Lewis Hamilton won voor het eerst sinds de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2021 weer een race. De zondag op het circuit van Silverstone leverde een waar spektakelstuk waarin McLaren verslagen werd door verkeerde strategische beslissingen, Mercedes en Red Bull Racing. Max Verstappen had in de slotfase de snelheid te pakken, maar voor hem was de race een ronde te kort. Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, verklaart waarom Verstappen er pas laat weer bijkwam.
'De Grand Prix van Groot-Brittannië was absoluut een spektakel', begint Auto, Motor und Sport haar Rennanalyse. 'Lewis Hamilton won voor het eerste sinds de race in Jeddah in 2021 en vierde zijn 104e overwinning in zijn Formule 1-carrière'. De recordkampioen startte de race op P2, maar liet al vroeg zijn pace zien. Om aan kop te komen, moest hij echter nog wel zijn teamgenoot George Russell voorbij. 'Toen de eerste bui over het circuit viel, sloeg Hamiltons uur: de 39-jarige pakte Russell in ronde achttien. Maar kort daarna moest hij de McLarens laten gaan', schrijft het Duitse medium.
'Ook toen de regen kort daarna heviger werd en alle coureurs naar de intermediates wisselden, bleef het gat tussen hem en de McLaren-coureurs constant op twee à drie seconden.' Lando Norris voelde zich prima in zijn MCL38, die met iets meer downforce duidelijk floreerde in de natte omstandigheden. 'Maar Mercedes koos het perfecte moment om Hamilton binnen te halen op het opdrogende circuit. Hij koos voor de softs en slaagde er dankzij een undercut in om Norris in te halen. Teambaas Toto Wolff prees de beslissingen van de strategen', aldus Auto, Motor und Sport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waché verklaart Verstappens pace
Verstappen had in de openingsstint moeite om de pace van de McLarens en de Mercedessen bij te blijven benen. De mediums sleten snel en hij zat gevangen in het venster van de weersvoorspellingen. 'Door een slimme manoeuvre pakte hij Norris bij de start, maar hij werd in ronde vijftien weer ingehaald. Twee ronden later moest hij ook nog de tweede McLaren voorbij laten gaan', schrijft het Duitse medium. Technisch directeur Pierre Waché verklaart het: 'We hadden in de eerste stint te weinig downforce op de vooras. Daardoor had Max last van graining en kon hij het tempo aan kop niet bijhouden. Bij de eerste stop hebben we dat gecorrigeerd, toen hadden we weer genoeg downforce.'
Vanaf dat moment ging het ook aanzienlijk beter. Dankzij de undercut, een enorm goede out lap, en de dubbele stop bij Mercedes kon hij Russell achter zich houden. 'Tegen het einde van de race leek het zelfs alsof Verstappen nog kun winnen. De wereldkampioen kreeg in ronde 38 harde banden onder de auto. Nadat de Red Bull-coureur de banden op temperatuur had gebracht, maakte hij jacht op Norris en Hamilton. Hij haalde Norris in ronde 47 in. Voor zijn WK-rivaal uit 2021 was het echter niet genoeg. Teambaas Christian Horner gaf aan dat hij nog een of twee ronden nodig had gehad om Hamilton in te halen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren blundert strategisch
McLaren ging na de trainingen op vrijdag als favoriet de race in, zelfs toen Mercedes de eerste startrij bezette op zaterdag. Op zondag leek het er heel even op dat McLaren de race kon winnen, maar strategische missers gooiden roet in het eten. 'In de plaats van beide coureurs tegelijkertijd naar de pitstraat te halen voor intermediates, liet McLaren alleen Norris in ronde 27 binnenkomen. Piastri moest nog een ronde op de natte baan met slicks doorstaan. De dubbele stop zou de Australiër vijf seconden hebben gekost. Daar maakten de strategen hun eerste fout', oordeelt Auto, Motor und Sport.
'De tweede fout betrof Norris en die was beslissend voor de race. Hoewel Hamilton aan het einde van de tweede stint op de opdrogende baan enkele seconden goedmaakte, kon hij Norris niet inhalen. Mercedes waagde daarom de undercut in ronde 38, die McLaren niet verdedigde. Hamilton haalde hem daarna in. Ook omdat de stop bij Norris 4,5 seconden duurde - duidelijk te lang', gaat het Duitse medium verder. 'Maar de schade stapelde zich op. McLaren had Norris op soft-banden gezet, net als Hamilton. Maar McLaren had nog een verse mediumband beschikbaar. Oscar Piastri had de mediumband twee ronden eerder gekregen en zijn out laps waren vergeleken met Hamilton en Verstappen veel sneller.'
Ferrari was nergens
Ferrari deed dit weekend wederom niet mee voor de zege. De Scuderia had al vanaf het begin van het weekend problemen. 'Sainz beperkte de schade met een vijfde plaats, Leclerc finishte wederom buiten de punten. De Monegask werd in de twaalfde ronde al op de intermediates gezet, en dat was kansloos. De baan was te droog. Ferrari bevindt zich sinds enkele races in een moeilijke situatie. Sinds het tweede grote update-pakket is het gestuiter teruggekeerd. Voor Silverstone grepen de ingenieurs weer terug naar de updates van Imola. De effectiviteit was beperkt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties