Christian Horner koos er afgelopen jaar in Mexico voor om met een A4'tje met telemetriegegevens naar de aanwezige pers te gaan, om Max Verstappen te verdedigen in een incident met Lando Norris. Die aanpak is de 51-jarige blijkbaar goed gevallen, want in Jeddah kwam hij na de race ook met uitgeprint bewijsmateriaal op de proppen om te laten zien dat zijn coureur bestolen is in het Arabische land.
Verstappen kwam bij de start van de Grand Prix niet goed van zijn plek, en had tot twee keer toe last van wielspin. Dit bood Oscar Piastri om in het gat aan de binnenkant te duiken. Vrije lucht is echter cruciaal in 2025, en Verstappen wilde de leiding dan ook niet zomaar uit handen geven. Het gevolg was dat beide kemphanen zij aan zij de eerste bocht ingingen.
Horner neemt bewijsmateriaal mee
Piastri gebruikte vervolgens iedere meter asfalt én kerbstone richting de tweede bocht, en Verstappen sneed die bocht dan ook af. De Nederlander was duidelijk van mening dat Piastri hem geen ruimte gegund had, maar de wedstrijdleiding oordeelde dat Verstappen een oneerlijk voordeel behaald had. De Red Bull Racing-coureur kreeg zo een discutabele tijdstraf. Horner noemt dat het bepalende moment van de race. 'Dat moment heeft ons de race gekost', vertelt de teambaas in gesprek met de aanwezige media.
'Ik vind de straf erg streng', maakte Horner duidelijk. Hij benadrukt ook dat het niet de keuze van Verstappen was om de leiding niet uit handen te geven. 'We hebben er zelf voor gekozen om die plek niet op te geven, omdat wij vonden dat Max niets verkeerd had gedaan.' Als Verstappen de race gewonnen had, dan zou de regerend wereldkampioen de leiding in het kampioenschap overgenomen hebben, maar nu staat hij slechts op de derde plek.
Horner was dusdanig van het gelijk van Verstappen overtuigd dat hij bewijsmateriaal meenam. 'Je kunt het hier zien bij de apex van de bocht', zegt Horner, die naar een van zijn meegenomen A4'tjes wijst. 'Max zit er hier duidelijk voor. De rules of engagement zijn in het verleden besproken en ik vind dit een erg zware straf.' Horner benadrukt dat de spiegel van Verstappen bij de vooras van Piastri zat, en dat de Nederlander daarom ruimte verdiend had in de eerste bochten. Piastri liet die ruimte niet aan Verstappen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Bewust keuze van Red Bull
Red Bull legde haar lot in handen van de wedstrijdleiding door Verstappen niet te vertellen dat hij de plek moest opgeven. 'Als je de plek opgeeft, kom je in de vuile lucht terecht, en dan loop je ook meteen risico met George Russell achter je. Het beste wat we konden doen was na de straf er gewoon vol voor gaan.' Verstappen was in de eerste stint de snelste coureur, en liep zelfs uit op Piastri, maar was na zijn pitstop kansloos om de virtuele leiding te behouden.
Horner baalt daarvan. 'Het is enorm zonde, want je kon zien dat onze snelheid erg goed was, ook vergeleken met McLaren.' Horner wijst daarbij op zijn tweede A4'tje, waarbij de tijdverschillen tussen de coureurs tijdens de race te zien zijn. 'We hadden de McLarens onder controle in de eerste stint. Daarna kregen we een straf van vijf seconden, en uiteindelijk finisht Max 2,8 seconden achter Piastri. Zonder de straf hadden we dus gewonnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Protest of niet?
Horner snapt helemaal niks van de straf voor zijn coureur. 'Ik kan echt niet begrijpen hoe ze tot dit besluit zijn gekomen. Ze gingen beiden met dezelfde snelheid de bocht in. Oscar remde diep in en Max kon op dat moment al nergens meer heen. Misschien moeten de regels weer opnieuw worden bekeken', oppert Horner. 'Ik weet ook niet wat er is gebeurd met het principe van let them race in de eerste bocht, dat lijkt volledig te zijn verdwenen.'
Helmut Marko gaf eerder al aan dat Red Bull geen protest zal aantekenen, omdat dit zinloos zou zijn, maar Horner twijfelt daar nog over. Hij gaat in ieder geval het gesprek met de wedstrijdleiding aan. 'We hebben na afloop met de stewards gesproken. Ze vonden het overduidelijk, een slam dunk', deelt Horner. 'We gaan hen wel vragen om nieuwe onboardbeelden te bekijken, die op dat moment nog niet beschikbaar waren.'
Horner wordt dan ook gevraagd of Red Bull mogelijk toch een protest aantekent. 'We gaan het nog overleggen, en deze beelden aan hen voorleggen, maar het is wel zeer onwaarschijnlijk.' Zo'n right of review levert zelden tot nooit iets op, en de zaak wordt alleen heropend bij nieuw significant bewijsmateriaal. Daarnaast is het het lastig om nog vijf seconden van de racetijd van Verstappen af te halen, aangezien de race wellicht anders was gelopen als Verstappen geen straf had ingelost.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties