Het noodlijdende Viaplay moet middels een laatste redmiddel proberen te voorkomen dat het faillissement moet aanvragen. Het platform zit financieel in zwaar weer, ondanks dat de cijfers in Nederland door de Formule 1 nog relatief goed zijn. Aan het begin van volgend jaar moet het noodplan van Viaplay uitrollen, anders dreigt een faillissement voor het mediabedrijf.
Het gaat al maanden niet goed bij het streamingplatform. In de afgelopen tijd moesten meerdere mensen hun post verlaten bij Viaplay en werd de productie van exclusieve content stopgezet. Viaplay zal zich de komende tijd dan ook vooral richten op sport. Het mediabedrijf heeft in Nederland de rechten van de Formule 1 en enkele andere sportcompetities in handen. Toch gaf sportmarketeer Chris Woerts aan dat Viaplay, in een poging om wat geld te genereren, de rechten van de Formule 1 te koop aanbood.
Zenders als Ziggo Sport en RTL hapten destijds niet, waardoor de koningsklasse van de autosport ook volgend seizoen gewoon te vinden is bij Viaplay. Er ligt echter wel een noodplan klaar bij de streamingdienst om ervoor te zorgen dat er voldoende geld binnenkomt om een faillissement te voorkomen. Viaplay denkt nu dan ook aan een zogeheten claimemissie. 'Dit plan moet begin 2024 zijn beslag krijgen. Viaplay ziet geen andere optie, anders dreigt een faillissement', schrijft het NRC.
Bij een claimemissie kunnen aandeelhouders aanvullende aandelen tegen een lagere prijs opkopen. Voor Viaplay is het belangrijk dat bestaande aandeelhouders daadwerkelijk het geld uit willen geven, anders dreigt dus het ergste. 'Als er 0,9 miljard Zweedse kroon (80 miljoen euro) opgehaald wordt bij bestaande aandeelhouders, zijn de grootste twee (waaronder het Franse Canal+ Group) bereid nog eens 2,7 miljard Zweedse kroon in te leggen.'
Viaplay moest meermaals presentatie kwartaalcijfers uitstellen
In de afgelopen maanden heeft Viaplay ook tweemaal de presentatie van de kwartaalcijfers uitgesteld. Het platform maakte de cijfers uiteindelijk op 1 december bekend. Viaplay kondigde verder aan dat het zal vertrekken uit Estland, Letland, Litouwen, Polen, en Groot-Brittannië, en zal zich nu enkel nog richten op Nederland en de Scandinavische landen. In Nederland heeft Viaplay meer dan een miljoen abonnees, maar de ontevredenheid blijft, mede dankzij stijgende prijzen, ook alleen maar groeien.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties