Het zit Alexander Albon en het team van Williams niet bepaald mee aan het begin van het nieuwe Formule 1-seizoen. In Australië maakte de Brits-Thaise coureur al vroeg in het weekend een flinke klapper en moest Logan Sargeant zijn auto opgeven omdat Williams geen extra chassis had. In Japan gleed Albon weer van de baan en moet er bij Williams met man en macht aan de reparatie van dat chassis gewerkt worden.
Albon liep de schade aan zijn chassis op aan de rechtervoorkant nadat zijn bolide contact maakte met die van Daniel Ricciardo. Voor beide coureurs betekende de crash het einde van de wedstrijd, die op dat moment nog geen minuut bezig was. Williams zit vooralsnog tot Miami zonder extra chassis dus voor de Grand Prix van China zal het beschadigde chassis van de man uit Londen hersteld moeten worden, wat volgens het team zeker op tijd gaat lukken.
Eerder tijdens het weekend in Japan crashte ook Albons teamgenoot Sargeant, tevens in de eerste vrije training, zoals bij Albon ook het geval was. Gelukkig voor de Amerikaan en het team bleef zijn chassis intact, maar verder waren er wel flinke reparaties nodig aan de versnellingsbak. Dit zijn flinke kostenposten voor het team uit Grove, dat sowieso al niet over zo veel geld beschikt als de meeste andere teams.
Williams heeft pas in Miami een derde chassis
James Vowles gaf op vrijdag al aan dat er voor China nog geen chassis beschikbaar zou zijn. ‘Het derde chassis hebben we pas in Miami tot onze beschikking’, wordt de teambaas geciteerd door Motorsport.com. ‘Als je alle beschikbare middelen binnen onze organisatie bij elkaar legt, duurt het acht tot tien weken voordat je een volledig nieuw chassis hebt gemaakt en in gebruik kan nemen’, vertelt de Brit. ‘En dat is wanneer je het over een derde chassis hebt. Bij de eerste twee duur het langer omdat je nog aan het proces moet wennen’, geeft hij aan.
De teambaas van Williams benadrukt dat niet de hele organisatie aan dat chassis kan werken, omdat er ook nog aan andere extra onderdelen en updates gewerkt moet worden. ‘We hebben nooit de intentie gehad om hier zonder drie chassis te zijn, de intentie was om er aan het begin van het seizoen al drie te hebben’, geeft Vowles toe. ‘Het is het resultaat van overbelasting binnen ons systeem en de complexiteit van de bolide’, legt hij uit. ‘De complexiteit is enorm. Het chassis bestaat uit duizenden verschillende stukjes die je op hetzelfde moment samen probeert te brengen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties