Carlos Sainz heeft op indrukwekkende manier de Grand Prix van Singapore gewonnen. De coureur van Ferrari was zijn achtervolgers heel de race lang te slim af en wist door zijn race-intelligentie zijn concurrenten voor te blijven op de straten van het Marina Bay Street Circuit. Zo kwam de eerste niet-Red Bull-overwinning van het seizoen tot stand. Viaplay-analisten Tom Coronel en Ho-Pin Tung waren dan ook vol lof over de Spanjaard en de manier waarop hij vandaag te werk ging. Ook lieten ze hun licht schijnen op de prestatie van Max Verstappen en die van Mercedes.
'Hij was echt heel het weekend snel, maar hij had ook de slimheid en de intelligentie om het allemaal uit te voeren', begon Tung zijn lofzang over Sainz. De Spanjaard bepaalde vanop de leiderspositie het tempo en kon tijdens de eerste stint, mede dankzij het goede werk van zijn teamgenoot, comfortabel zijn banden managen. In de laatste stint beloofde het daarentegen nog even spannend te worden. Tijdens de virtuele safety car door het uitvallen van Esteban Ocon schakelden de twee Mercedes-coureurs over op de mediumband. De jacht op leider Sainz was geopend.
De coureur van Ferrari bewaarde echter de kalmte en gebruikte Lando Norris achter zich als schild tegen de aanstormende Silver Arrows. Dat vond Coronel gewaagd, maar 'o zo indrukwekkend. 'Ik vond het echt mooi dat Sainz iedere keer spelletjes speelde om Norris binnen DRS-bereik te houden. Daar heb je wel lef voor nodig.' De Spanjaard vertraagde telkens voldoende om ervoor te zorgen dat de coureur van McLaren zijn DRS kon gebruiken zonder het risico te lopen door zijn oud-teamgenoot ingehaald te worden. 'Dat trucje om heel de tijd de rest bij elkaar te houden door langzamer te gaan rijden was briljant. Sainz besloot Norris op sleeptouw te nemen en te gebruiken als soort buffer, maar daar heb je echt stalen zenuwen voor nodig', ging Coronel verder.
Kritiek op Leclerc
'Ferrari koos heel duidelijk voor Sainz vandaag', concludeerde Tung. 'Ze wilden natuurlijk winnen en hij was hun beste kans.' De Chinese Nederlander zag hoe die strategie in het begin nog wel te managen was voor Charles Leclerc, die de opdracht had gekregen om het pak bij elkaar te duwen achter zich en zijn teamgenoot te beschermen. Toch kreeg de Monegask wat kritiek te verduren van de Viaplay-analisten. 'Uiteindelijk zagen we dat Leclerc niet zo goed is in het managen van zijn banden. Hij vreet ze echt helemaal op', merkte Tung op. Zijn opmerkingen houden in ieder geval wel steek. De Monegask kwam op exact hetzelfde moment binnen als zijn teamgenoot en eindigde zowaar twintig seconden achter hem. Door zijn bandenslijtage kon Leclerc in de slotfase ook de aanstormende Lewis Hamilton en George Russell niet afhouden.
Ferrari pakt met Sainz hun eerste overwinning van het seizoen en dat is iets waar de Italiaanse renstal op kan bouwen. 'Ze hebben echt een heel lastig seizoen. Vorig jaar deden ze nog mee voor overwinningen, maar deze campagne hebben ze het echt heel moeilijk. Ze presteren zelfs ver onder de eigen verwachtingen', zei Tung in de studio. Er lijkt alvast wat meer stabiliteit te zijn bij Ferrari. Vandaag, net zoals in Monza twee weekends geleden, maakte de Scuderia geen strategische blunders. Al zag Coronel dat het team vandaag niet echt iets moest doen om de overwinning veilig te stellen. 'Qua strategie hadden ze niet veel andere opties. Door de intelligentie van Sainz konden ze het gewoon over de streep trekken', aldus Coronel.
Was de strategie van Red Bull geslaagd?
Volgens de analisten alvast wel. Zowel Verstappen als Sergio Pérez startten beide op de harde band, de compound die het langste meegaat maar ook het traagste is. Al was die keuze terecht volgens Tung en Coronel. 'Ik denk wel dat ze op die band moesten starten', zei die eerste. 'Daardoor benader je de race op een andere manier dan de rest. Ze konden in het begin ook goed volgen, maar het raceverloop viel gewoon niet in hun voordeel.' Ook Coronel zag dat Red Bull Racing tot twee keer toe pech had. 'Hun strategie werkte nog wel degelijk, maar de safety car en virtuele safety car gooide roet in hun eten.'
Het was zeker niet het weekend van de Oostenrijkse renstal. Voor de eerste keer dit seizoen won een niet-Red Bull een Grand Prix. Verstappen was, voor de verandering, voor het grootste deel van de race niet te bespeuren vooraan. Toch kwam de tweevoudig wereldkampioen op het einde nog opzetten. Daar kon Coronel wel van genieten. 'Als je de laatste tien rondes naar de tijden kijkt van Max, dan zag je dat hij eindelijk losgelaten werd. Het was gewoon nagenoeg hetzelfde als wat ze vooraan deden. Dat is weer die kracht waarvan ik mij afvraag hoe hij dat elke keer doet. Daar ben ik zelf een beetje jaloers op als autocoureur zijnde. Dat je van een hoop shit een heel klein beetje shit maakt', zei Coronel onder de indruk.
'Russell hoeft zich niet te schamen'
Met verse mediumbanden onder zijn W14 ging Russell wanhopig opzoek naar de tweede overwinning in zijn carrière. Helaas mocht het niet zijn voor de Brit van Mercedes, die in de laatste ronde zichzelf misrekende en de derde plaats door zijn vingers zag glippen. Hij kon zichzelf wel voor de kop slaan, maar toch hoeft Russell zich niet te schamen volgens de Viaplay-analisten. 'Ze gingen allebei (Russell en Hamilton, red.) echt all-in', zei Coronel. 'De crash van Russell zag er misschien wat klungelig uit, maar hij ging constant in de aanval. Dat is wat wij willen zien. Hij heeft laten zien dat hij een winnaar is.' Volgens Tung is het eveneens niet zo vreemd dat de Brit een foutje maken, dat hem uiteindelijk wel heel duur kwam te staan. 'Vergeet niet, die laatste achttien ronden waren kwalificatieronden voor Russell.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties