Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, levert een derde theorie waar Max Verstappen de poleposition verloor en lijkt het niet eens te zijn met teamadviseur Helmut Marko. De Oostenrijker was namelijk overtuigd dat Verstappen tijd verloor in bocht vier, maar dat zag Waché anders. Verstappen mag de Grand Prix van Spanje aanvangen vanaf P2.
Voor de kijker thuis en de fans op de tribune was de derde sessie van de kwalificatie echt een nagelbijter. Verstappen schoot naar de snelste tijd, Ferrari deed opeens niet meer mee voor de poleposition, Oscar Piastri ging even naast de baan, en toen kwam Norris met een dijk van een ronde. De Brit was uiteindelijk slechts twee honderdsten sneller dan de drievoudig wereldkampioen, maar het leverde hem wel de poleposition op. Marko dacht dat Verstappen vooral tijd verloor in de vierde bocht, en dat daar die twee honderdsten zouden liggen.
Verstappen zei zelf dat hij een aantal bochten vanaf Q1 al volgas moest nemen, en er daarom niet meer rondetijd uit kon halen. 'We waren in dat eerste deel wat te agressief', denkt Waché, geciteerd door Auto, Motor und Sport, die nog een theorie levert. 'Dat kostte ons tijd in die laatste bochten', aldus de technisch directeur. 'Verstappen gaf aan dat hij die snelle bochten niet nog sneller kon nemen. Misschien waren ze voor Lando aanvankelijk niet helemaal volgas en kon hij zich onder koelere temperaturen nog iets verbeteren', vult de auteur van het stuk, Michael Schmidt, aan.
'Barcelona bevestigde het beeld van de laatste races'
Als er werd gekeken naar de sectorvergelijking tussen Red Bull en McLaren waren ze de snelste tijden aan het pingpongen. 'Na het rechte stuk lag Verstappen met veertien duizendsten voor op zijn rivaal', gaat Schmidt verder. 'De tweede sector, die de beruchte bocht 4 bevat, ging duidelijk naar Norris met 28,402 tegen 28,541 seconden. Zo was de wereldkampioen gedwongen om de achterstand in het laatste deel van het circuit weer goed te maken. Eigenlijk had Red Bull helemaal niet op de poleposition gerekend. Nadat de grotere achtervleugel in VT3 op de auto gemonteerd werd, klopte de balans van de auto niet meer.'
In Q1 liet Verstappen met de derde snelste tijd zien dat er rekening met hem moest worden gehouden. En toen was ineens alles anders. Wolken schoven voor de zon en verlaagden de baantemperatuur van 36 naar 34 graden. 'Wat onbeduidend klinkt, is bij de gevoelige Formule 1-wagens een wereld van verschil. De afkoeling hielp Red Bull, hoewel het normaal andersom is', gaat Schmidt verder. 'Barcelona bevestigde het beeld van de laatste races.'
Update in Silverstone moet Red Bull helpen
Dat de tegenstanders van Red Bull een inhaalslag hebben weten te doen, is duidelijk. McLaren is al een tijdje het team waarmee Red Bull vecht, ook in Imola en in Canada. 'De concurrentie is dichterbij gekomen, misschien zelfs al voorbij, als je meerekent dat Verstappen goed is voor één of twee tienden. Nu hoort ook Mercedes bij de club van kanshebbers op de overwinning', wijst Schmidt aan. 'De titelverdediger wacht met smart op de grootste upgrade van het seizoen, die in Silverstone wordt gelanceerd en Red Bull weer een voorsprong moet geven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties