max verstappen vrijdag saoedi arabie 1 christian horner red bull racing rb21 Formule 1
Formule 1

Wheatley reageert op incident tussen Verstappen en Piastri: 'Had het anders aangepakt'

max verstappen vrijdag saoedi arabie 1 christian horner red bull racing rb21

Het incident tussen Verstappen en Piastri is toch wel hét moment uit de Grand Prix van Saoedi-Arabië dat blijft hangen. De betrokken personen hebben zich daar uiteraard al over uitgesproken, net als het management van hun teams en verschillende analisten. Ook Jonathan Wheatley, een oud-kopstuk van Red Bull Racing, werd gevraagd naar zijn mening over de actie en de straf.

Wheatley vertrok pas begin dit jaar bij Red Bull, waar hij de functie van sportief directeur vervulde. Anno 2025 is hij teambaas van Sauber. Bij zijn eigen team heeft hij genoeg werk, maar bij The Race wilden ze toch even zijn mening horen over wat zich in de eerste bocht in Jeddah afspeelde tussen Verstappen en Piastri. 'Ik kan je perfect zeggen wat ik denk! Ik had iets anders gedaan, of geadviseerd om het anders te doen.'

Wheatley wil zelf geen commentaar krijgen

Wheatley lijkt te suggereren dat Red Bull initiatief had kunnen nemen om Verstappen zijn positie te laten teruggeven. Dan had Verstappen in het vervolg van de race nog de kans gehad om opnieuw voorbij Piastri te gaan, terwijl de Nederlander nu met een tijdstraf van vijf seconden werd opgezadeld. Wheatley wil niet te ver gaan met zijn uitspraken. 'Ik wil niet dat andere teams commentaar geven op wat wij bij Sauber doen. Ik wil dus ook geen commentaar geven op wat anderen doen, maar in ons team zouden we het anders gedaan hebben. We zouden zeker hebben overlegd of we het anders moesten doen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wheatley reageert op incident tussen Verstappen en Piastri: 'Had het anders aangepakt'
Wheatley is niet langer actief bij Red Bull Racing. 

De 57-jarige Brit maakt de vergelijking met de Grand Prix van de Verenigde Staten van vorig jaar, toen Lando Norris bestraft werd voor een inhaalpoging bij Max Verstappen. Dat hadden ze bij Red Bull in het achterhoofd kunnen houden. 'Het was een beetje zoals in bocht 12 in Texas vorig jaar, maar dan met omgekeerde rollen. Ik denk dat je daaruit wel enkele lessen uit kon trekken.'

Geen enkele situatie identiek

Desondanks erkent Wheatley wel dat het geen exact dezelfde situaties zijn, wat ook logisch is. 'Ik denk niet dat ik ooit twee identieke incidenten gezien heb. Inhalen is zo'n dynamische situatie. Je moet rekening houden met de sets banden. Je moet ermee rekening houden of de ene coureur DRS heeft of de andere. Op een gegeven moment moet je bepalen waar je remt. Er zijn situaties geweest waarbij ik gesprekken voerde met coureurs en hen vertelde dat ze het leven van de stewards wat makkelijker konden maken door een andere coureur twee extra centimeter ruimte te geven.'

Het zijn immers vaak moeilijke beslissingen die genomen moeten worden. 'De stewards moeten beslissen of je genoeg ruimte laat voor een andere auto. Ik hou van dat element van de sport. Ik denk dat de FIA en de coureurs hard gewerkt hebben om tot de huidige regels te komen.' Het was in Jeddah ook gewoon mogelijk om naast de baan te gaan. Dat is ook geen onbelangrijke factor. 'Als er grind naast de baan ligt, is het een lichtjes andere aanpak. Dat is gewoon menselijk. Als je naast de baan kunt gaan en er later wel een oplossing gevonden kan worden, zien we ook dat dit gebeurt. Ik heb nooit gedacht dat er grind moest liggen wanneer ik naar die bocht keek. Bij bocht 12 in Austin vond ik wel dat daar een oplossing nodig was.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws