Leclerc vindt moeilijke avond in Singapore eigen schuld: 'Ik had het gisteren maar beter moeten doen' Formule 1
Formule 1

Leclerc vindt moeilijke avond in Singapore eigen schuld: 'Ik had het gisteren maar beter moeten doen'

Leclerc vindt moeilijke avond in Singapore eigen schuld: 'Ik had het gisteren maar beter moeten doen'

Charles Leclerc blijft achter met gemengde gevoelens na de Grand Prix van Singapore. Gezien het raceverloop en de omstandigheden was de Monegask tevreden met P4, maar aan de andere kant had hij toch gehoopt op een podiumplaats. Door het resultaat van de kwalificatie gisteren wist Leclerc wat het plan was, namelijk zijn teamgenoot en polesitter Carlos Sainz beschermen. Hij was dan ook erg blij dat het team in hun opzet geslaagd is.

Leclerc moest op het Marina Bay Street Circuit vooral aan verdedigen denken. De Monegask kreeg de opdracht om zijn teamgenoot te beschermen in diens jacht op de overwinning. 'Ik had verwacht dat het een moeilijk race zou worden. Omdat ik achter Carlos startte, wist ik dat ik diegene zou zijn die tijdens de eerste stint voor een gat tussen hem en de rest moest zorgen. Dat was ook belangrijk voor mijzelf om eerder te kunnen stoppen zonder Carlos te undercutten', legde Leclerc uit aan Viaplay. 'Ik mag niet klagen vandaag. Ik had het gisteren maar beter moeten doen.'

Tijdens de eerste stint had Ferrari de race volledig in handen. Met Leclerc op P2 en Sainz op kop dicteerde de Scuderia het tempo, maar naar goede gewoonte gooide een safety car de volgorde wat door mekaar. 'We hebben onze race perfect gemanaged, maar door de safety car had ik wat pech. Door het verkeer in de pitsstraat verloor ik heel wat plaatsen.' Het overgrote deel van het veld kwam namelijk ook binnen bij de aankondiging en dus moest Leclerc inderdaad net wat langer halt houden na de dubbele pitstop van zijn team. 'Het is wat het is', concludeerde hij achteraf met een lach op het gezicht.

Een late strategiewissel

Leclerc brak er sinds de kwalificatie zijn hoofd over. Hij moest en zou zo snel mogelijk voorbij Russell gaan tijdens de race zodat hij mee met polesitter Sainz de race zou kunnen bepalen. Dat leidde tot een late strategiewissel. 'Ik heb mij deze ochtend heel laat nog bedacht over mijn plan. Ik wist dat het cruciaal zou zijn voor mij, maar ook voor het team, om zo snel mogelijk voorbij George te geraken', zo verklaarde de Monegask zijn keuze om te starten op de zachte band.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws