Normaal gesproken liggen er talloze complimenten voor Max Verstappen in het verschiet, maar dit raceweekend gingen alle lovende woorden richting Carlos Sainz. Ernest Knoors en Jan Lammers schoven aan tafel bij de nabeschouwing van NOS en waren vooral onder de indruk van de dappere strategische keuzes die ditmaal gemaakt werden door het team van Ferrari. Ook zij zagen dat het bij Red Bull Racing dit weekend allesbehalve goed ging, maar volgens beide heren heeft dat ook in dit geval vooral te maken met de bandentemperatuur.
Inmiddels lijkt het routine om een Red Bull-bolide achter het bord met nummer één te zien parkeren, maar dit keer werd die plek gereserveerd voor racewinnaar Sainz. De Spanjaard wist in Monza al te verrassen met zijn sterke prestaties, maar in Singapore kon hij zijn poleposition dan daadwerkelijk verzilveren. Knoors en Lammers zagen beide hoe Sainz in Monza uit zijn schulp leek te kruipen, en dit weekend volgden de resultaten ook. 'Het was absoluut en hele goede prestatie van Sainz, die er eigenlijk vanaf dag één al uitstekend bij zat.'
Sinds het begin van het seizoen heeft Ferrari een nieuwe teambaas, en dat is niemand minder dan Frédéric Vasseur. Volgens Lammers begint zijn invloed langzaam maar zeker door te schemeren in de resultaten van zijn team. 'Je ziet de hand van Vasseur inmiddels ook wel, want aan dit resultaat werd de afgelopen maanden natuurlijk al gespijkerd. In strategisch opzicht zie je dus echt wel wat voor rol Vasseur speelt.' Waar de strategie juist als geroepen leek te komen voor Sainz, gooiden de keuzes voor Leclerc echter roet in het eten, zag ook Knoors. 'Je ziet dat Ferrari alles in leek te zetten op de overwinning, maar wie als winnaar zou eindigen maakte niet uit. Charles Leclerc werd ook weggestuurd op zachte banden met de opdracht om vóór George Russell te belanden bij de start, zodat ze vooraan met twee auto's konden controleren.'
Tijdens de Virtual Safety Car leek het er even op dat Ferrari toch een misser had gemaakt op strategisch gebied, maar Sainz wist de situatie onder controle te houden. 'Ferrari kon tijdens de Virtual Safety Car niet anders,' merkte Knoors op, 'want ze lagen aan de leiding en konden die positie niet opgeven. Het was de meest logische keuze voor Ferrari.' Aan de andere kant van de pitstraat kozen ze bij het team van Mercedes voor de optie die ongetwijfeld de nodige risico's met zich meebracht, benadrukt Knoors. 'Mercedes koos ervoor om vol voor risico te gaan en beide auto's naar binnen te halen. Het had heel slecht af kunnen lopen, maar zorgde uiteindelijk wel voor een geweldige finale.'
Red Bull slaat de strategische plank mis in Singapore
Op strategisch vlak zat hij bij Ferrari voor het eerst wel goed, en zelfs als het even spannend leek te worden deden de coureurs exact wat ze hoorden te doen. Bij Red Bull hadden ze daar in Singapore echter een stuk meer moeite mee, wat volgens Lammers grotendeels te maken had met de karakteristieken van het circuit. Lammers merkte terecht op dat de Red Bull-coureurs, en Verstappen in het bijzonder, het heel erg lastig leken te hebben met de bandentemperatuur. 'Singapore is van nature een glad circuit, want het is geen permanent circuit. Red Bull had daar veel nadeel omdat je op die baan meer ronden nodig hebt om je banden op temperatuur te krijgen, en daar liet Red Bull het gewoon op liggen.'
Wat de strategische keuzes betreft sloeg Red Bull uiteindelijk ook volledig de plank mis. De strategie waar ze de race mee begonnen was ronduit agressief, en pakte uiteindelijk niet uit zoals ze bij het team hoopten. 'Ze kozen voor een strategie waarbij ze aan het einde van de race sterk zouden zijn, maar wel op de harde band moesten beginnen,' begint Knoors. 'Ze moesten lang doorrijden met een zware auto, maar daardoor werden de banden ook slechter. Met de medium-banden zouden ze dan aan kunnen vallen, en in dat opzicht konden ze de strategie optimaal benutten.' Knoors heeft dan ook weinig aan te merken op de prestatie van Verstappen. 'Singapore staat bekend als een circuit waar je lastig in kan halen, en hij begon al zonder vertrouwen aan het weekend. Als je buiten de top tien start en naar de vijfde plek kan rijden heb je echt het beste uit die auto gehaald.'
Lammers merkte ook op dat Verstappen inmiddels wat volwassener rond lijkt te rijden nu hij wat meer ervaring heeft. Richting het einde van de race plaatste hij een inhaalactie op Lawson, en de rookie probeerde met hand en tand zijn plek te verdedigen. Volgens Lammers laat juist die verdedigende houding het verschil zien tussen ervaren en niet-ervaren coureurs. 'Lawson was lastig in te halen, en dat verdedigen lijkt in eerste instantie positief, maar je merkte dat Max (Verstappen, red.) iedereen aan zich voorbij liet gaan. Hij blijft naar de rest van de race kijken, want hij weet dat je in dat soort gevechten de aanknopingspunten met de rest van het veld veel sneller kan verliezen.'
Gevechten om podiumplekken stonden in teken van dappere keuzes
Er was één vaste factor die de hele race terug bleef keren, en dat waren de kleine onderlinge verschillen. Er ontstonden regelmatig gevechten omdat de gaten zo klein waren, en volgens Lammers getuigt dat van een hoop lef. 'Het was kenmerkend voor de top vier dat ze veel lef toonden. De strategische keuzes die Mercedes bijvoorbeeld maakten waren heel risicovol, want je moet het vertrouwen hebben dat je de verloren plekken weer goed kan maken.' Ook de keuze van Sainz om Lando Norris binnen een seconde afstand te houden was een bijzondere volgens beide heren. 'Als leider in de race moet je zorgen dat je die buffer, in dit geval Norris, zo dicht mogelijk achter je houdt. Wat Sainz deed was echt heel slim, maar ook zo risicovol, want die Mercedes-auto's komen ook steeds dichterbij. Één foutje en je raakt de leiding al kwijt, zo snel kan dat gaan.'
Ook de tweede plek van Norris verdiend de nodige complimenten van Knoors. 'Die manoeuvre van Norris was ook geweldig, want vergeet niet dat die tweede plek voor hem ook super is. Hij hield die twee Mercedes-coureurs, die ook nog eens op zachtere én nieuwere banden reden, maar mooi achter zich, dus dat deed hij echt super.' Ook George Russell ontvangt, ondanks zijn crash vlak voor de finish, de nodige complimenten van Knoors. 'Hij heeft echt alles geprobeerd om die overwinning naar zich toe te trekken, en hij reed echt op de limiet. Dan wil je die bocht zo ruim mogelijk maken maar Russell schiet dan rechtdoor, maar hij gaf wel alles wat hij in zich had.' Maar de laatste lofzang gaat dan toch echt over Sainz, die volgens Lammers over minder talent beschikt dan teamgenoot Leclerc. 'Groot compliment naar Carlos Sainz. Misschien heeft hij een fractie minder talent dan Leclerc, maar het is echt een hele harde werker.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties