Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Met nog één race voor de boeg voor de zomerstop reist de Formule 1 af naar België. Op Spa-Francorchamps zullen de teams vooraan nog één keer willen laten zien waar ze van gemaakt zijn.
Het is de vraag met welke omstandigheden de coureurs te maken krijgen. De Grand Prix van België heeft vanwege de iconische baan steevast op de kalender gestaan, maar er zijn steeds meer vraagtekens opgekomen. Een deel daarvan heeft te maken met veiligheid, aangezien het circuit gevaarlijk wordt geacht, al hebben de organisatoren hun best gedaan om dat probleem te tackelen. Vooral in de regen kunnen er problemen zijn en daardoor werd in 2021 niet echt geracet op Spa Francorchamps, maar er werden wel punten uitgedeeld. Hierdoor zal de 'race' van dat jaar gewoon meegenomen worden in deze vormcheck. Oscar Piastri, Logan Sargeant en Nico Hülkenberg worden echter niet meegenomen in het klassement.
Verstappen voelt zich nog altijd thuis in geboorteland
Coureur | Puntentotaal GP België 2021-2023 | DNFs GP België 2021-2023 |
1. Max Verstappen | 71,5 | 0 |
2. Sergio Pérez | 36 | 1 |
3. George Russell | 30 | 0 |
4. Charles Leclerc | 27 | 0 |
5. Lewis Hamilton | 22,5 | 1 |
6. Carlos Sainz | 20,5 | 1 |
7. Fernando Alonso | 20 | 1 |
8. Esteban Ocon | 13 | 0 |
9. Pierre Gasly | 12 | 0 |
9. Lando Norris | 12 | 0 |
11. Daniel Ricciardo | 6 | 0 |
12. Lance Stroll | 2 | 0 |
13. Yuki Tsunoda | 1 | 0 |
13. Alexander Albon* | 1 | 0 |
14. Valtteri Bottas | 0 | 1 |
14. Zhou Guanyu* | 0 | 0 |
14. Kevin Magnussen* | 0 | 0 |
* Coureurs met een sterretje achter de naam hebben aan twee van de meest recente drie edities meegedaan.
Max Verstappen wist de vorige edities van de Grand Prix van België op dominante wijze naar zich toe trekken. In beide gevallen kwam er een gridstraf aan te pas, maar die was het ene jaar wat erger dan het andere jaar. Dat weerhield de Nederlander er niet van om in beide gevallen de snelste tijd te rijden tijdens de kwalificatie. Dat ging in 2022 wat makkelijker dan een jaar later, aangezien de Red Bull-rijder in Q3 aan één run genoeg had om de snelste tijd te pakken. In 2023 kregen de coureurs te maken met wisselende omstandigheden en was Verstappen meermaals niet blij met de gekozen strategie.
Toch liep alles goed af voor Verstappen en pakte hij een dag later ook de poleposition en zege in de sprintrace. De meervoudig racewinnaar werd bij de start wel ingehaald door Oscar Piastri, maar Verstappen pakte de eerste plek dus weer terug. Op zondag begon de Limburger vanaf de zesde plek, maar al snel werd duidelijk dat Verstappen opnieuw de Grand Prix van België zou winnen. Na wat onenigheid met Gianpiero Lambiase over de strategie van hemzelf en Sergio Pérez nam Verstappen in ronde 18 de leiding van de race over. Daarna hoefde hij niet meer om te kijken en pakte hij met een voorsprong van 22 seconden de zege.
Verstappen schrijft hernieuwde definitie van dominantie
De coureur van Red Bull was in 2022 dus het gehele weekend een stuk sneller dan de rest van het veld. Het werd al redelijk snel duidelijk dat de nu drievoudig wereldkampioen ergens achteraan zou starten vanwege een gridstraf. Toch heerste er een gevoel in de paddock dat Verstappen, ongeacht zijn startpositie, de race zou winnen. Met één run in Q3 was de Red Bull-coureur al verzekerd van de snelste tijd, tot verbazing van goede vriend Lando Norris.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Op de zondag werd de angst van de paddock waarheid. Verstappen begon vanaf de veertiende plek en bleef in de openingsronden rustig. Om zich heen sneuvelden coureurs als Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, maar Verstappen wist uit het gedrang te blijven. Na de Safety Car kon de in België geboren coureur de ene na de andere coureur inhalen. De meeste collega's van Verstappen zagen in dat de Red Bull-rijder in de weg rijden geen zin had en lieten hem dan ook zijn gang gaan. In ronde achttien reed Verstappen definitief op kop en die positie stond hij niet meer af. De regerend wereldkampioen scoorde maximale punten, nadat Charles Leclerc faalde in het behalen van de snelste raceronde.
Russell verbaast vriend en vijand met P2, Verstappen 'wint'
Een jaar eerder schreef Verstappen officieel gezien de overwinning ook op zijn naam. De Red Bull-coureur deed dat echter wel op de zaterdag. Op een kletsnat Spa-Francorchamps pakte Verstappen poleposition nadat de sessie in Q3 enige tijd werd uitgesteld door een zware klap van Norris. Sebastian Vettel had al eerder aangegeven dat de sessie niet door kon gaan, maar daar gaf de wedstrijdleiding pas na de crash gehoor aan. Dat er in de regen echter grote verrassingen kunnen ontstaan, werd op die bewuste dag op Spa-Francorchamps ook duidelijk.
George Russell liet eerder dat jaar al zien snel te zijn in de regen en dat liet hij ook zien in België. In de laatste seconden van de kwalificatie had Hamilton, die een jaar eerder nog won op Spa-Francorchamps, de snelste tijd in handen. Deze werd echter verbeterd door de coureur die een jaar later zijn nieuwe teamgenoot zou worden. Bij Williams vloog iedereen elkaar in de armen, maar er was nog één coureur die de tijd van de jonge Brit kon verbeteren. Dat deed Verstappen dan ook en daarmee stelde hij zijn zege veilig. Het bleef zo hard regenen op de zondag dat de coureurs een paar ronden achter de Safety Car reden en de rijders de helft van de punten kregen. Deze regel werd uiteindelijk herschreven om een dergelijke 'farce', zoals Hamilton het noemde, te voorkomen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties