Carlos Sainz is een van de belangrijkste spelers op de rijdersmarkt. De Spanjaard kreeg in februari al te horen dat er in 2025 geen plek voor hem is bij Ferrari, waarna hij in verband werd gebracht met Red Bull Racing, Mercedes, Aston Martin, én Audi. Enkele van deze deuren lijken inmiddels dicht te gaan, maar de 29-jarige coureur wordt steeds serieuzer gelinkt aan een vijfde optie: Williams.
Williams heeft het dit jaar nog niet goed voor elkaar: Alexander Albon haalde in Monaco pas voor het eerst Q3, en hield aan zijn goede kwalificatieresultaat ook de eerste twee punten over. De Britse Thai tekende recentelijk een nieuw langdurig contract bij zijn werkgever, waar door insiders al enigszins verrast op gereageerd werd, aangezien Albon in het verleden ook als kandidaat bij Red Bull en Mercedes gold. 'Toen ik het voor het eerst las, vond ik het moeilijk om te geloven', geeft de Mexicaanse journalist Diego Mejia toe bij de F1 Nation-podcast.
Eén reden om voor Williams te kiezen
Williams vormt samen met Stake en Alpine de absolute achterhoede in 2024, en de twee laatstgenoemde teams mogen in 2026 op fabriekssteun rekenen. 'Als je nu naar Williams en Sauber kijkt, en je weet dat Audi eraan zit te komen en dat team in positieve wijze omgevormd zal worden, dacht ik wel: waarom zou je Williams boven Audi verkiezen? Dat is een team dat eigenlijk om hem heen gebouwd zou worden. De Spaanse media wezen echter op 2014, toen we de grote regelwijzigingen hadden met de power units. Als je toen de juiste motor had, zat je wel goed.' Williams was één van die teams en schoot uit een dal naar de derde plek bij de constructeurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een herhaling van zetten lijkt tot de mogelijkheden te behoren. 'Als Mercedes dit weer voor elkaar krijgt, en je een Mercedes-krachtbron achterin je chassis hebt liggen, kan je bij de start van de reglementen bij de drie beste teams zitten. Bij McLaren is geen stoeltje vrij, dus dit kan een reden zijn. Ik vind het nog steeds lastig om te geloven, maar Carlos staat bij iedereen op het lijstje, waardoor hij een goed contract kan afdingen voor de komende jaren', aldus Mejia.
Strategisch spel van Vowles
Tom Clarkson, journalist van Formula1.com zelf, en doorgaans de interviewer bij de officiële persconferenties, denkt dat Vowles ook druk bezig is met het halen van de Spanjaard. 'Ik vond het opvallend dat James Vowles, de teambaas van Williams, pas in Imola bekendmaakte dat de auto te zwaar is. De auto was de zes races ervoor ook al te zwaar, maar hij koos ervoor om pas in Imola publiekelijk hierover te spreken. Ik vond het een publiekelijk bericht aan Carlos Sainz: dit zijn onze problemen, die pakken we race per race aan. Het voelde als een publiek bericht aan richting Carlos, maar misschien lees ik er te veel in.' Het overgewicht van de FW-46 betekent dat het Britse team nog vrij makkelijk tijdwinst kan boeken als de auto een strikt dieet volgt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Clarkson deelt daarnaast ook zijn gesprek met een voormalige teameigenaar. 'Ik kwam Eddie Jordan gisteren tegen. Ik zei tegen hem: EJ, je lijkt tegenwoordig iedereen te managen in de Formule 1. Adrian Newey bedankte hem publiekelijk voor zijn bijdrage. Ik had ook gezien dat Jordan net met Carlos Sainz senior gesproken had. Ik vroeg hem wat voor advies hij aan de vader van Sainz gegeven had, en hij zei: ik denk niet dat Sauber (vanaf 2026 Audi, red.) het antwoord is', aldus de excentrieke Ier, die vaak over veel informatie beschikt.
Jordan zal daarnaast ook de markt aan het verkennen zijn voor Newey, die ook met meerdere teams in verband gebracht wordt. Vowles gaf eerder aan dat hij ook met Newey in gesprek was. Newey zal een sterke power unit nodig hebben om een volgend team tot successen te kunnen leiden. 'Dat vond ik interessant, want Eddie Jordan kent de Formule 1 als geen ander, en hij telt het één en ander bij elkaar op, en komt tot dezelfde conclusie die jij ook al trok over de Mercedes-krachtbron', meent Clarkson over de uitspraken van Jordan.
Clarkson deelt dat hij in de wandelgangen hoort dat een herhaling van 2014 denkbaar is. 'Mercedes is heel erg goed (met de motoren, red.). De mannen en vrouwen van Mercedes hadden het de vorige keer al goed, en de berichten die we horen zijn dat ze er goed voorstaan. Misschien dat Williams en Sainz toch samen gaan werken.' De goede Mercedes-motor kan mogelijk ook gevolgen hebben voor de toekomst van Max Verstappen, die in de laatste maanden regelmatig met Mercedes in verband gebracht werd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties