Wie zat er fout? Onzuivere acties van Pérez leiden tot twee keer toe tot schade bij collega's Formule 1
Formule 1

Wie zat er fout? Onzuivere acties van Pérez leiden tot twee keer toe tot schade bij collega's

Wie zat er fout? Onzuivere acties van Pérez leiden tot twee keer toe tot schade bij collega's

Formule 1-coureurs delen het circuit, maar daar lijkt het lang niet altijd op. Regelmatig komen rijders elkaar tegen en vaak zijn beide betrokkenen van mening dat zij de onschuldige partij zijn. F1Maximaal.nl belicht aan de hand van de reglementen én gezond verstand na elke race het grootste incident en bepaalt welke coureur voorrang had moeten verlenen.

Wie in de International Sporting Code zoekt naar een specifieke verklaring van wat wel en niet toegestaan is op het circuit komt van een koude kermis thuis. Of een coureur bestraft wordt voor een incident of niet ligt maar helemaal aan wat de aanwezige stewards ervan maken. Wel heeft de FIA in maart 2022 een 'FIA Formula 1 Driving Standards Guidelines'-document uitgebracht. Op basis van dit document kijken we naar de redelijkheid van een inhaalactie.

Dit weekend is het Sergio Pérez die in deze rubriek in de schijnwerpers staat, en niet in positieve zin. De Red Bull Racing-rijder kende een draak van een wedstrijd in Singapore, maar wist gedurende die wedstrijd in aanraking te komen met zowel Yuki Tsunoda als Alexander Albon. Dat er frustratie gezeten moet hebben na een zeer matige kwalificatie, op een circuit waar hij in 2022 won nota bene, mag geen verrassing heten. Op het eerste gezicht lijkt het of de Mexicaan tweemaal de boosdoener was, maar laten we eens in de incidenten duiken.

Tsunoda zet Pérez te kijk op softs

In de openingsronde van de Singaporese Grand Prix ging het al mis. Pérez startte op de harde band in de hoop zo later in de race in vrije lucht weg te kunnen trekken bij het middenveld. Tsunoda, gestart op de zachte band, had meer grip aan het begin en schoot langs de man die bij het hoofdteam van Red Bull werkzaam is. De eerste bochtencombinatie overleeft het duo, maar in bocht 4 gaat het mis. Pérez zit aan de binnenkant van de bocht, maar door de extra tractie die het zachtste rubber Tsunoda bood, bleef de AlphaTauri de Red Bull ruimschoots voor.

Bij het aansnijden van de apex valt dan ook op dat het Tsunoda is die duidelijk voor ligt. De vleugel van Pérez snijdt in het bargeboard van de blauw-witte bolide uit Faenza. Puur op positionering in de bocht verliest Pérez dit gevecht en neemt hij onnodig risico. Anderzijds laat Tsunoda zijn Red Bull-collega wel erg weinig ruimte. De apex raakt de Japanner niet, maar een autobreedte is er in ieder geval niet meer over aan de binnenbocht, terwijl je aan de lijn van teamgenoot Liam Lawson ziet dat de buitenbocht in bocht 4 geen slechte optie is. Wat hier gebeurd is, is dat Tsunoda hoogstwaarschijnlijk de semi-dive-bomb van Pérez niet aan heeft zien komen. Pérez remde namelijk veel later dan Tsunoda en dat heeft de jongeling vermoedelijk verrast. Maken we de balans op na deze aanvaring dan moeten er enkele punten meegenomen worden.

Dit incident is lastig te beoordelen omdat beide heren een overtreding begaan. Tsunoda pakte de 'normale' lijn, wat aan de racestart met een Red Bull achter je niet per se de meest tactische optie is. Je moet immers volgens de regels een coureur die langszij ligt voldoende ruimte bieden. Had Pérez maximaal de apex gepakt dan had hij nog een wiel binnen de lijntjes kunnen houden, maar reglementair laat Tsunoda hem simpelweg niet voldoende ruimte. Wel kun je stellen dat Pérez veel te opportunistisch de bocht inging en in een gat dook dat er eigenlijk niet was. De richtlijnen die de FIA opgesteld heeft, stellen dat een inhaalactie gecontroleerd ingezet moet worden en gecontroleerd was deze actie absoluut niet.

Beide heren hadden deze aanvaring kunnen voorkomen en in ronde 1 is de wedstrijdleiding nu eenmaal coulanter met ongelukjes. Dat dit als race-incident de boeken ingegaan is, is dan ook niet onterecht. Moeten we écht een schuldige aanwijzen dan is dat marginaal Pérez, de enige van de twee die de race uiteindelijk wel nog uit kon rijden. Om de volledige schuld bij hem te leggen zou echter onredelijk zijn, want Tsunoda heeft zijn DNF ook gewoon te danken aan, met alle respect, gebrekkig race-inzicht.

Pérez haalt hetzelfde geintje uit bij Albon

In de slotfase van de race bevindt Pérez zich achter Lawson en Alexander Albon. De Nieuw-Zeelander heeft de Williams op zijn staart en geeft Albon DRS. Pérez, inmiddels op verse mediums, moest hier als winnaar uit de strijd komen, ook in een RB19 met minder stabiliteit dan gebruikelijk. In bocht 13, op zich een bocht waar dit prima kan, positioneert hij zijn Red Bull naast de Williams in Gulf-thema. Albon stuurt in, Pérez zit tussen de Williams en de muur in en wederom voelt een bargeboard de opmars van de Mexicaan. Pérez rijdt vol op de Williams in, is er vervolgens wel voorbij en Albon komt ogenblikkelijk tot stilstand omdat hij zijn auto niet meer gedraaid krijgt.

Beoordelen we dit incident aan de hand van de richtlijnen die de FIA ooit opgesteld heeft dan zou je kunnen stellen dat de tijdstraf van vijf seconden die Pérez voor het incident gekregen heeft niet eens zwaar genoeg is. Pérez is hier roekeloos, net zoals na de start bij Tsunoda. Hij duikt in een gat dat er in bocht 13 alleen met heel veel overspeed is, en maakt daarmee twee keer min of meer dezelfde fout. Het grote verschil is dat het incident met Albon niet na de start plaatsvond en de Red Bull-rijder bij Albon van nog veel verder weg kwam dan bij incident nummer één.

Bij deze aanvaring lijkt het dan ook niet redelijk om van Albon te verwachten om ruimte te laten, want Pérez lag nauwelijks langszij. Dit leek meer op een alles-of-niets-actie waarmee hij een race probeerde te redden die al als totaal inspiratieloos en mager bestempeld kon worden. Roekeloos én geen recht op de bocht? In tegenstelling tot de touché met Tsunoda tweemaal een wijzende vinger naar Pérez, dus. Die tijdstraf van vijf seconden die hij er uiteindelijk voor kreeg, was volledig terecht en had de wedstrijdleiding hier een zwaardere straf voor uitgedeeld dan was dat ook te verdedigen. Al met al een weekend om snel te vergeten voor deze straatvechter, want dit was twee keer niet fraai van de teamgenoot van Max Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws