Waarom Red Bull, Mercedes, Alpine en Ferrari massaal inzetten op motorvermogen Formule 1
Formule 1

Waarom Red Bull, Mercedes, Alpine en Ferrari massaal inzetten op motorvermogen

Waarom Red Bull, Mercedes, Alpine en Ferrari massaal inzetten op motorvermogen

Alpine gaat volgens Auto, Motor und Sport een grote stap in vermogen zetten in 2022. Bij de Franse renstal ligt de ontwikkeling van de motor al jaren stil, maar voor aankomend jaar gaat het gat naar de topmotoren gedicht worden. Eerder kwam Ferrari ook al met zo'n bericht, terwijl Red Bull en Mercedes zich opmaken om het jagende middenveld achter zich te houden. Elke motorfabrikant lijkt vol in te zetten op motorvermogen, en dat is met het oog op de 2022-reglementen logisch. F1Maximaal legt uit waarom.

Bij het eerdergenoemde Duitse medium wordt gesproken van een gat in 2021 van 35 pk naar de top van het veld bij Alpine, technisch gezien rijdend met een Renault-motor. Dit gat heeft Renault opgelopen door twee jaar de ontwikkeling van de krachtbron stil te leggen. Voor 2022 moeten de motoren aangepast worden aan de nieuwe brandstof die gebruikt gaat worden. Deze brandstof bestaat voor 10 procent uit synthetische brandstof, in een poging de duurzaamheidsagenda van de top van de sport door te drukken. Daarom moest de verbrandingsmotor omgebouwd worden, maar Renault is, net zoals haar concurrenten, verder gegaan dan dat.

'Niet alleen vanwege die E10-brandstof hebben ze een totaal nieuwe krachtbron gebouwd', wordt gesteld door redacteur Michael Schmidt, die doorgaans zeer goed ingelicht is. De Renault-motor heeft al gedraaid om de testbanken. Alpine is zeer hoopvol over de initiële cijfers. Tegenover Schmidt gaven ze het volgende aan: 'Als we deze motor kunnen stabiliseren, gaan we een grote stap zetten.' Technisch directeur Marcin Budkowski denkt daarnaast dat Alpine een goede kanshebber is voor volgend jaar. Ze hebben zich immers weten te handhaven op de vijfde plek, ondanks dat ze in essentie met een drie jaar oude motor reden.

Het bemoedigende bericht voor Alpine-fans komt enkele dagen na nieuws rondom het Ferrari-kamp. Diverse websites meldden over de Italiaanse renstal dat ze veel van de geschatte verloren 80 pk, die de teams verliezen wegens het gebruik van de vernieuwde brandstof, al terug hebben gewonnen. Dit is deels te danken aan een sterk mengsel van brandstofleverancier Shell, maar ook deels aan het feit dat ze gesleuteld hebben aan de motor zelf. In de updates die Ferrari doorvoerde aan het einde van het 2021-seizoen was duidelijk te zien dat de wijzigingen de gewenste vermogenstoename met zich meebrachten. Ferrari en Alpine zijn keihard aan de slag gegaan met de motor.

Mercedes en Red Bull delen de lakens uit

Alpine en Ferrari zetten dus in op motorvermogen, terwijl Mercedes en Red Bull dit eerder al deden. Om de titelstrijd van Max Verstappen te accommoderen móést Honda in 2021 met een ijzersterke krachtbron komen, en daarom kwamen de verbeteringen bij Red Bull afgelopen jaar al. Daarmee is de verschuiving van investeringen in het motorblok een trend die in de winter van 2021 al te zien was, maar destijds alleen bij Red Bull gesignaleerd werd omdat de noodzaak er daar was voor die titelstrijd van dat jaar. Nu is de noodzaak er voor de andere teams uiteraard altijd, maar om verschillende redenen is het er bij Alpine en Ferrari de laatste jaren niet echt van gekomen.

Voor Red Bull en Honda moet er nog een schepje bovenop gedaan worden, terwijl brandstofleverancier ExxonMobil met ervaring in het gebruik van synthetische brandstoffen haar concurrenten probeert af te troeven. Er zit dus wel een en ander in de pijpleiding, maar hoe meer vermogen je uit het motorblok perst, hoe lastiger het is om die extra pk's te vinden. Zodoende valt te verwachten dat ook Honda en Mercedes een stap gaan zetten, maar een kleinere. Mercedes heeft de motor al helemaal op orde en gebruikte de motor voor de fire-up die we een week voor de jaarwisseling al zagen. De grid is massaal op zoek naar zo veel mogelijk vermogen en de reden hiervoor zit hem in de reglementen die gelden vanaf 2022.

Homologatie F1-motoren en beperkte aerodynamische speelruimte

Allereerst wordt de ontwikkeling van de motoren stilgelegd vanaf 2022. In 2021 was hier al sprake van, maar vanwege de introductie van een groter percentage van synthetische brandstoffen moet er het een en ander aangepast worden. Uit financiële overwegingen worden de motorreglementen pas na 2025 weer ontdooid. Dit betekent dus dat de motorfabrikant die 2022 ingaat met een achterstand, deze niet alleen in 2022 heeft, maar ook in die vier daaropvolgende jaren. Het maakt een eventuele achterstand vier keer zo pijnlijk en dat biedt dan ook een mooi motief voor de teams om zich volledig op de motorprojecten te storten.

Maar dit is niet het enige wat de teams langzaamaan richting een ontwikkeling van de motor leidt. De andere reden is eerder al toegelicht door de technisch directeur van McLaren, James Key. De Brit stelde namelijk dat geëikel met flexibele vleugels en andere discutabele onderdelen verleden tijd zijn. Het ontwerp van de 2022-bolides is een stuk simpeler en de nieuwe technische richtlijnen zijn strakker en bieden (in theorie) minder ruimte voor interpretatie. Althans, dat is wat de FIA gepoogd heeft met haar introductie van de nieuwe generatie F1-bolides. Is dit gelukt dan betekent dat voor de teams dat ze op aerodynamisch gebied dichter bij elkaar komen te liggen dan momenteel het geval is.

Een Formule 1-pakket bestaat uit een coureur, een auto en een motor. Je zou het kunnen zien als een formule met drie variabelen. Is het de FIA gelukt om haar aerodynamische reglementen zo dicht te timmeren als ze graag willen, dan zal dat het verschil in kwaliteit van de chassis kleiner zijn. Als de teams daar het verschil niet kunnen maken, betekent het dat de coureur dat moet doen, óf de motor. Met andere woorden: voor 2022 is het cruciaal voor de renstallen om twee ijzersterke coureurs te hebben, én een ijzersterke motor. Ontbreekt een van deze variabelen dan loopt het team jaren achter de feiten aan. Om dat te voorkomen moet er nu al geïnvesteerd worden in de motoren, en dat is dus precies wat de teams aan het doen zijn. Welke fabrikant dit het beste lukt, zien we in Bahrein pas.

Bookmakers: Hamilton favoriet voor WK-titel Formule 1 in 2022.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws