Lang duurde de Grand Prix van Qatar niet voor Lewis Hamilton, maar al tijdens de opwarmronde sprak de Brit zijn angst uit dat hij een sitting duck zou zijn, aangezien hij als enige in de top acht voorzien was van de zachte banden. In de nabeschouwing op de race legt Trackside Engineering Director Andrew Shovlin uit waarom het team dan toch die keuze maakte.
'Van alle coureurs op de grid had Lewis de minste opties beschikbaar met zijn racebanden en dan met name de mediums', zegt Shovlin in de F1 Race Debrief van Mercedes. 'Dat had te maken met de ronden die hij in de vrije training reed op vrijdag, voordat we wisten dat er problemen zouden zijn met de banden.' Pirelli ontdekte schade aan de banden, en dus werden er extra regels geïntroduceerd.
De maximale stintlengte lag op achttien ronden, maar gebruikte banden mocht minder lang ingezet worden. Hamilton had naast een nieuwe set van de harde banden nog een vers setje mediumbanden, en daarnaast twee setjes die respectievelijk slecht tien en dertien ronden ingezet mochten worden. Dat betekende dat het voor de 38-jarige Brit marginaal werd om een driestopper af te kunnen werken zonder de zachte banden.
Zachte banden voordeliger in een toch al korte stint
Mercedes koos er dus voor om de pijn aan het begin van de race te pakken, en te hopen op een startvoordeel. Blij was Hamilton er zelf niet mee, aangezien hij al voor de racestart zijn onvrede uitsprak, maar Mercedes zag zich dus gedwongen tot deze keuze gezien de bandenregels. Eén van de sets mediumbanden kon dus slechts tien ronden meegaan, en in dat geval koos Mercedes liever voor de zachte banden. 'Zeker aangezien George (Russell, red.) de dag ervoor een hele goede start had met de zachte banden. Het ging ook erg goed met de safetycar-herstarts.'
Hamiltons race duurt slechts honderden meters
Met de verwachting dat Hamilton beter zou starten, is het verwonderlijk dat de beide Mercedes-coureurs toch met elkaar in aanraking kwamen. 'We bespraken de keuze van de startbanden met beide coureurs op zondagochtend, en er zou altijd een kans zijn dat Lewis met zijn zachte banden een betere start zou hebben en George voor bocht 1 zou inhalen. Daar waren we ons dus van bewust. Ze wisten dat ze op verschillende strategieën stonden en geen tijd moesten verliezen met het racen tegen elkaar. We legden ze echter geen teamorders op, en wat in de eerste bocht gebeurde was simpelweg een fout', weet Shovlin.
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties