Volgens velen was de 2024-editie van de Grand Prix van Monaco een 'ontzettend saaie race', maar daar denken Viaplay-analisten Kees van de Grint en Allard Kalff echter anders over. Vooral voormalig bandenexpert Van de Grint stelt genoten te hebben van de race in de nauwe straten van Monte Carlo en hij legt uit waarom.
Door de rode vlag, die al in de eerste ronde werd gezwaaid na een zware crash van de Red Bull Racing-coureur Sergio Pérez en beide Haas-mannen Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen, konden alle strategische plannen meteen overboord. De coureurs mogen immers gratis van banden wisselen als de race tijdelijk wordt stilgelegd en omdat de bandenslijtage in Monaco zeer laag is, konden de coureurs de race na de herstart in principe op dezelfde set banden uitrijden.
Toch was men er niet gerust op dat de banden het tot aan het einde vol zouden houden en dus werd het tempo vanaf de eerste ronde meteen gedrukt. Het tempo lag geregeld zelfs drie tot vier seconden per ronde lager dan verwacht. Dit kon onder meer Max Verstappen niet bekoren, maar ook kenners spraken na afloop van een hele saaie race. Van de Grint is echter een andere mening toegedaan. 'Ik heb 78 ronden gefascineerd zitten kijken', zegt de 72-jarige in het Viaplay-programma In de Slipstream.
'Veel bewondering voor hun vakmanschap'
Hoewel hij de kritiek wel snapt, heeft Van de Grint het prima naar zijn zin gehad. 'Ik heb genoten van de eerste vier coureurs', doelt hij op de beide coureurs van Ferrari en McLaren. 'Hoe zij 78 ronden, oftewel driehonderd kilometer zo geconcentreerd hebben gereden... dan kan je wel zeggen: ja, maar Monaco is een langzaam circuit, maar voorlopig rijden ze op sommige stukken nog altijd driehonderd kilometer per uur', weet Van de Grint. 'En dan zo dichtbij elkaar blijven, zo geconcentreerd en foutloos kunnen zijn. Dan heb ik enorm veel bewondering voor het vakmanschap van in ieder geval deze vier heren', aldus de analist, die vervolgens uitlegt wat de race voor hem nog meer interessant maakte.
'Wat er dan ook bijkwam, was de strategie met de banden. Sommigen hadden wat pech door de keuze bij de start, waardoor je dus op de mediumband moest rijden', doelt Van de Grint op onder meer Verstappen. 'Maar het was natuurlijk ook heel spannend, want Leclerc gaat wat langzamer rijden om ervoor te zorgen dat McLaren niet dat gat heeft (om een gratis pitstop te kunnen maken). Dat was tactisch interessant en dan zit je ook te wachten: wie gaat er nog stoppen? Dat hebben ze gelukkig geen van allen gedaan, want dat was zelfmoord geweest. Maar ja, ik heb genoten', besluit Van de Grint.
Kritiek op Mercedes
Kalff kan zich wel vinden in het verhaal van zijn tafelgenoot, al heeft de 61-jarige wel wat kritiek op de aanpak van Mercedes. 'Ik ben het helemaal met Kees eens. Ik vond het tactisch, het was schaken met driehonderd kilometer per uur', begint Kalff. 'Wat ik jammer vond, is dat ze bij Mercedes eigenlijk meteen achteruit gingen kijken. Ze hebben nooit naar voren gekeken. Die Russell heeft nooit gedacht van: als wij dit of dat doen, dan kunnen we misschien nog een plaatsje opschuiven. Ze hebben meteen met de handrem erop gereden en gezorgd dat ze Max (Verstappen, red.) achter zich hielden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties