Red Bull Racing en Mercedes staan niet te trappelen om Andretti Autosport te verwelkomen in de Formule 1. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde, zou je zeggen als neutrale F1-fan. De teams staan hier niet helemaal hetzelfde in, en dat heeft vooral te maken met de financiële implicaties van een extra renstal. Christian Horner en Toto Wolff, teambazen van respectievelijk Red Bull en Mercedes, legden bij Autosport uit waarom.
Het primaire probleem voor de teams is dat het ze op termijn wellicht geld kan kosten. De kern van dit probleem zit hem in het feit dat een deel van het prijzengeld voor de Formule 1-teams vast is, en dus per deelnemer standaard uitgekeerd wordt. Voor deelname aan de sport krijgt elk team een vast bedrag, en dat bedrag wordt nu door tien gedeeld. Deel je dit door elf, dan houdt elk team per definitie minder over dan voorheen. Dat betekent dat het prijzengeld voor de renstallen gemiddeld uitgedund zal worden wanneer er een nieuw team toetreedt tot de sport.
Op de korte termijn is dit niet zo'n probleem. Nieuwkomers moeten over een drempel van 200 miljoen dollar (192 miljoen euro, red.) heen. Dit 'inschrijfgeld' wordt evenredig verdeeld en uitgekeerd aan de bestaande teams, om er zo zeker van te zijn dat geïnteresseerden zich ook werkelijk committeren aan een lange termijn in de sport. Maar hierin ontstaat ook weer een probleem. Op de lange termijn gaan de teams er namelijk op achteruit wanneer een team blijft hangen.
Het rekensommetje is niet heel lastig. De teams krijgen allen 20 miljoen dollar toebedeeld wanneer ze Andretti Autosport toe zouden laten treden in de sport. Dat is een flinke smak geld, maar wel een smak geld die de teams slechts eenmalig krijgen. Vanaf dan draait het nieuwe team mee, en slokt het elk jaar een bepaald bedrag aan prijzengeld op. Laten we zeggen dat de teams er gemiddeld jaarlijks zo'n 5 miljoen dollar op achteruit gaan wanneer ze een nieuwkomer toestaan, dan spelen ze met die gift van 20 miljoen dollar na vier jaar quitte, om vervolgens elk jaar vijf miljoen dollar 'mis te lopen'.
Red Bull en Mercedes zien nadeel
Precies dit is dan ook waarom Andretti beslist niet van alle huidige deelnemers op steun kan rekenen. Twee topteams, Red Bull en Mercedes, hebben zich er inmiddels al enkele keren over uitgelaten. De teams zijn niet zozeer voor de volle honderd procent tegen een intrede, maar zien niet in hoe het financieel gezien een voordelig plaatje vormt voor de huidige deelnemers. Weet de Amerikaanse nieuwkomer meer enthousiasme te genereren voor de sport, wat tot meer inkomsten leidt die doorsijpelen richting de teams dan valt er voor het nieuwe team een zaak te maken. Dit is echter een lastige casus die moet berusten op concreet bewijsmateriaal dat die toename in inkomsten teweeg kan worden gebracht.
'Vandaag de dag hebben we tien teams die deelnemen', meldt Wolff bij het Britse autosportmedium. 'Over deze tien teams wordt het prijzengeld ook verdeeld. De afgelopen jaren hebben we een significante hoeveelheid geld geïnvesteerd in dit project. Alle organisaties die hier zitten (bij de persconferentie, red.) hebben er waarschijnlijk meer dan een miljard (dollar - zo'n 960 miljoen euro, red.) ingepompt.' Daar plukken de teams nu de vruchten van, maar in mindere mate wanneer er een nieuw team toetreedt. De Oostenrijker wil dan ook dat een team bewijst dat het meer geld oplevert dan dat het de huidige teams kost.
Ook Horner heeft aangegeven dat geld een grote rol speelt voor de huidige teams, al benadrukt de Brit wel dat de verantwoordelijkheid bij de commerciële rechtenhouders (Liberty Media, red.) ligt, niet bij de huidige teams. 'Het zou niet eerlijk zijn als de huidige teams indirect de dupe zijn van de intrede van een nieuwe concurrent', vindt de Red Bull-topman. 'Tweehonderd miljoen is een serieuze som, maar als je dit bedrag door tien deelt, blijft er niet veel meer over. Daarnaast is het een eenmalige betaling, niet jaarlijks. Het wordt dus een economisch plaatje.'
Andretti's solide plan werkt contraproductief in discussies met F1-teams
Knopen we de einden van dit verhaal aan elkaar dan wordt er één ding duidelijk: hoe groter de kans dat een nieuwkomer die initiële periode (in onze berekening van vier jaar, het is niet helemaal duidelijk waar dit omslagpunt in werkelijkheid ligt) overleeft, hoe minder graag de F1-teams die nieuwkomer toe zien treden. Andretti Autosport heeft een solide plan, de nodige financiële steun en ook al coureurs die ze vermoedelijk in de auto's kwijt kunnen, Colton Herta, bijvoorbeeld. Er wordt door de Amerikaanse partij zelfs al gesproken over een gloednieuwe fabriek in Indianapolis van waaruit het F1-bolides gaat produceren naast haar IndyCar-faciliteiten.
Met andere woorden: Andretti Autosport lijkt de zaakjes op orde te hebben, wat betekent dat ze bij een intrede in de F1 naar alle waarschijnlijkheid niet na drie of vier jaar de benen weer nemen. Lijkt een nieuwkomer instabiel genoeg om dat wél te doen, dan wordt de huidige teams die 20 miljoen dollar in de schoot geworpen, zonder dat het waarschijnlijk is dat de nieuwkomer op termijn een deel van het prijzengeld incasseert. Dat Andretti zo serieus is over een deelname, en geen beren op de weg ziet, is voor de huidige teams dus eigenlijk alleen nog maar meer reden om zich af te zetten tegen het plan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties