleverd in de tijd dat het team nog Benetton heette. Maar het is natuurlijk wel zo dat eigenlijk iedereen uit die tijd de sport al heeft verlaten en het daar bij Alpine allemaal nieuwe mensen zijn. Dus Briatore gaat de sport weer in zonder dat hij iemand kent. Hij is een lange tijd uit de sport geweest en om dan advies te gaan geven...'.
Een van de werkzaamheden van Briatore bij het team zal dus het opsporen van jong talent zijn. 'Ik denk dat als je het goed kan vinden met Michel in de F2 en F3, en dat is niet makkelijk, je er goed voor staat om een scouting-rol aan te nemen bij Alpine. Een van de dingen die hij dus gaat doen is het vinden van jonge coureurs. Ik had niet gedacht dat dat de prioriteit van Alpine zou zijn.' Windsor laat doorschemeren dat hij vindt dat de prioriteiten van het Franse team ergens anders horen te liggen. 'Hun prioriteit is dat ze twee betrouwbare Grand Prix-auto's moeten hebben die niet alleen consequent in de punten eindigen, maar ook meedoen voor podiums.'
Voordeel van de twijfel
De Brit is alles behalve overtuigd van de komst van Briatore naar de Franse renstal. 'Ik zal hem het voordeel van de twijfel geven. We zullen zien hoe lang het duurt. Maar als je nagaat dat Alpine Otmar Szafnauer aan de kant heeft gezet en ze nu Briatore krijgen, terwijl Szafnauer eigenlijk heel goed werk deed bij Force India, daarna bij Aston Martin, en daarna goede resultaten behaalde bij Alpine, plaats ik toch zo mijn vraagtekens (bij het besluit, red.). Ik snap het gewoon niet.' Wel wenst Windsor de Italiaan veel succes. 'Ik vind het leuk om interviews met hem te horen. Ik versta geen bal van wat hij zegt', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties