Windsor hekelt oorzaak botsing Verstappen en Norris: 'Het is belachelijk en gevaarlijk' Formule 1
Formule 1

Windsor hekelt oorzaak botsing Verstappen en Norris: 'Het is belachelijk en gevaarlijk'

Windsor hekelt oorzaak botsing Verstappen en Norris: 'Het is belachelijk en gevaarlijk'

Peter Windsor is nooit een fan geweest van het drag reduction system en laat zich er daarom ook regelmatig negatief over uit. Volgens hem zouden touchés zoals die van Lando Norris en Max Verstappen in Oostenrijk nooit gebeurd zijn. Op zijn YouTube-kanaal pleit de Brit tegen het gebruik van het systeem, met als voornaamste reden dat het gevaarlijk is.

Een van de vragen die Windsor in zijn recente livestream op YouTube beantwoordde betrof het gebruik van DRS en dat het ontworpen zou zijn om de coureur die op pole staat te benadelen. 'Ja, absoluut', sluit Windsor zich meteen aan bij de stelling die hem voorgelegd wordt. De Brit is niet bepaald een fan van de introductie van DRS en deinst er ook niet voor terug flink wat kritiek te leveren op het systeem. 'Het is iets bespottelijks', is de journalist van mening.

Totstandkoming DRS was een belachelijk proces

De irritaties van Windsor beginnen al bij de hele totstandkoming van het systeem, dit gebeurde namelijk na een vragenlijst te hebben voorgelegd aan fans. 'Het enige punt van de DRS is het voldoen aan het antwoord op een belachelijke vraag die ze jaren geleden stelden in een enquête', foetert de journalist. 'De Formule 1-fanenquête. Willen jullie meer inhaalacties?' De fans bleken inderdaad wel meer inhaalacties te willen zien en zodoende werd het drag reduction system geïntroduceerd.

Windsor ziet geen positieve punten aan het hele systeem en zou het het liefst per direct afgeschaft zien worden. 'Het betekende het einde van de kunst van het verdedigen', luidt zijn ongezouten mening. 'De meeste inhaalacties hebben nu totaal geen betekenis meer.' Bovendien heeft de coureur die het beste kwalificeert vooral nadeel van het systeem en dat vindt de Brit maar kwalijk. 'Je kwalificeert op pole, leidt de race en zodra de DRS gebruikt mag worden is het voorbij', vat hij het kort samen.

DRS veroorzaakt onnodige, gevaarlijke situaties

De belangrijkste reden voor zijn afkeer van het systeem betreft echter de veiligheid. 'Het is belachelijk en ik vind het bovendien gevaarlijk', houdt de journalist vol. 'Ik houd niet van snelheidsverschillen. Het verschil tussen snel en langzaam is een van de gevaarlijkste dingen in de motorsport', stelt hij. Daarbij haalt hij ook een recent voorbeeld aan waarbij Verstappen en Norris dus betrokken waren. 'DRS doet niets anders dan dat aanmoedigen, zoals we recent in Oostenrijk zagen', meent de Brit. Zonder DRS had het gevecht tussen de McLaren-coureur en de drievoudig wereldkampioen niet tot schade en lekke banden geleid.

Windsor meent ook dat het incident, dat voor Norris het einde van zijn race en voor Verstappen een vijfde plek betekende, zonder drag reduction system überhaupt nooit had plaatsgevonden. 'Max was dan nooit geweest waar hij was en Lando was niet geweest waar hij was', geeft Windsor aan. Hij wijst de kleine afstand die nodig is voor DRS in combinatie met het verschil in snelheid aan als reden voor de uiteindelijke botsing tussen de twee coureurs. 'Ze wisten allebei niet waar ze de bolide moesten plaatsen, vanwege de DRS', sluit hij zijn betoog tegen het luchtweerstandsverminderingsysteem af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws