Wie zat er fout? Hamilton krijgt terecht strafpunten op zijn licentie na incident met Piastri Formule 1
Formule 1

Wie zat er fout? Hamilton krijgt terecht strafpunten op zijn licentie na incident met Piastri

Wie zat er fout? Hamilton krijgt terecht strafpunten op zijn licentie na incident met Piastri

Formule 1-coureurs delen het circuit, maar daar lijkt het lang niet altijd op. Regelmatig komen rijders elkaar tegen en vaak zijn beide betrokkenen van mening dat zij de onschuldige partij zijn. F1Maximaal.nl belicht aan de hand van de reglementen én gezond verstand na elke race het grootste incident en bepaalt welke coureur voorrang had moeten verlenen.

Wie in de International Sporting Code zoekt naar een specifieke verklaring van wat wel en niet toegestaan is op het circuit komt van een koude kermis thuis. Of een coureur bestraft wordt voor een incident of niet ligt maar helemaal aan wat de aanwezige stewards ervan maken. Wel heeft de FIA in maart 2022 een 'FIA Formula 1 Driving Standards Guidelines'-document uitgebracht. Op basis van dit document kijken we nu en in de toekomst naar de redelijkheid van een inhaalactie.

Monza zag voldoende inhaalacties en vaak genoeg kwamen coureurs elkaar in bocht 1 tegen. Des te verwonderlijker is het dat het daar op een paar mini-touchés na (zoals tussen teamgenoten Lando Norris en Oscar Piastri) niet in brokken geëindigd is. Wel was het de Australiër die in Italië betrokken was bij het grootste incident van de Grand Prix. Dit incident vond niet plaats in de eerste chicane, maar erna. Piastri stond onder druk van concurrent Lewis Hamilton, die op de mediumbanden meer snelheid had en van die snelheid gebruikmaakte om in de slotfase van de race richting de McLarens te snellen. In ronde 41 haalde hij Piastri bij en had hij een betere exit uit de eerste chicane.

Dat stond hem toe om in de aanloop naar bocht 4 langszij te komen. De inhaalactie kwam daardoor eigenlijk nog voordat de coureurs de bocht bereikten tot stand. Hamilton was, niet geheel onlogisch, op zoek naar de beste lijn, gezien er wederom een recht stuk aan zat te komen. In die zoektocht schuift hij wat naar de buitenkant, waar Piastri zit. Aan boord bij de McLaren zien we hoe Piastri langzaamaan richting de rand van het circuit trekt en rakelings langs het gras schiet voordat de heren de kerbstone bereiken. Meer dan dat kon het supertalent simpelweg niet meegeven. Een overenthousiaste Hamilton blijft drukken totdat hij met zijn rechterachterband de linkervoorband en de voorvleugel van Piastri raakt.

De stewards zijn naar het incident gaan kijken en kwamen al snel tot de conclusie: hier moest de Engelsman voor bestraft worden. Reglementair is het zaak om veilig en gecontroleerd een inhaalactie te plaatsen en de actie van de Mercedes-routinier voldoet in de ogen van de meeste doorgewinterde Formule 1-fans aan geen van deze voorwaarden. Vanwege het feit dat hij eigenlijk al voorbij de McLaren was, was het nog onlogischer om zijn bolide dusdanig strak op te lijnen, al helemaal omdat hij wist dat de McLaren er nog zat. Dat Hamilton uiteindelijk met een straf van vijf seconden wegkwam, kan gezien worden als niet minder dan terecht. Piastri kostte de aanvaring immers een puntenfinish. Ook levert de aanvaring te Monza de zevenvoudig wereldkampioen twee strafpunten op zijn superlicentie op.

Hoe Sargeant punten aan zijn neus voorbij zag gaan

Ook zoomen we nog even in op een ander incident van de wedstrijd. Het zal velen ontgaan zijn, want de regie liet van de strijd tussen Logan Sargeant en Valtteri Bottas maar nauwelijks wat zien. Toch was het gevecht de moeite waard. Sargeant had, net zoals teamgenoot Alexander Albon, een Williams tot zijn beschikking met een waanzinnige hoeveelheid topsnelheid. Datzelfde kon over de Alfa Romeo van tegenstander Valtteri Bottas niet gezegd worden. Hoewel de Fin op het zachtere rubber stond, was hij niet in staat om de Amerikaan van zich af te schudden. In dezelfde bocht als Hamilton en Piastri kwam het tot een aanvaring tussen de twee heren.

In deze strijd was het Sargeant die buitenom bocht 3 doorging en dus in de binnenbocht belandde voor de eerstvolgende bochtencombinatie. Ook Sargeant schuift iets verder naar rechts, maar laat de Alfa voldoende ruimte. Eenmaal aangekomen bij de apex blijkt dat Sargeant veel te veel snelheid meegenomen heeft. Bottas, vastberaden om op het asfalt te blijven, stuurde wel gewoon in. Het resultaat? De Williams knalt tegen de sidepod van de Alfa Romeo aan. Na de bochten is het Bottas die meer snelheid heeft en wegtrekt bij de Williams. Sargeant vraagt zijn team of er schade is en krijgt terug dat zijn voorvleugel kapot is. Het is in zijn downforce-niveau duidelijk te zien, want vanaf het moment dat hij met Bottas in aanvaring gekomen is, zie je dat hij grip verliest en kan hij geenszins Bottas nog bijhouden.

Het eindvonnis van deze aanvaring is eigenlijk net zo helder als dat van Hamilton-Piastri. Wederom was het de coureur die aan de binnenbocht zat die schuldig was en toch wel de volledige blaam op zich moest nemen. Rookie Sargeant kreeg naar aanleiding van het incident eveneens een tijdstraf en twee strafpunten op zijn superlicentie. Nog vervelender voor de jongeling was misschien nog wel dat hij die P10 uit zijn handen zag slippen. De Williams is in zijn handen in nog geen enkel weekend punten waard geweest en Monza was met haar lage downforce misschien wel hét moment voor Sargeant om de ban te breken en zijn eerste punt van het jaar binnen te halen. Het mocht niet zo zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws